STARÉ TREBA VYMENIŤ DO KONCA ROKA 2010
Od marca majú podnikatelia začať meniť staré registračné pokladne. Vyplýva to zo zákona č. 289/2008 o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov. V niektorých prípadoch budú musieť do pokladne nahadzovať aj platby, ktoré doteraz fakturovali. Živnostníci sú z novej úpravy zmätení, o vysvetlenie sme preto požiadali Daňové riaditeľstvo SR.
KOŠICE. "Od 1. 3. nastane asi chaos v oblasti, kto má používať registračnú pokladňu. Má platiť časť zákona, podľa ktorej by ju každý živnostník mal používať. Aj ten, čo vystavuje faktúry klientom. Mnoho mojich známych o tomto zákone netuší," napísala nám čitateľka z Košíc, ktorej nie je jasné, koho každého sa úprava týka.
Kto musí mať pokladňu
Z košického pracoviska Daňového riaditeľstva SR (DRSR) nám vysvetlili, že platba na základe faktúry v deň nasledujúci po dodaní tovaru a neskôr sa doteraz v pokladnici neevidoval. Ak však došlo v jeden deň k dodaniu tovaru, vystaveniu faktúry a aj zaplateniu, to bolo považované za tržbu v hotovosti a evidované registračnou pokladňou. Podľa zákona sa za ňu teraz už považuje akákoľvek úhrada faktúry bez ohľadu na deň zaplatenia.
Kto všetko má teda mať pokladňu? "Podnikatelia, predávajúci tovar v hotovosti, majú povinnosť evidencie tržieb prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice v plnom rozsahu. Zákon rozdielne oproti Vyhláške 55/1994 o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou uvádza povinnosť pri evidovaní zaplatenia na základe vystavenej faktúry. Za tržbu v hotovosti sa podľa vyhlášky nepovažuje zaplatenie pohľadávky," informovali z Oddelenia metodiky daní a služieb DR SR.
Každý prípad je individuálny
S otázkou, či pokladňu používať, odporúčajú obrátiť sa priamo na úrady, lebo každý prípad je vraj špecifický. Prihliada sa na charakter služby, či je v prílohe zákona a na spôsob platby. "Jedno je isté, že ten, kto vykonáva služby a nemal povinnosť doteraz, nemá ju ani podľa nového zákona," skonštatovali na DR SR.
Podľa spomínanej zákonnej prílohy majú pokladne používať podnikatelia, poskytujúci nasledovné služby: opravy, údržba a umývanie áut, parkovanie, podávanie jedál a nápojov, nájom a lízing, fotografovanie, prevádzka kúpalísk, lunaparky a zábavné parky, zberne odevov, bielizne a ich rozvoz, pranie a čistenie odevov, kožených a textilných výrobkov, úschova a chemická údržba kobercov, závesov, kože a kožušín, žehliarne a mangľovne, farbenie odevov a textilných výrobkov, kaderníctva a holičstvá, kozmetika, manikúra a pedikúra vrátane poradenských služieb, tetovanie, služby na zlepšenie telesnej pohody, strihanie psov.
Nové pokladne až od roku 2011
Od marca sa okrem toho majú používať pokladne s novými technickými parametrami. Novinkou je napríklad fiskálna pamäť, či ochranný znak na každom vydanom doklade.
"Veľký nával sme zatiaľ nezaznamenali. Ľudia sa nás len pýtajú, informujú sa. Pomaličky sa to rozbehne," dozvedeli sme sa od predajcu registračných pokladní.
Cena novej pokladne sa pohybuje v tisícoch eur, čo predstavuje pre niektorých podnikateľov nemalú čiastku. Tie staré však netreba meniť ihneď, prechodné obdobie je stanovené do konca roka 2010.
Tí podnikatelia, ktorí používajú staré registračné pokladne, sa budú riadiť pri ich používaní ustanoveniami už spomínanej vyhlášky. Ak sa rozhodnú po 1. 3. 2009 kúpiť si pokladňu s parametrami podľa zákona č. 289/2008, riadi sa pri jej používaní ustanoveniami tohto zákona.
"Podľa nášho názoru ide o prispôsobenie technických parametrov požiadavkám praxe a stupňu technického vývoja spoločnosti, ale i o minimalizovanie možnosti krátenia tržieb v hotovosti niektorými podnikateľmi a tiež zamedzeniu zneužívania dokladov z elektronickej registračnej pokladnice na účely uplatňovania si jedného daňového výdavku viacerými podnikateľmi," zhoodnotili opatrenia z DR SR.
Autor: ee
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári