KOŠICE. Po rokoch sa Košice dočkali sprejazdnenia novo vybudovaného druhého úseku juhovýchodného obchvatu mesta. Vedie od mimoúrovňovej križovatky Košice-juh pri mestskej časti Šebastovce po Košické Oľšany. Ten má výrazne odľahčiť cesty v meste a odkloniť z nich tranzitnú dopravu.
Premávka v metropole východu totiž v posledných rokoch intenzívne narastala a kamióny smerujúce cez Slovensko do Maďarska či Rumunska komplikovali situáciu v intraviláne Košíc. Vznikali kolóny na mostoch a v križovatkách, čo zvyšovalo riziko nehôd.
Malé chybičky
Nová časť obchvatu začína pri križovatke Košice-juh a končí pri Košických Oľšanoch, pričom pri Hrašovíku sa rýchlostná cesta R4 (pôvodne označovaná ako R2) plynulo napája na diaľnicu D1.
Úsek meria viac ako štrnásť kilometrov, obsahuje tri mimoúrovňové križovatky a trinásť mostov. Jeho súčasťou sú protihlukové steny dlhé viac ako sedem kilometrov a obojsmerné odpočívadlo s budúcou čerpacou stanicou vo Valalikoch.
Dva týždne po otvorení sme sa previezli obchvatom, aby sme videli, ako premávka funguje v praxi. Prešli sme trasu od Palackého ulice cez Opátske, Barcu až po výjazd na obchvat za Šebastovcami.
Ten je situovaný za tamojším mostom, pričom značenie k možnému výjazdu či upozornenie, že je možné na obchvat sa napojiť sme nevideli ani v Barci, ani v Šebastovciach, ale až niekoľko desiatok metrov pred napojením na obchvat.

Počas našej jazdy sme išli aj za viacerými poľskými a tureckými kamiónmi, ktoré stále jazdia stredom mesta, hoci nový úsek je pripravený práve pre tranzitnú dopravu. Vodiči zrejme stále používajú staré navigácie alebo majú zafixované trasy, preto centrum mesta nie je zatiaľ úplne odľahčené.
Pokračovali sme smerom na Krásnu, potom po R4 až po Hrašovík, kde sme sa napojili na D1 a išli po Budimír. Značenie na obchvate bolo jednoznačné a zrozumiteľné.
Potom sme sa otočili a smerovali späť až po Kechnec, kde sme z rýchlostnej cesty zišli, aby sme sa po nej vrátili späť do Košíc. Pri výjazde na Košice nás, podobne ako aj vodičov, ktorí tadiaľ jazdia denne, prekvapilo, že tam vozidlá smerujúce do mesta musia zastaviť v miernom stúpaní na „stopke“, keďže v tomto mieste absentuje pripájací pruh.

Mal by vrátiť diplom
Na prvé „detské choroby“ novej cesty upozorňujú vodiči aj na sociálnych sieťach. Vnímajú, že mnohí kamionisti stále prechádzajú cez mesto, pretože navigácie im úsek ešte nezobrazujú.
„Ešte stále je veľa poľských a rumunských kamiónov, ktoré namiesto obchvatu jazdia cez Košice,“ hovorí vodič, ktorý prechádza mestom každý deň. „Vidieť ich idúcich cez širšie centrum nie je výnimkou.“
Niektorí vodiči dopĺňajú, že situácia sa mierne zlepšila, no centrum mesta stále nie je úplne uvoľnené.
Ďalším problémom je slabé smerové značenie, ktoré by malo vodičov naviesť na obchvat. „Na Opátskom či v Barci chýba poriadne značenie navádzajúce vozidlá na obchvat,“ myslí si Košičan. Tento nedostatok podľa neho vedie k tomu, že tranzitná doprava sa do obchvatu ešte úplne nepresmerovala a jeho využitie nie je zatiaľ optimálne.
Aj spomínaný výjazd z obchvatu od Milhosti na Šebastovce je podľa vodičov problematický, najmä v ranných hodinách. „Ráno sa tam tvoria kolóny, pretože je tam ostrá, točitá zákruta a čakacia doba môže byť aj päť minút,“ opisuje pravidelný účastník dopravy.
Ďalšou komplikáciou je chýbajúci pripájací pruh pri napájaní na miestnu cestu. „Autá musia zastaviť na stopke, čo znižuje plynulosť. Nie je to ideálne, hlavne pri kopcovitom teréne. Tomu inžinierovi, čo toto navrhol, by mali odobrať diplom,“ upozorňuje jeden z vodičov.
Vodiči tiež potvrdzujú, že nie všetky GPS alebo navigačné aplikácie nový obchvat zaznamenali. My sme však použili waze, jednu z najpoužívanejších a tá s obchvatom žiaden problém nemala.
„Niektoré autá stále vedú cez mesto, hoci cesta je hotová. To komplikuje situáciu, keďže centrum mesta je stále preťažené,“ dodáva motoristka.
Napriek týmto problémom vodiči oceňujú, že premávka v meste je o čosi plynulejšia a obchvat poskytuje alternatívu pre tých, ktorí poznajú trasu alebo sledujú značenie. „Je to veľká úľava oproti tomu, keď sme museli ísť cez centrum. Cítiť to aj v Barci, samozrejme okrem smeru na sídlisko Nad jazerom, tam je to katastrofa,“ dodáva ďalší vodič.

Mesto vidí zlepšenie
Mesto v uplynulých dňoch zrealizovalo sčítanie vozidiel na novootvorenom obchvate pri Valalikoch. Zistilo, že v rannej špičke medzi 7. a 9. hodinou sa z intravilánu mesta presunulo veľké množstvo vozidiel.
„Podľa prepočtov zmizla vďaka obchvatu v tomto čase z mesta kolóna vozidiel dlhá sedem kilometrov,“ informoval hovorca mesta Dušan Tokarčík.
V rannej špičke bolo počas 90 minút napočítaných 1 100 vozidiel. V smere na maďarský Miskolc prešlo úsekom 757 vozidiel, z toho 261 nad 3,5 tony. V smere na Prešov to bolo 343 vozidiel, pričom viac ako polovicu tvorili vozidlá nad 3,5 tony.
Primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý) vyzýva k plnému využitiu nového obchvatu. „Je to najlepší nástroj na odklon tranzitnej dopravy mimo sídlisk a obývaných oblastí,“ uviedol.
Súčasťou monitoringu boli aj križovatky pod mostom VSS. Na základe výsledkov sa upravila dĺžka zeleného signálu pre najvyťaženejšie smery. Pravé odbočenie z Južnej triedy smer Nad jazerom a priamy smer z Barce na Južnú triedu sa zvýšil o desať sekúnd, ľavé odbočenie z Barce na Alejovú o sedem sekúnd. Zároveň sa znížil zelený signál pre ľavé odbočenie z mosta VSS do Barce, aby sa zlepšila plynulosť premávky.
NDS: Dodržali sme normy
Národnej diaľničnej spoločnosti sme sa pýtali na ponosy vodičov, ako aj na to, či už vie zdokumentovať, či nový obchvat skutočne doprave v Košiciach pomohol.
Podľa jej vyjadrenia majú motoristi nový obchvat k dispozícii iba dva týždne, takže je ešte priskoro hovoriť o smerodajných zaznamenaných číslach.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári