Napriek tomu, že chýbajú autori, bábkové divadlo pripravuje ročne tri premiéry
Obdobie počas divadelnej sezóny, kedy je návštevnosť bábkového divadla slabšia, než po iné mesiace, sa skočilo. Dôvodom poklesu návštevnosti v zimných mesiacoch sú Vianočné sviatky, zimné prázdniny i zaokrúhľovanie známok na polročné vysvedčenia. V každej novej sezóne pripravujú pre svojich divákov tri premiéry.
"Detský divák je stále rovnaký," povedal nám Ivan Sogel z Bábkového divadla v Košiciach. "No napriek tomu na ňom badať zmenu spoločenského a hlavne technického pohybu, tým že je ovplyvnené jeho vnímanie a cítenie." Všetko, teda aj vzťah dieťaťa k umeniu aj divadlu, vraj závisí od rodiča. On je ten, kto by mal dieťa priniesť do divadla a tým zabezpečiť alebo aspoň prispieť k jeho vývoju v kultúrnej oblasti. "Pre mnohých je dnes jednoduchšie deťom zapnúť televízor alebo počítač. Lenže deti potrebujú aj šport a tiež potrebujú ´nasávať´´aj iné informácie a zážitky, ktoré život ponúka. Máme skúsenosti, že ak dieťa príde do divadla raz, chce prísť znova. Na deťoch neskôr poznať, či chodievali do divadla, či sa kultúrne vzdelávali alebo nie." Predstavenia sú pre deti od troch rokov, no takí štvrtáci sa vraj cítia "starí" na bábkové divadlo, čo je tiež veľká škoda, lebo už pri vzniku predstavení myslia aj na nich.
Bábkové divadlo má za sebou už prvú tohtoročnú premiéru hry Siarheja Kovaľova Filipko a Ježibaba. Ďalšie s názvom Škriatkovia od Halky Marčekovej a Šašovinky od Pavla Scheinera budú 3. a 17. apríla. Tieto premiéry súbor pripravuje ako "dvojačku", kedy sa momentálne osemčlenný kolektív hercov rozdelí na dve časti a naštuduje dve rôzne hry. Vďaka tomu môžu hrať dve inscenácie naraz na rôznych miestach - na zájazde aj na domovskej scéne.
Ako nám I. Sogel prezradil, v posledných rokoch je trochu problém s autormi, ktorí by písali priamo pre bábkové divadlo. "Preto siahame po rozprávkach či zaujímavých dielach, dokonca po poézii. Upravujeme texty a prispôsobujeme tieto literárne druhy do podoby, v ktorej ju môžeme predostrieť nášmu divákovi. S režisérmi vyberáme aj dve-tri sezóny vopred, kým sa dielo dostane na javisko."
Bábkové divadlo je výnimočné v tom, že tu, ako v jedinom, možno urobiť nemožné. Len tu sa môže premeniť jeden predmet na iný, len tu môže lietať ježibaba na metle, postava sa môže zmeniť - bábka na vec alebo predmet a ten zasa na živého človeka - herca. "Bábkové divadlo dáva deťom aj dospelým nové podnety pre fantáziu. Pre herca, naopak, je to veľmi náročný odbor, pretože musí byť pripravený v každom smere - ovládať bábku, hrať, spievať, hrať na hudobný nástroj, tancovať, oživovať neživé..." dodáva I. Sogel.
Okrem ďalších dvoch premiér čaká košické Bábkové divadlo v máji tohto roku zájazd na Medzinárodný divadelný festival do Subotice v Srbsku a tiež oslava 50.výročia vzniku divadla v novembri. Okrem predstavení si majú detskí diváci možnosť prezrieť bábky "naživo" na výstave v Joriku, ktorá je po nevyhnutnej výmene radiátorov v celej budove opaťotvorená..
Jarmila Repovská
Autor: Kto uvidí Charleyho tetu?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári