prestali s inkasovaním parkovného. Motoristov to síce potešilo, ale neúnosná situácia s parkovaním v centre mesta sa ešte zhoršila. Mesto prišlo o státisíce eur. Chystá celomestskú stratégiu statickej dopravy!
KOŠICE. Dodnes je parkovanie v Košiciach bezplatné s výnimkou niekoľkých rampových parkovísk, kde sa za hodinu platí 1,06 eura (32 Sk).
Platí sa len na rampových
V roku 2007 malo mesto príjem z parkovného formou dane za dočasné parkovanie na verejnom priestranstve 30 miliónov Sk. Vlani vyberalo len v prvom polroku daň za vjazd a zotrvanie v historickej časti mesta, zinkasovalo 8 miliónov Sk. Po napadnutí tejto dane prokurátorom pre jej nezákonnosť zostalo spoplatnených len sedem mestom prevádzkovaných rampových parkovísk, kde sa platí úhrada za službu. Podľa informácií mestskej polície malo preto mesto nižší príjem z parkovného ku koncu roka 2008 asi o pol milióna eur (15 miliónov Sk) oproti predchádzajúcemu roku.
Stratégia sa ešte pripravuje
Mesto pripravuje stratégiu statickej dopravy v meste, ktorá má riešiť spoplatnenie aj parkovací systém na celom území mesta. "Do schvaľovacieho procesu by sme materiál chceli zaradiť v druhom polroku," uviedol poslanec Jozef Filipko (SMK), ktorý bol poverený úlohami v oblasti dopravy.
Technicky je mesto už dlhšie pripravené začať vyberať parkovné. Naprikročilo k tomu kvôli prechodu na euro, ale najmä pre nedoriešené legislatívne súvislosti. Magistrát má predstavu o výbere parkovného, ale je predčasné konkretizovať kedy, koľko, kde a aké budú ceny.
Nejednotné značenie
Ako Filipko dodal, nový cestný zákon obsahuje aj súbor dopravných značiek. Mesto čakalo najmä na schválenie a zákonné vymedzenie platnosti značky IP 27a, resp. IP 27b. Určená je na vyznačenie zóny s plateným alebo regulovaným státím. Tieto značky vyznačujú oblasť, kde je státie vozidiel dovolené len na vyznačených parkovacích miestach a za dodržania podmienok vyplývajúcich z použitého symbolu príslušnej značky a spresňujúcich údajov. Napríklad času regulácie alebo platenia, spôsobu platenia alebo regulovania a podobne. Inak je vodičom vozidiel na takto označenom území stáť zakázané.
"Rokovali sme jednak s dopravným inšpektorátom Krajského riaditeľstva Policajného zboru a aj so Slovenskou parkovacou asociáciou, ktorá sa usiluje o získanie stanoviska práve v súvislosti s touto značkou a niektorými ďalšími ustanoveniami zákona. V mestách a obciach na Slovensku boli totiž použité rôzne aplikácie dopravného značenia na označenie zón plateného parkovania. Ideálne by bolo, keby sa to podarilo zjednotiť," informoval J. Filipko.
Vypíšu súťaž na parkovacie domy
Riešiť problematické parkovanie v centre mesta mieni mesto výstavbou podzemných parkovacích domov. Počíta sa s piatimi lokalitami, kde by sa mohli postaviť. Vlani sa uskutočnil prieskum záujmu investorov na Kasárenskom námestí a na Vodnej ulici. Verejná súťaž doteraz vypísaná nebola.
Podľa Jozefa Filipka sa uskutočnilo mnoho rokovaní nielen s potenciálnymi záujemcami o výstavbu, ale aj so subjektmi, ktoré poskytujú poradenskú činnosť v oblasti tzv. PPP projektov. V najbližších týždňoch sa uskutoční výberové konanie na poradcu, ktorý jednak odborne, ale aj právne pomôže pri príprave tendra, spracuje potrebné analýzy, štúdiu a zabezpečí transparentný výber budúceho investora či dodávateľa.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári