Korzár logo Korzár Košice

Cestovali sme vlakom po trati, na ktorej sa zrazili rýchliky. Tunela sa ľudia neboja

Cestujúci: Štatistika a fyzika nepustia.

Vozeň je stále zosunutý pod traťou.Vozeň je stále zosunutý pod traťou. (Zdroj: Korzár/Elena Danková)

Dva dni po úplnom sprejazdnení železničnej trate Košice – Rožňava, v piatok ráno, sa vydávame rýchlikom po trase, na ktorej došlo v pondelok 13. októbra k zrážke dvoch vlakov pri úseku Lipovník výhybňa tunel tesne za železničným semaforom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo vlakoch v pondelok doobeda cestovalo približne 90 cestujúcich a štyria zamestnanci Železničnej spoločnosti Slovensko. Pri desivo vyzerajúcej nehode, keď časť vlaku visela nad roklinou, našťastie nikto neprišiel o život.

Cestujúcich neubudlo

Piatkový ranný rýchlik do Zvolena je poloprázdny. Vo vlaku je čisto a teplo, nájdete tu aj zástrčky a USB prípojky. Cestujúci sú zahĺbení do svojich mobilov a krížoviek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sedíme v poslednom vozni. Vlaky sa v pondelok zrazili prednou časťou, preto by malo byť najrizikovejšie sedieť práve vpredu.

„Tak to ste na omyle. Najhoršie dopadli tí, čo sedeli v zadnom vozni. Fyzika nepustí,“ vraví sprievodkyňa.

Na počet cestujúcich pondelková zrážka podľa nej vplyv nemá. „Tí, čo musia cestovať, tak aj tak idú.“

Súvisiaci článok Rušňovodič vedel, že to nešlo, ako malo a vlak nezastavil, vraví šéflekárka záchranárov Čítajte 

Financie nebudú nikdy

Pani Anna cestuje sama z Košíc do Čížu na procedúry. „Pre mňa je cestovanie relax. Dlhých dvanásť rokov som chodila nočným vlakom spodnou trasou Bratislava – Košice a celú cestu som spala na lehátku. Keby sa vtedy vlaky zrazili, tak asi nemám šancu. Ale beriem to tak, že treba myslieť pozitívne. Čo sa má stať, sa aj tak stane.“

Kritici po zrážke upozorňujú na zlý stav koľajísk v tomto úseku. „Keby ste videli, v akom stave sú koľaje v skutočnosti, ani by ste nenastúpili do vlaku. Podľa mňa sa nikdy nenájdu financie na to, aby zmodernizovali aj tento úsek. A tak vám poviem, že je s tým aj každý zmierený. Už to nikto ani neočakáva,“ dodáva Anna a vraví, že vlakom bude napriek tomu cestovať naďalej.

SkryťVypnúť reklamu

„Ale zrážka zasiahla všetkých. Je to veľká ľudská tragédia, aj materiálna strata. Tých, čo boli zranení, to bude mátať ešte dlho.“

Súvisiaci článok Ľudí vymrštilo zo sedadiel, batožina lietala. Čo hovoria cestujúci po zrážke vlakov Čítajte 

Z Bratislavy do Fiľakova dvanásť hodín

Z práce, z Prahy domov do Fiľakova cez Košice cestuje aj pán Amadeus, ktorý pri predstavovaní chce rovno vytiahnuť občiansky preukaz.

„Nikto mi neverí, že sa tak volám, tak vám to rovno ukážem. Môj otec bol veľký demokrat, odporca bývalého režimu. Chcel aspoň takto menom syna vyjadriť svoj postoj.“

Amadeus je tiež vo vlaku spokojný, touto trasou jazdí pravidelne raz za dva mesiace. Okrem toho prišiel nočným vlakom z Prahy do Košíc.

„Štatisticky je takmer nemožné, aby sa nehoda stala dvakrát za takú krátku dobu na rovnakom úseku. To sa nestáva jednoducho. Aj meteorit na vás môže spadnúť, aj auto sa zraziť, aj lietadlo havarovať...“

SkryťVypnúť reklamu

Za svoju najhoršiu cestu považuje jednu jazdu z Bratislavy do Fiľakova pred pár rokmi. „Trvalo to celé dvanásť hodín vlakom, lebo rušeň sa pokazil, čakalo sa na náhradu, výluky a podobne.“

Hovorí, že v porovnaní so zahraničím sme na tom stále horšie. „České dráhy majú určite lepšiu železnicu aj služby. Aj im sa stávajú nehody, to áno, ale ten základ majú lepší.“

Vo vlaku si vyberá miesto vždy v strede. „Do vlaku môže niečo naraziť spredu alebo zozadu, preto mi vychádza ako najbezpečnejšie miesto stred.“

Vlak začína v Košiciach jazdu rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu, tesne pred Jablonovským tunelom a okolo stále prevrhnutého vozňa, ktorý leží v tráve, však citeľne spomalí. Vozeň majú kvôli nedostupnému terénu odstraňovať zo svahu postupne, po etapách.

Je to kvôli pohraničiu

Marián cestuje vlakom aj touto trasou často. O svoju bezpečnosť obavy nemá. „Najviac ľudí zomiera v posteli, to ste nevedeli?“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBGUT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 879
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 023
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 922
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 527
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 184
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 405
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 3 268
  8. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 491
  1. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  2. Ľuboš Vodička: Gasometer Viedeň, imperiálna industriálna architektúra
  3. Jan Pražák: Jak stará babča zpacifikovala žebráka
  4. Irena Šimuneková: Liptovská Teplička – živá perla Liptova
  5. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch.
  6. Martin Kresák: Nobelová cena za ekonómiu 2025: Kladivo na etatistov?
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Anton Lisinovič: Čítanie z knižnice: Kráľ Artuš a jeho družina
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 290
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 115
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 920
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 9 251
  5. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 527
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 495
  7. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 474
  8. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 344
  1. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  2. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  3. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  4. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  5. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  6. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  7. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  8. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu