Značky so štyridsiatkou už zredukovali, zvýšenie rýchlosti zatiaľ iba analyzujú
Už niekoľko týždňov je v platnosti nový cestný zákon. V súvislosti s ním prišli viaceré zmeny, týkajúce sa vodičov i chodcov. Teda všetkých, čo sa nejakým spôsobom zúčastňujú cestnej premávky. Jednou zo zmien bolo aj zníženie maximálnej rýchlosti na 50 km/h. Z ciest teda mali "zmiznúť" aj značky označujúce "štyridsiatku". Okrem toho, zmenou prešli aj "zelené vlny".
"Podľa vyjadrenia riaditeľa SKK už boli odstránené všetky obmedzenia rýchlosti na 40 km/hod, ktoré mesto navrhovalo odstrániť v súvislosti s platnosťou nového cestného zákona od 1. februára 2009," informuje Jaroslav Kerner, referent pre komunikáciu magistrátu mesta Košice. V meste sa nachádzalo 48 zón, kde bola doteraz značka obmedzujúca rýchlosť na 40 km/h. Ostala už len v desiatich prípadoch. Zo zvyšných 38 úsekov SKK značky odstránila, teraz na nich platí maximálna povolená rýchlosť 50 km/hod.
"Štyridsiatky" ostali napríklad na Watsonovej (pri Východoslovenských tlačiarňach), na Aténskej č. 8 (pred základnou školou), na Jantárovej (pred odbočkou na Jarmočnú), na Ondavskej (pred novou nemocnicou), na Bernolákovej (pred základnou školou), na úseku Gemerská Rastislavova (pri základnej škole), na Paulínyho, v úseku Masarykova Alvinczyho Svätoplukova (pri základnej škole), na Polianskej (pri škole). Tiež na takmer celom úseku Tr. KVP (na snímke) či na Štúrovej ulici, kde však táto značka platí len počas konaní športových a kultúrnych podujatí v Steel Aréne. "Ide hlavne o miesta pri školách, kvôli bezpečnosti detí, a iné úseky, kde často dochádza k dopravným nehodám," hovorí J. Kerner. Značky obmedzujúce rýchlosť na 40-ku sú v Košiciach ešte aj na niektorých iných, štátnych cestách (napríklad Košice Jahodná, Pereš Malá Ida, Košice Krásna, Kostolianska, Šaca Malá Ida, Poľov, Lorinčík, Myslava Maša). Pre tieto úseky a ich dopravné značenie je však cestným správnym orgánom Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Košiciach.
Sú však aj miesta, kde by mohla byť maximálna rýchlosť aj zvýšená. Napríklad Štefánikova ulica, Watsonova ulica a iné, keďže sú to úseky kde sa buď málo vyskytujú chodci, alebo sú od vozovky oddelení trávnatým úsekom. Zaujímalo nás teda, či mesto neuvažuje okrem znižovania rýchlosti aj o jej zvyšovaní, hlavne na týchto a podobných úsekoch. "V meste platí maximálna povolená rýchlosť 50 km/hod. Zvyšovanie rýchlosti v meste je veľmi citlivá záležitosť a je potrebné veľmi starostlivo zvážiť všetky okolnosti. Prvoradá je bezpečnosť všetkých účastníkov premávky. Rokujeme o niekoľkých úsekoch, kde je navrhované zvýšenie rýchlosti, ale tieto návrhy sú ešte predmetom podrobnej analýzy. V najbližšom období sa žiadna úprava rýchlosti v meste Košice v tomto zmysle neuskutoční," informuje JUDr. Pavol Zajak, hlavný inšpektor komunikácii mesta Košice.
Zmenou prešla aj zelená vlna. "Mesto a Krajský dopravný inšpektorát sa dohodli, že samospráva zabezpečí zmenu signálnych plánov na križovatkách riadených cestnou svetelnou signalizáciou. A to tak, aby všetky úseky s tzv. zelenou vlnou boli zosúladené s novým zákonom a bola zaistená plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. V súčasnosti sú nastavené na rýchlosť 55 km/ hod." Podľa informácií ministerstva vnútra všetky náležitosti, ktoré súvisia so zmenami zavedenia nového zákona o cestnej premávke do praxe potrvajú asi pol roka. "Mesto Košice koná promptne, podali sme už žiadosť zmluvnému dodávateľovi formou zmluvy o dielo o spracovanie signálnych plánov. Ide o to, aby zelené vlny boli prestavené na 50-kilometrovú rýchlosť. Odobriť ich musí následne Krajský dopravný inšpektorát. Predpokladáme, že celý proces potrvá dva mesiace," hovorí J. Kerner.
Väčšina svetelných signalizácií je naprogramovaná tak, že vozidlá by aj teraz mali prejsť. Rýchlosť je v súčasnosti stavaná na stred kolóny, takže ďalšie vozidlá si možno budú musieť počkať. "Nepredpokladáme vážnejšie problémy. Mesto pripravuje zmeny signalizácie aj v súvislosti s napojením na riadiacu ústredňu. Ale aj preto, že sa vybudovali prevádzače a nákladná doprava bola presmerovaná. Zmenili sa tiež preferované smery. Tomu chceme prispôsobiť aj cestnú svetelnú signalizáciu a v rámci toho aj zelené vlny v meste," dodáva J. Kerner.
mia
Autor: Kto uvidí Charleyho tetu?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári