Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Do lesa môžu cyklisti aj bez prilby

NOVÝ CESTNÝ ZÁKON ICH NEPIKAZUJENový zákon o cestnej premávke na niektorých cestách pre cyklistov neplatí. Naďalej môžu miestami jazdiť bez helmy.

NOVÝ CESTNÝ ZÁKON ICH NEPIKAZUJE

Nový zákon o cestnej premávke na niektorých cestách pre cyklistov neplatí. Naďalej môžu miestami jazdiť bez helmy. Na vlastné riziko.

BRATISLAVA. Hoci od februára musia podľa nového zákona o cestnej premávke nosiť prilbu všetci cyklisti mimo miest a obcí, úplne to neplatí. Povinnosti z nového zákona sa podľa polície totiž vzťahujú iba na cesty, ktoré za cesty označuje iný zákon - o cestných komunikáciách. Pravidlá cestnej premávky tak platia iba na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. až III. triedy a účelových komunikáciách. Do týchto kategórií nespadá napríklad väčšina hrádzí, lesných alebo poľných ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Za mestom aj bez prilby

Účelové komunikácie zákon definuje ako cesty "slúžiace spojeniu jednotlivých výrobných závodov, objektov a nehnuteľností s ostatnými pozemnými komunikáciami". Polícia nevysvetlila, ako má cyklista odlíšiť účelovú komunikáciu od cesty, na ktorú sa zákon nevzťahuje. Hovorca policajného prezídia Martin Korch otázku presmeroval na ministerstvo dopravy, pod ktoré zákon o pozemných komunikáciách patrí.

"Účelová komunikácia je cesta, ktorá umožňuje dostať sa doprave, tovaru alebo osobám z poľnohospodárskeho alebo priemyselného centra na ostatnú cestnú sieť. Hrádza alebo lesná cesta takýto účel nemá," vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Ľubomír Karásek.

Policajti, lekári i cyklistické združenia sa však zhodujú, že prilby by cyklisti mali nosiť aj na hrádzach či v lese. "V prvom rade by si mali uvedomiť, že ide o ich bezpečnosť a na to sa primárne myslelo v zákone," vraví Korch. V lese môže dôjsť k úrazu ľahšie ako v bežnej premávke, tvrdí aj Patrik Martin z cyklistického združenia BicyBa. "Na hrboľoch môže cyklista ľahko spadnúť a pri náraze do stromu sa to môže skončiť ešte horšie."

Skryť Vypnúť reklamu

Traumatológ Ivan Štefanov hovorí, že úrazy hlavy cyklistov ošetrujú pomerne často. "Pád z bicykla môže spôsobiť otras mozgu, krvácanie, opuchy a pomliaždeniny, ale môže mať aj trvalé následky." K vážnym zraneniam môže podľa neho prísť aj pri zrážkach pri nižších rýchlostiach v meste. Hoci zákon prikazuje prilbu v mestách a obciach iba cyklistom do 15 rokov, lekár ju odporúča všetkým.

Musí sedieť ako uliata

Predajcovia cyklistickej výbavy zaznamenali väčší záujem o prilby od prvých dní platnosti zákona. "Ľudia chodia a zisťujú ceny. Najväčší nával očakávame na jar," hovorí predajca Andrej Čanecký. Obchodníci sú vraj pripravení.

Ceny najlacnejších prílb sa pohybujú od zhruba 11 eur (331 korún), kvalitnejšie stoja vyše 30 eur. Čanecký upozorňuje, že pri výbere prilby by sa zákazník nemal unáhliť. "Predajca by mu mal ukázať všetky veľkosti a modely a mal by vyskúšať, ako mu pasuje. Prilba by mala byť dobre vetraná, odľahčená, cyklista by po desiatich minútach ani nemal vedieť, že ju má." Dôležité je mať prilbu pri jazde aj správne upevnenú.

Skryť Vypnúť reklamu

Treba byť videný

Zákon cyklistom prikazuje za zníženej viditeľnosti používať aj reflexné prvky. Aké, nespresňuje. "Malo by ísť o prvok z reflexného materiálu, či už nášivky, pásky, samolepky, prívesky alebo reflexný odev. Podstata je v tom, aby reflexný prvok odrážal svetlo, aby ho vodič spozoroval z dostatočnej vzdialenosti," vysvetľuje Korch.

Reflexné prvky sú často súčasťou výbavy bicyklov a športového oblečenia i obuvi, kúpiť sa dajú aj osve - ako reflexné pásy na rukáv. Bez reflexných prvkov hrozí pokuta 30 eur (vyše 900 korún). Za jazdu bez prilby je pokuta 10 eur (300 korún). Za jazdu na bicykli pod vplyvom alkoholu si môže policajt na mieste vypýtať až 650 eur (takmer 20-tisíc korún), v správnom konaní dokonca až 800 eur (vyše 24-tisíc korún).

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 765
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 920
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 641
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 004
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 731
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 434
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 831
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 476
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop