MIROSLAV SAMBOR& KRISTIÁN SABO
Od februára platí nový Zákon o cestnej premávke. Od jeho zavedenia do praxe uplynuli len dva týždne, no motoristi v ňom už nachádzajú stále viac sporných vecí, ktoré sa dajú vysvetliť rôzne.
KOŠICE. Medzi najčastejšie kritizované patrí napríklad parkovanie áut na chodníkoch, používanie reflexných viest, tzv. karta prvej pomoci v autolekárničkách, používanie zimných pneumatík a ďalšie. O vysvetlenie nezrozumiteľností sme požiadali Martina Korcha, hovorcu Prezídia Policajného zboru a Zuzanu Čižmárikovú, hovorkyňu Ministerstva zdravotníctva (MZ) SR.
Karta prvej pomoci
Vodiči túto povinnú súčasť autolekárničiek zatiaľ nemajú k dispozícii. Začali si ju preto sťahovať z internetu. Údajne však niektorých vodičov, ktorí kartu v lekárničkách nemali, policajti sankcionovali.
"Obsah nových autolekárničiek bude súčasťou vyhlášky MZ SR," uviedol M. Korch. Podľa Z. Čižmárikovej, vyhláška sa pripravuje, zapracúvajú do nej pripomienky ministerstva dopravy.
"Mala by byť hotová k 1. marcu 2009, ale stihneme to asi až v polovici roka," zdôraznila Z. Čižmáriková. "Potom si kartu motoristi budú môcť kúpiť. Stále môžu používať pôvodné, ale i teraz kúpené lekárničky, aj bez karty. Musíme ešte zvážiť a rozhodnúť, či karta na internete bude vyhovovať. Čo sa týka medializovaných pokút za chýbajúce karty vysvitlo, že policajti neuložili sankcie za to, ale za lekárničky, nepoužiteľné vzhľadom na ich vek. Vodič nemusí kupovať novú lekárničku, stačí ak vymení starý obsah za nový a potom priloží kartu prvej pomoci."
Zimné pneumatiky
Autori zákona sa vyhli presnému a jasnému stanoveniu termínu, kedy treba používať zimné pneumatiky. Ak niekto má na kolesách letné gumy, vyberie sa do lokality, kde náhle nasneží, podľa zákona vlastne nesmie pokračovať v jazde. Zákon hovorí: "Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vozidlá musia byť vybavené zimnými pneumatikami." Čo ale v prípade, ak napadá sneh, vytvorí sa námraza a cestári vozovky od súvislej vrstvy snehu či ľadu očistia? Nestačia vtedy iba letné gumy?
"Pokiaľ bude na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy, nemožno v ceste pokračovať. Vodič by mal pred takouto cestou prezuť na zimné pneumatiky, je to bezpečnejšie a aj mu to prikazuje zákon," odpovedal M. Korch. V tejto súvislosti dokonca zákon urobil z vodičov veštcov. Musia prezuť na zimné gumy, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase kadiaľ pôjdu autom sa bude na ceste nachádzať sneh, ľad alebo námraza.
Reflexné vesty
Ďalším sporným bodom v zákone je používanie reflexných viest. Zákon hovorí: "Vodič je povinný mať bezpečnostný odev oblečený, ak sa zdržiava na vozovke mimo vozidla počas núdzového státia...pritom nemožno použiť bezpečnostný odev, ktorý je zameniteľný s bezpečnostnými odevmi používanými ozbrojenými silami alebo ozbrojenými bezpečnostnými zbormi." Okrem oranžových sú ale bežne v predaji aj vesty žlto-zelenej farby, veľmi podobné tým, ktoré používajú policajti. Tí však majú na vestách výrazný nápis POLÍCIA, uniformy, zbrane, obušky. Takže, pomýliť si vodiča v žlto-zelenej veste s policajtom je takmer nemožné. Z odpovedí M. Korcha, prípadne policajtov z KR PZ v Košiciach, akú farbu musia teda vodiči používať vysvitlo, že v tom nemajú jasno ani strážcovia zákona.
M. Korch sa k otázke farby nevyjadril, uviedol iba, že za neoblečenie vesty hrozí pokuta do výšky 60 eur (cca 1800 Sk). Dopraváci z košického KR PZ tvrdia: "My máme na veste nápis POLÍCIA a o farbe sa v zákone nič nepíše."
Parkovanie na chodníku
Veľa vodičov si vysvetľuje po svojom aj parkovanie na chodníkoch. Problematická je totiž formulácia v zákone: "Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením nie je určené inak." V tejto citácii je však dvojitá negácia, správne by to malo byť...ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak.
"To znenie (terajšie v zákone-pozn.red.) predstavuje presný opak toho, čo sa dosiahnuť chcelo," vyjadril sa pre médiá Radoslav Procházka, ústavný právnik. "Umožňuje parkovať autom na chodníku."
Podľa M. Korcha: "Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky." V praxi to teda znamená, že ak chýba značka či zariadenie, parkovať na chodníku vodič môže, ale musí ho nechať voľný v šírke 1,5 metra.
Prekročenie rýchlosti
V minulosti ak vodič prekročil predpísanú rýchlosť o menej ako 10 km/hod., zvyčajne bol riešený dohovorom. Zaujímalo nás, ako je to po zavedení nových pravidiel na cestách.
"Merače rýchlosti sú veľmi presné, odchýlka merania je maximálne 3 km/hod. Do konca februára sa prekročenie rýchlosti do 10 km/hod. bude riešiť dohováraním," skonštatoval M. Korch. To znamená, že nepísaná tolerancia prekročenia rýchlosti do 10 km/hod., "platiaca" do konca januára 2009 sa od 1. marca stane minulosťou.
Priechody pre chodcov
"Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané," znie ďalšia "chuťovka" zákona. A čo napríklad bicyklisti, dieťa na trojkolke či bicykli, jazdiace popri rodičoch prechádzajúcich cez priechod, alebo vozíčkári?
"Už z názvu vyplýva, že priechod je určený pre chodcov a nie iných účastníkov cestnej premávky. Ak cyklista zosadne z bicykla, môže cez priechod ísť," odpovedal na otázku hovorca Prezídia PZ.
Opití cyklisti
Množia sa prípady, keď po cestách premávajú bicykle, riadené osobami pod vplyvom alkoholu. Čo hrozí takýmto účastníkom cestnej premávky?
"Opitý cyklista dostane pokutu v blokovom konaní až do výšky 650 eur (cca 20 000 Sk), v správnom konaní do 800 eur (cca 24 000 Sk). Zákaz činnosti mu nehrozí, ani zadržanie vodičského oprávnenia," uzavrel M. Korch.
Niektorí poslanci Národnej rady SR sa už nechali počuť, že nový cestný zákon treba čo najskôr novelizovať.
Autor: sita/afp
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári