KOŠICE. Motoristi sa konečne dočkali sprejazdnenia novo vybudovaného druhého úseku juhovýchodného obchvatu Košíc od Košických Oľšian po mimoúrovňovú križovatku Košice-juh pri mestskej časti Šebastovce.
V stredu popoludní ho slávnostne otvorili minister dopravy Jozef Ráž (Smer), generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filip Macháček a zástupca zhotoviteľa Róbert Šinály. Avizovaná bola aj účasť premiéra Roberta Fica (Smer), ten však napokon neprišiel.
Vodiči budú môcť novým úsekom prejsť už v stredu večer. Nebude spoplatnený.
Výstavba prvého úseku tejto časti rýchlostnej cesty R2 od Hanisky po mestskú časť Šaca sa stále ešte len pripravuje.
Na spustenie obchvatu čakali vodiči, ale aj mesto Košice, keďže sa rozhodlo počkať s obmedzeniami na Slaneckej ceste až do jeho otvorenia.
Ráž: Zmení to situáciu zo dňa na deň
“Dnešným dňom sa začína nová éra v živote Košičanov, pretože tento obchvat by mal naozaj zo dňa na deň premiestniť tisíce áut z mesta preč. Aj tento obchvat bude, tak ako sme to nastavili minulého roku s premiérom, oslobodený od diaľničnej známky. To znamená, že nikto na osobnom aute nebude platiť ani euro,” uviedol minister Ráž v stredu pri slávnostnom prestrihnutí pásky.
Chcú tým motivovať motoristov, aby nepremávali cez preťažené centrum mesta, ale využívali čo najviac tento obchvat.
“Odmenou bude pre Košičanov bezpečnejšie a pokojnejšie bývanie, čistejší vzduch a menej hluku. Vodičom prajem veľa šťastných kilometrov a žiadne nehody, aby aj naši diaľničiari mali čo najmenej roboty,” uzavrel s tým, že ostatné už musí vybaviť u najvyššieho takisto prítomný košický arcibiskup Bernard Bober.
Ten neskôr požehnal túto rýchlocestu, aby bola rýchla i bezpečná, a pomodlil sa spolu s prítomnými za to, aby všetci, ktorí po nej budú premávať, vždy šťastne dorazili do cieľa svojej cesty.
Šéf diaľničiarov Macháček je rád, že sa dielo podarilo dokončiť v dobrom čase. Verí, že sa potvrdí všetko to, čo už spomínal minister.
Upozornil, že obchvat sa po spustení premenuje z R2 na R4. Je to podľa neho logické, lebo tento úsek je súčasťou budúcej nadnárodnej diaľničnej siete, spájajúcej litovskú Klajpedu na severe s gréckym Solúnom na juhu. Zjednoduší to teda orientáciu vodičov.

Úsek meria viac ako 14 kilometrov
Ako sa vyjadril Šinály z Eurovie, tešia sa síce z dokončenia a odovzdania ďalšej peknej a významnej stavby, ale zároveň cítia akýsi smútok či nostalgiu, že sa tam končí ďalšia etapa z ich stavbárskeho života.
Pripomenul, že Eurovia má hlavné sídlo práve v Košiciach, takže mnohí kolegovia “mali k tejto stavbe osobitý, špecifický a veľmi vrúcny vzťah”.
Zdôraznil, že stavba je aj ekologická, lebo sa vysadilo 650 stromov, 80-tisíc kríkov a použili sa aj ďalšie ekologické opatrenia.
Už teraz je zvedavý, ako sa od štvrtka odzrkadlí otvorenie obchvatu na dopravnej situácii v Košiciach.
"Košice čakali na tento obchvat, aj keď ešte máme nejakú cestu pred sebou. Na takmer dennej alebo týždennej báze máme nehody práve tranzitnej dopravy (kamiónov - pozn. red.) na týchto zložitých uzloch. Ja sa nádejam, že práve tieto nehody, ktoré spôsobujú v meste Košice kolaps, a že ranná špička je mnohokrát problémová, by sa mali vytratiť," zdôraznil košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý).
Poznamenal tiež, že práve obchvat dokáže absorbovať desaťtisíce áut denne.
Cena poskočila o takmer 27 miliónov
Juhovýchodný obchvat Košíc priamo prepája medzinárodnú tranzitnú trasu diaľnice D1 v smere od Prešova s rýchlostnou cestou R4 do Maďarska.
Zmluva o dielo medzi štátnou NDS ako objednávateľom a zhotoviteľskou skupinou Eurovia SK a Eurovia CS bola podpísaná 17. marca 2022. Diaľničiari odovzdali stavenisko zhotoviteľovi o päť dní neskôr. Dielo mali pôvodne vybudovať do troch rokov.
Vysúťažená a zazmluvnená bola cena vo výške takmer 132,6 milióna eur bez DPH, pričom 85 percent z tejto sumy sa malo uhradiť z eurofondov a 15 percent zo štátneho rozpočtu.
Po niekoľkých dodatkoch k zmluve a pokynoch na zmenu sa cena zvýšila o necelých 27 miliónov na aktuálnych takmer 160 miliónov eur. Diaľničiari pri slávnostnom otvorení nevylúčili ešte ďalšie menšie korekcie.

Mimoúrovňové križovatky
Súčasťou takmer 14,3 kilometra dlhého druhého úseku sú aj tri mimoúrovňové križovatky, 13 mostov, po jednom zárubnom a opornom múre, 20 kilometrov betónových a 27 kilometrov oceľových zvodidiel, spolu 7,2 kilometra protihlukových stien či obojsmerné odpočívadlo s budúcou čerpacou stanicou Valaliky (má byť hotová do roka).
Z troch mimoúrovňových križovatiek sa dve jestvujúce už len dobudovali.
Mimoúrovňová križovatka Košice-juh pri Šebastovciach prepája R2 i R4 s cestou I/17, ktorú v súčasnosti využívajú kamióny, smerujúce z Košíc cez Hanisku do U. S. Steelu.
Nemôžu totiž využiť R4, lebo z nej nie je na túto fabriku urobené napojenie, má ho len priemyselný park Kechnec. To sa zmení, až keď sa vybuduje prvý úsek R2.
Mimoúrovňová križovatka Hrašovík pri Košických Oľšanoch sa dobudovala na úplnú mimoúrovňovú križovatku R2 s cestami I/19 (Košice – Michalovce) a III/3324 (do Hrašovíka).
Súčasťou tejto križovatky je aj priame napojenie na úsek D1 Budimír – Bidovce, čiže i plynulé pokračovanie po diaľnici do Prešova.

Úplne novou je mimoúrovňová križovatka Krásna, ktorá sa vybudovala zhruba v strede medzi mestskou časťou Krásna a Nižnou Hutkou. Prepája R2 s frekventovanou cestou II/552 z Košíc/Krásnej do Slanca a južnej časti okresu Trebišov.
Vďaka tejto križovatke sa môžu motoristi z okolitých obcí i od Trebišova vyhnúť preťaženej Slaneckej ceste i lokalite mosta VSS a po novom juhovýchodnom obchvate sa pohodlne dostanú na smery Prešov, Michalovce, U. S. Steel (Rožňava) či Milhosť (Maďarsko).
Prípadne môže obchvat niektorým poslúžiť aj ako alternatívna trasa do niektorých častí Košíc, keď napríklad v križovatke Košice-juh zídu z R2 na cestu do Šebastoviec a mestskej časti Barca.

Na prvý úsek sa rieši stavebné povolenie
Korzár sa pýtal ministra Ráža, aký je aktuálny stav príprav na výstavbu prvého úseku tohto obchvatu, ktorý v smere od obce Haniska obíde košické oceliarne z východnej strany a končiť bude v jestvujúcej mimoúrovňovej križovatke pri vstupnom areáli do tejto fabriky v Šaci.
Ešte v roku 2023 avizovala štátna diaľničná spoločnosť, že verejnú súťaž na stavbu tohto úseku v hodnote zhruba 140 miliónov eur vyhlási v roku 2024. Doteraz sa tak neudialo.
“Momentálne sme v procese vydávania stavebného povolenia na našom ministerstve, ktoré je stavebným úradom pre takéto stavby. Ešte nemáme úplne všetky podklady k tomu, aby sme ho mohli vydať, ale už sa naozaj blížime do cieľovej rovinky,” informoval Ráž.
Nasledovať bude podľa neho verejné obstarávanie na zhotoviteľa.
Ozrejmil, že spôsob financovania tohto úseku obchvatu Košíc zatiaľ nie je otázkou dňa minimálne ešte ani na budúci rok. V jeho priebehu budú mať podľa neho zabezpečené financovanie napríklad všetky tri úseky diaľnice D3 či tzv. rajeckého obchvatu pri Žiline.
Vysvetlil, že aj keby vydali do 2 - 3 mesiacov stavebné povolenie na košický prvý úsek, ktorý je strategickou investíciou, tak tender na zhotoviteľa by i tak trval minimálne 6 až 8 mesiacov.
“Takže na toto na budúci rok ešte určite nebudú potrebné peniaze,” uzavrel minister dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári