KOŠICE. Personálna politika Správy ciest Košického samosprávneho kraja prináša svoje prvé konkrétne súdne dôsledky.
Prvostupňový Mestský súd Košice dal totiž nedávno za pravdu bývalej dlhoročnej vedúcej zamestnankyni, že ju pred štyri a pol rokom prepustili v rozpore so zákonom, takže jej pracovný pomer naďalej trvá.
To ešte nebola známa ani ďalšia závažná okolnosť, ktorá sa spomína podľa informácií Korzára v aktuálne podanej obžalobe za machinácie pri verejnom obstarávaní teplomerov a tatroviek.
Nechtiac ju odhalil za nákup tatroviek obvinený košický župan Rastislav Trnka (nezávislý). Vyvracia, že primárnym motívom prepustenia vedúcej zamestnankyne boli prezentované organizačné zmeny ako jeden zo zákonných dôvodov. Zároveň posilňuje verziu, že išlo o pomstu za neochotu kryť podozrivé verejné obstarávania.
Výpoveď dal zamestnankyni vtedajší generálny riaditeľ krajských cestárov, medzičasom už prepustený zamestnanec a jeden z obvinených za nákup teplomerov Anton Trišč.
Ako naše zdroje tiež prezradili, v obžalobe sa nachádzajú aj informácie, ktoré preukazujú, že prijatie Trišča na správu ciest vybavoval v zákulisí košický podnikateľ, Trnkov kamarát a v súčasnosti ďalší spoluobvinený za teplomery i tatrovky Richard Reday.

Prípad sypačov otvoril Korzár
Podozrivý nákup štyroch sypačov značky Tatra na zimnú i letnú údržbu pre správu ciest od vysúťaženej košickej spoločnosti Tempus-Trans medializoval ako prvý Korzár 19. novembra 2020.
V článku bližšie nekonkretizovaná sťažovateľka upozornila podnetom na to, že sypače sa nakúpili o 100-tisíc eur drahšie za kus oproti cestárom z iných krajov.
Košická župa ako zriaďovateľ cestárskej príspevkovej organizácie sa v odpovedi pre Korzár obhajovala tým, že obstarali neporovnateľne kvalitnejšie vozidlá.
Trnka zakrátko zverejnil 10. decembra 2020 v HN online komentár s titulkom „Nie sme takí bohatí, aby sme kupovali lacné veci”. Jeho pointou bolo, že kraj pod jeho vedením už nebude cesty a mosty plátať, ale poriadne rekonštruovať. Vysvetľoval tým, prečo sú niektoré župné rekonštrukcie „drahšie”.
„Prečo nakupujeme sypače kvalitnejšie a v plnej výbave? Prečo okrem asfaltu opravujeme aj priepusty, mosty, rigoly či zvodidlá? Zmenili sme filozofiu opráv ciest a mostov. Niekoho to môže vyrušovať,” kritizoval.
Ako pokračoval, je prekvapený, že to musia vysvetľovať niektorým zamestnancom krajskej správy ciest. V tom čase ešte nebolo zjavné, na koho alebo na čo narážal a čo týmto komentárom vlastne sledoval.
O päť dní neskôr rozhodol vtedajší šéf správy ciest Trišč o organizačnej zmene a zrušení funkčného miesta námestníčky pre strediská Zuzany Fejesovej.
Dlhoročná zamestnankyňa potom dostala výpoveď aj s výpovednou lehotou do 31. marca 2021. V posledný deň lehoty však správa ciest ešte pritvrdila a Trišč rozhodol o okamžitom skončení jej pracovného pomeru pre porušenie pracovnej disciplíny závažným spôsobom.

Trišč naznačoval súvis káuz s výpoveďou
Ako sa už niekoľkokrát medializovalo, Fejesová podala žalobu o neplatnosť skončenia pracovného pomeru.
Žiadna zo strán sporu však odvtedy nikdy verejne konkrétne nekomentovala, čo sa za ním skrýva. Niečo sa dalo len vytušiť z toho, čo sa následne odohrávalo v súvislosti s niektorými kauzami.
Narážky Trnku v komentári na HN online zrejme súviseli okrem článku Korzára o sypačoch aj s vtedajším podozrením na účelové delenie jednej veľkej zákazky na pôvodne naplánované opravy ciest na menšie tak, aby sa nemusela uskutočniť riadna súťaž aj so zverejnením výzvy na predkladanie ponúk.
Korzár v roku 2023 ako prvý medializoval, že Úrad pre verejné obstarávanie uložil správe ciest práve za nezákonné delenie jednej zákazky na menšie pokutu vo výške 130-tisíc eur.
Polícia vyšetruje kauzu od konca roka 2020, ale ani po takom dlhom čase doteraz nedospela podľa našich informácií k žiadnemu relevantnému výsledku.
Denník N sa začiatkom decembra 2023 rozprával s obvineným Triščom po jeho prepustení z niekoľkodňového pobytu vo väzbe za kauzu nákupu desiatich problematických posypových nadstavieb, ktoré sa inštalujú na nákladné vozidlá.
Trišč na záver rozhovoru „tajomne dvakrát zopakoval, že ak sa chce niekto dopátrať ku koreňu toho, čo sa na správe ciest deje, mal by sa odraziť od dátumu 31. decembra 2020”.
Bol to deň, keď dostala Fejesová výpoveď.
Ako k tomu Denník N v článku poznamenal, podľa jeho zdrojov sa Trišč v minulosti pred podriadenými viackrát vyjadril, že niektoré podnety na políciu sú pomstou bývalej zamestnankyne. Či mal na mysli Fejesovú, nekomentoval.
Súd zrušil výpoveď. Zatiaľ neprávoplatne
Pred niekoľkými dňami požiadal Korzár kraj o informácie, v akom štádiu je súdny spor s bývalou zamestnankyňou. Nedostali sme žiadnu odpoveď.
Z prostredia cestárov sme sa neoficiálne dozvedeli, že správa ciest na prvostupňovom súde ešte v apríli tohto roka prehrala. Verdikt znel, že výpoveď je neplatná a pracovný pomer naďalej trvá. Proti rozsudku cestári údajne podali odvolanie, o ktorom rozhodne Krajský súd Košice.
Napokon sa Korzáru podarilo nakontaktovať sa aj na žalobkyňu Fejesovú. Potvrdila síce naše neoficiálne informácie, ale „z dôvodu, že to ešte nie je právoplatne ukončené, tak sa k tomu nechcem teraz detailnejšie vyjadrovať”.
Ak odvolací súd potvrdí neplatnosť výpovede, bude to mať pre správu ciest citeľné finančné dôsledky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári