Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 15. december, 2018 | Meniny má Ivica
Nájdete nás na webe

Košice sa budú rozvíjať okolo Hornádu

KVETA PODHORSKÁ, kveta.podhorskakorzar.skÚtvar hlavného architekta mesta Košice pripravuje nový územný plán. Rozvoj mesta v budúcnosti by sa mal

KVETA PODHORSKÁ, kveta.podhorskakorzar.sk

Útvar hlavného architekta mesta Košice pripravuje nový územný plán. Rozvoj mesta v budúcnosti by sa mal sústrediť najmä okolo rieky Hornád.

KOŠICE. Dodnes platný územný plán bol spracovaný ešte v roku 1976 a od toho času prešiel dvoma zásadnými zmenami. Pri tvorbe nového urbanisti presadzujú filozofiu intenzifikácie územia, ktorá spočíva v zapojení rieky Hornád do urbanistickej koncepcie mesta od jej najsevernejšej po najjužnejšiu časť. Táto zóna mesta sa využívala veľmi extenzívne a dnes je to takzvané hnedé územie bývalej priemyselnej zóny.

Veľký tlak na zmeny

"Prípravu nového územného plánu rozvoja mesta si vyžiadalo časové hľadisko a nová filozofia vo využití územia. V Košiciach je okrem územného plánu mesta viac ako dvadsať platných územných plánov zón. Odhliadnuc od prípravy komplexného materiálu je v súčasnosti veľký tlak developerov na zmeny a doplnky v územno-plánovacej dokumentácii. Je to prirodzené a vždy to bude trvať, pokiaľ budú developeri vyhľadávať voľné pozemky bez nadväznosti na územný plán rozvoja a mesto nebude aktívne vstupovať do sceľovania území a ponúkať ich na zástavbu," uviedol hlavný architekt Martin Drahovský.

Na území mesta je vytipovaných v súčasnosti viacero zón, v ktorých sa predpokladá výstavba a rozvoj. Snahou ÚHA je, aby mesto vedelo a mohlo potenciálnym investorom ponúknuť plochy a lokality s preddefinovaným spôsobom využitia v intraviláne mesta.

Rozvojové lokality

ÚHA sa sústreďuje v tomto období na niekoľko rozvojových lokalít, kde sa ráta s bytovou výstavbou, ale aj občianskou vybavenosťou. Najväčší rozvoj v súčasnosti prežívajú Košice v bytovej výstavbe v troch zónach. Je to Kopa I., II. a III. v Myslave, Heringeš vo Vyšnom Opátskom a Ťahanovce IV a V. Developeri majú svoje zámery aj v mestských častiach Krásna nad Hornádom a Barca.

Urbanizácia smerovala na západ a východ

Pôvodná urbanizácia bola smerovaná hlavne na západnú časť, v 80. a 90. rokoch smerovala do východnej časti a obklopila centrálnu zónu okolo rieky Hornád. Tam boli umiestňované priemyselné a rôzne doplňujúce funkcie mesta. Celé územie nevyužíva potenciál, ktorý tam je, a preto bolo potrebné pristúpiť k novej filozofii jeho využitia.

Košice podľa M. Drahovského vymiestnili vodu z centra mesta. Snaha o jej prinávratenie do Mlynského náhonu či malého potôčika na Hlavnú ulicu veľmi zatraktívnili zónu. Voda je fenomén, ktorý je v živote mesta nevyhnutný, absolútne dominantný a pozitívny. Hornád nie je až taký vzdialený od centra, preto sa s intenzifikáciou územia počíta hlavne okolo tejto rieky.

Dopravné napojenie približuje Hornád

"V územnom pláne sú definované hlavné dopravné prepojenia, a to okrem Prešovskej-Sečovskej a a súčasného prepojenia z Furče a Ťahanoviec cez Hlinkovu, je definované prepojenie z Masarykovej smerom na privádzač až na Furču, existuje aj prepojenie v nižšej časti na Jantárovú a ďalšie v hornej časti Ťahanoviec. Podarilo sa nám spolu s riešiteľmi dodržať toto prepojenie, nájsť napojenie na privádzač, a dokonca aj definovať prepojenie vnútri areálu bývalej leteckej školy. Komunikácia Ľavobrežná bola v pôvodnom ÚP vytýčená pozdĺž Hornádu. V súčasnosti schválenej zmene ÚP povedie centrom územia medzi Hornádom a Prešovskou s kvalitným napojením na Masarykovu. Pôvodná komunikácia vytvára možnosti využitia pre peších i cyklistov," dodáva architekt.

Čo sa chystá v meste

Ďalšou pripravenou zónou na schválenie je Kopa I., II. a III. v Myslave, kde sa uvažuje s 15-tisícovým osídlením. Prepája dve mestské časti KVP a Myslavu. Aby sa dopravne prepojili bez väčších problémov, bude potrebné riešiť Klimkovičovu ulicu výstavbou novej skvalitnenej komunikácie.

Veľmi potenciálnym rozvojovým územím v severnej časti Košíc v blízkosti Hornádu je lokalita Magnezitárska. Jej rozvoj je viazaný na integrovaný dopravný systém, ktorý bude mať päť terminálov. Jedným z prvých je Sever, lokalizovaný pod Magnezitárskou ulicou. Dopravné napojenie by mohlo smerovať z Americkej triedy, prípadne aj samostatným pripojením na privádzač, čím sa získa priestor na záchytné parkovisko a multifunkčnú zónu. Existovať bude aj prepojenie na druhú stranu Hornádu do rekreačného areálu na Aničke. Riešiť sa musia aj jednotlivé napojenia na križovatky. Do mestského zastupiteľstva by sa tento materiál mal dostať do dvoch-troch mesiacov.

* * *

ROZHOVOR

Hlavný architekt: Developeri chcú stavať

Tvorba nového územného plánu obce je dlhodobá záležitosť. Rozvoj mesta sa zastaviť nemôže. Preto je toľko zmien a doplnkov?

- Keby sme nemali pripravené jednotlivé zóny a dopravné napojenia, neboli by to príliš dobré kroky pre rozvoj Košíc. Okrem obytných zón, máme pripravený regulačný plán aj na obvodové centrum Terasa, na Námestie osloboditeľov a pripravujeme zmenu aj na VŠA. Sústreďujeme sa na plochy, ktoré sú v intraviláne Košíc, aby sa tam sústredil potenciál investorov. Chceme obstarať dokumentáciu, ktorá by sa nemusela meniť.

Prejavila sa hospodárska kríza v poklese záujmu investorov?

- Samozrejme, že mierny pokles nastal. Ktorýkoľvek developer, ktorý tu prichádza, zvýrazňuje, že je developerom, ktorý má ešte stále prostriedky a záujem investovať na danom území. Chceme spoluprácu so všetkými a v prípade možného a rozumného investovania do územia, rokujeme s ním a robíme zmeny, ktoré sú potrebné. Nemusíme sa obávať straty záujmu. Napríklad v prípade Auparku je od začiatku skupina ľudí, ktorá sa obáva, že sa nepostaví a druhá je proti výstavbe. Veríme, že nakoniec dôjde ku konsenzu.

Mnohí investori prichádzajú do Košíc so zámerom postaviť niečo velkolepé, ale narážajú na výškové obmedzenia. Je už spracované výškové zónovanie?

- Nie je to jednoduchá záležitosť, keď chceme dokument spracovať dôsledne. Na to, aby sme tento materiál spracovali, potrebujeme mať priestorový model mesta. Máme už model terénu a v súčasnosti sa spracováva aj priestorový model objektov. Len takýmto spôsobom môžme exaktne preukázať a overovať výškové zástavby. Získali sme veľmi dobré dokumenty o regulovaní priestorového zónovania v Prahe. Ich spracovateľ nám dokumentáciu predstavil. Pražský magistrát sme požiadali o konzultačnú činnosť pri spracovaní nášho materiálu. Spolupracovať budeme aj s vysokými školami. Dôležité je povedať investorom, prečo sú výšky stanovené. Každé mesto má okrem svojich stavebných častí a stavebných dominánt aj svoje prírodné územia, prirodzené akropoly. Myslím si, že by sa mali chrániť a rozvíjať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  4. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  5. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  8. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  9. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 63 416
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 694
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 882
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 544
  5. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 8 147
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 6 980
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 802
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 902
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 503
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 265

Neprehliadnite tiež

Plamene zachvátili škodovku zrejme za jazdy

Hasiči vyrážali k požiaru auta na košickom sídlisku Dargovských hrdinov.

Na píle v Spišskej Belej vypukol požiar

Plamene zachvátili celú strechu. Na miesto vyrazili hasiči.

Vodič narazil do stromu, zraneniam podľahol

Pri nehode v Malčiciach vyhasol ľudský život.

Chatári po voľbách postupne ovládajú obce pri Domaši

Model volieb z obce Kvakovce sa osvedčil aj v Bžanoch.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ututlané dejiny československého fetu

Pred novembrom 1989 u nás fetovali desaťtisíce ľudí.

PLUS

Hundertwasser bol bláznivejší než jeho pestrofarebné domy

Na jeho originálne budovy sa chodia pozerať milióny ľudí.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop