Do tabule zo skla zapísal zlatým atramentom partitúru hudobného diela
V pondelok sa v Múzeu Vojtecha Löfflera konala zaujímavá výstava „D´ore et D´espace" s podtitulom Partitúry v skle. Jej autor Denys Vinzant ňou v rámci Dní francúzskej kultúry prezentoval zaujímavú myšlienku spojenia vizuálneho a hudobného zážitku. Výstavu tvorilo niekoľko sklenných dosiek a iných predmetov s partitúrami, napísanými zlatým písmom, ktoré autor premieňa na zvuk. O tom ako sa dostal k takejto zaujímavej forme umenia a o princípe, na ktorom tieto diela fungujú, nám čo to prezradil.
Denys Vinzant mal odmalička silné estetické cítenie a inklinoval k umeniu. "Na vysokej škole v Paríži som vyštudoval skladanie najprv klasickej, neskôr aj modernej hudby," spomína. Od roku 1986 pôsobí v Lyone ako člen zoskupenia Grand, ktoré sa zaoberá komponovaním hudby. Okrem toho prednáša komponovanie elektroakusitckej hudby v meste St.Etienne. "Venujem sa aj hre na klavír. Tiež ju prednášam, mimo toho hrám na rôznych koncertoch vážnej hudby." Nezameriava sa však iba na hudobné formy umenia. "Odmalička rád maľujem. Som síce samouk, no maľovanie ma veľmi priťahuje a aj s ním mám nejaké tie úspechy za sebou."
Myšlienka vytvoriť podobné diela, aké mali možnosť vidieť a počuť návštevníci košickej výstavy, vznikla práve kvôli širokej škále jeho umeleckého zamerania. "Chcel som spojiť moje dve veľké lásky - teda vizuálne a hudobné umenie."
Myšlienka zvukoinštalácie v skle mu napadla pred 12 rokmi. "Prakticky celý môj voľný čas sa venujem komponovaniu hudby a kaligrafickému zapisovaniu partitúr. Dám si na tom záležať, chcem, aby moje partitúry boli napísané krasopisne, aby mali aj estetickú vizuálnu hodnotu." Preto sa rozhodol, že chce tieto kaligrafické zápisy aj vystavovať ako vizuálne diela.
To, že jeho sklenené umelecké diela vydávajú zvuk, dosiahol zaujímavou úpravou. "Väčšina diel sú obyčajné tabule čistého skla, do ktorých je zlatým atramentom zapísaná nejaká partitúra. To, že toto dielo vydáva aj zvukové melódie som dosiahol malým počítačovým kryštálikom, ktorý som vbudoval do skla." Tento kryštálik je využívaný napríklad v reproduktoroch, skladajú sa z neho membrány, ktoré vydávajú zvuk. "Vydáva jemné vibrácie, ktoré sa potom prenášajú celou sklenenou plochou a jemne ju rozkmitajú tak, aby vydávala zvuk." Sklenené umelecké diela nielenže prenášajú zvuk podnecovaný impulzmi kryštálika, ale ho aj modifikujú. Mnohé teda hrajú identickú melódiu s tou, ktorá je na nich zakreslená v partitúre. "Nefunguje to však pri všetkých dielach. Najmä väčšie kusy som zostrojil tak, aby hrali rovnakú melódiu aká je na nich zakreslená. Tie menšie vydávajú zvuky, ktoré síce sú harmonické, no nie sú totožné s tým, čo je na nich zakreslené."
Denys Vinzant pritom nikdy neštudoval fyziku, či iné prírodné vedy. "Som skôr taký pocitový typ. Svoje diela zostrojujem podľa citu a hudobného sluchu. Je však pravdou, že fyzikálne znalosti by mi v určitých veciach pomohli. Napríklad by som si vedel presne vypočítať to, kam mám umiestniť kryštálik, aby to znelo tak, ako chcem. Som však umelec, nie fyzik. Budúcu spolupráci s niekým, kto by ma uviedol aj do týchto znalostí, však nevylučujem." Väčšina z jeho diel sa skladá z bežného skla, malého kryštáliku a zlatého atramentu. "Mám však aj kusy zo špeciálnych druhov skla. Pri mnohých však ešte len skúmam, ich vlastnosti alebo sú také krehké, že ich nevystavujem."
Cieľom výstav Denysa Vinzanta nie je prezentovanie žiadnych celospoločenských myšlienok. "Ide mi jednoducho o to, aby som vytvoril príjemný, harmonický priestor, kde je človek v pokoji a má možnosť oddýchnuť si pri počúvaní príjemných melódií." Túto výstavu už odprezentoval vo viacerých významných spoločenských sálach, historických miestnostiach, či dokonca operách. V drvivej väčšine však len vo francúzskych opátstvach. "Košická výstava je len druhá mimo francúzskych hraníc. Predtým som bol iba na festivale súčasnej hudby v Belgicku."
Denys Vinzant je presvedčený o tom, že šancu presadiť sa v širšej miere má aj takáto moderná forma umenia. "Moju tvorbu podpodorujú aj iní kolegovia umelci, hoci sa venujú úplne iným formám umenia. Práve preto sa snažím toto umenie zdokonaľovať, modifikovať a rozvíjať. V súčasnosti napríklad experimentujem s farebným sklom. Dúfam, že mi vyjde ešte mnoho podobných pokusov a toto umenie dokážem prezentovať čo najširšiemu publiku," uzavrel tento šarmantný Francúz.
Tomáš LEMEŠANI
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári