KOŠICE. Združenie Samosprávne kraje Slovenska (SK8) zasadalo vo štvrtok v Košiciach.
Ako informovalo, predsedovia krajov rokovali o zásadných témach ovplyvňujúcich ich fungovanie - od jednostranných zásahov vlády a parlamentu do financovania samospráv, cez pripravovanú reformu financovania sociálnych služieb, až po aktualizáciu Koncepcie cestnej siete na Slovensku.
Témou bola aj situácia v oblasti regionálnej kultúry, ktorú vážne ohrozuje zmena štruktúry podpory z Fondu na podporu umenia.
Upozorňujú na tlak opatrení vlády
SK8 ďalej uviedlo, že opakovane upozorňuje na rastúci tlak konsolidačných opatrení vlády SR, ktoré odobrila koaličná väčšina poslancov Národnej rady SR, a ich mimoriadne negatívny vplyv na rozpočty krajov.
Súčasne požaduje návrat k 30-percentnému podielu krajov na výnose dane z príjmu fyzických osôb, ako aj garanciu ďalšieho nezasahovania do daňových príjmov.
Opätovným zásahom zo strany vlády SR prídu samosprávne kraje v roku 2026 o 64 miliónov eur.
„Vláda a parlament opäť zasiahli do rozpočtov samosprávnych krajov bez diskusie a v rozpore s princípmi autonómie a partnerstva. Takýto prístup je neférový a v praxi znemožňuje krajom plniť ich zákonné kompetencie, nehovoriac o rozvoji, ktorý si sami zadefinujú. Len za posledné štyri roky sme prišli o takmer 200 miliónov eur, “ povedal hostiteľ zasadnutia Rastislav Trnka, predseda Košického samosprávneho kraja.
„Jednomyseľne odmietame vládou predložený návrh štátneho rozpočtu, pretože trestá zodpovedné hospodárenie krajov,” doplnil Jozef Viskupič, predseda SK8 a predseda Trnavského samosprávneho kraja.
Združenie SK8 žiada zmeniť ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti tak, aby sa tzv. dlhová brzda nevzťahovala na samosprávne kraje.
Od júna zmena kompetencií
Predsedovia krajov zároveň upozorňujú, že od 1. júla 2026 by malo dôjsť k zmene kompetencií, ktoré súvisia s reformou financovania sociálnych služieb.
Kraje majú financovať všetky miesta neverejných poskytovateľov sociálnych služieb (zariadenia pre seniorov a zariadenia opatrovateľskej služby), čo pre kraje bude znamenať, že prídu o viac ako 26 miliónov eur v roku 2026 a následne každoročne o 48 miliónov eur.
„Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR doteraz nepredložilo návrh na kompenzáciu zvýšených výdavkov. Reforma bola pripravená bez výrazného zapojenia samosprávnych krajov a akceptovania akýchkoľvek pripomienok. SK8 rázne odmieta presun kompetencií z miest a obcí na kraje bez vyčlenenia adekvátnych finančných prostriedkov,” povedala Erika Jurinová, predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja.
Hrozí výpadok financovania regionálnej kultúry
Županka a župani sa v Košiciach zaoberali aj hroziacim výpadkom financovania regionálnej kultúry v dôsledku zmien v štruktúre podpory Fondu na podporu umenia (FPU).
Rada FPU na rok 2026 schválila nové programy, čo bude pre župné kultúrne organizácie znamenať výrazne nižšiu podporu.
Samosprávne kraje z FPU v roku 2024 získavali takmer 4 milióny eur.
Negatívnym signálom bolo aj to, že už v septembri tohto roku z vyhlásenej mimoriadnej výzvy na infraštruktúru s alokáciou 5 miliónov eur boli kraje na poslednú chvíľu vylúčené spomedzi oprávnených žiadateľov.
„Opäť upozorňujeme, že zmeny vo Fonde na podporu umenia môžu ochromiť regionálnu kultúru a ohroziť existenciu mnohých divadiel, galérií a knižníc, ktoré dlhodobo tvoria kultúrnu identitu našich regiónov. Krajské inštitúcie sú v podstate hlavnými a často jedinými garantmi kultúrneho života a ak im vypadne významný zdroj financovania, bude to mať negatívny vplyv na slobodu tvorby, respektíve dostupnosť a kvalitu kultúry pre obyvateľov. Kultúru pritom považujeme za kľúčovú pri tvorbe sebavedomia regiónov,” povedal Jozef Viskupič, predseda SK8 a predseda Trnavského samosprávneho kraja.
Vážne riziká v oblasti verejnej dopravy
SK8 upozorňuje na vážne riziká aktuálnych zmien v oblasti verejnej dopravy.
Rozšírenie kompetencií Ministerstva dopravy SR a Národnej dopravnej autority (NADA) v Rade objednávateľov by z týchto inštitúcií urobilo nadradené orgány nad samosprávami bez akejkoľvek finančnej zodpovednosti.
Takýto zásah ohrozuje roky budovaný systém integrovanej dopravy a znehodnocuje úsilie krajov o funkčné partnerstvo so štátom.
Rovnako neprijateľný je prístup štátu k financovaniu projektu Národnej integrovanej karty.
NADA plánuje zaviesť jej povinné uznávanie, no všetky náklady na úpravu systémov majú znášať objednávatelia (kraje a mestá) bez kompenzácie.
V kontexte projektu za 29 miliónov eur je podľa SK8 neprípustné, aby štát odmietal preplatiť aj základné implementačné náklady, najmä po tom, ako v roku 2025 už došlo k výraznému úbytku zdrojov na dopravnú obslužnosť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári