KATARÍNA GÉCZIOVÁ, katarina.gecziovakorzar.sk
Milióny eur na hlukovú mapu Košíc a úpravu hlučných lokalít pravdepodobne pôjdu z mestského rozpočtu.
KOŠICE. Štát zrejme nebude hradiť tvorbu hlukovej mapy Košíc ani opatrenia na znižovanie hluku, ktoré vyžaduje smernica Európskeho parlamentu. Mesto sa preto popasuje s ich niekoľko miliónovým financovaním samo. Hovorí o tom novela zákonov o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí a o ochrane zdravia ľudí, ktorú predložilo ministerstvo zdravotníctva.
Dôvody vlády
Ešte v roku 2004 schválila vláda 2,32 milióna eur (70 miliónov korún), ktorými mal tento rezort zabezpečiť vypracovanie hlukových máp. Dostal len 660-tisíc eur (20 miliónov korún) a zvyšné prostriedky vyčlenil z vlastného rozpočtu. Tieto peniaze dostala Bratislava.
V dôvodovej správe z rokovania vlády sa uvádza, že problémy so získavaním prostriedkov spomaľujú vypracovanie máp. Hovorí tiež, že mapovanie hluku poslúži samospráve a jeho financovanie nie je bežné ani v iných európskych krajinách. Podľa hovorkyne Úradu verejného zdravotníctva Lenky Šramkovej nie je vhodné, aby sa na vytvorení hlukovej mapy prostredníctvom štátneho rozpočtu podieľali aj obyvatelia iných obcí.
Mestské zastupiteľstvo v Košiciach sa vlani v auguste uznieslo, že samospráva spracuje hlukovú mapu. Hotová by mala byť do roku 2012, obnovovať sa bude každých päť rokov. Dokumentovať bude situáciu v okolí výrazných zdrojov hluku a prekročenie ich hodnôt. Návrh na jej vytvorenie spracoval Útvar hlavného architekta. Určil, aby boli do mapy zapracované husto obývané územia, letisko a Jahodná ako rekreačná oblasť.
Nebude to lacné
Architekt Martin Jerguš z útvaru uviedol, že na základe mapy budú spracované návrhy opatrení na odstránenie nežiaduceho hluku. Podľa nej sa bude rozhodovať o odklone dopravy, jej organizácii, či zostavovať územné plány.
Realizácia týchto opatrení nebude lacná. Len samotná mapa bude stáť takmer milión eur (30 miliónov korún) a opatrenia na jeho odstránenie ešte viac. "Odstránenie hluku si môže vyžiadať desiatky možno aj stovky miliónov korún," uviedla hovorkyňa mesta Lucia Mihoková. Tie by samospráva chcela získať z eurofondov. Ak ich nedostane, o peniaze požiada štát.
Čiastkové mapy
Najväčší hluk spôsobuje doprava. V roku 2007 boli spracované čiastkové hlukové mapy v okolí 12 ciest, na ktorých bol v roku 2006 počet prejazdov vozidiel vyšší ako 6 miliónov. Podľa údajov Slovenskej správy ciest z roku 2007 ide o komunikáciu I/50 cez Košickú Novú Ves a cestu do Šace. Viac ako 40-tisíc áut prejde denne po cestách Vyšné Opátske, Prešovská-Sečovská či zo Sídliska dagorvských hrdinov popri hypermarkete Tesco.
"Stálo to viac ako 49-tisíc eur (1,5 milióna korún) a mesto peniaze vyčlenilo z vlastných zdrojov. V tomto roku by malo byť spracované konkrétne riešenie na odstránenie hluku na miestach s výrazným zdrojom hluku." Stáť by to malo takmer 100-tisíc eur (3 milióny korún).
* * *
HLUK
Môže ovplyvniť aj ceny bytov
n Hlučnosť lokality môže ovplyvniť aj ceny bytov, v ktorej sa nachádzajú. Podľa Štefana Petrunčíka z realitnej kancelárie Atomia môže byť preto nehnuteľnosť o 20 percent lacnejšia ako zvyčajne. To, koľko sú ochotní záujemcovia zaplatiť, vraj závisí aj od toho, či sú okná orientované na rušnú cestu alebo do dvora.
n Znížený dopyt po ubytovaní na hlučných miestach potvrdzuje aj Daniel Mráz z firmy 8 s. r. o. "Byty vo veľmi hlučných lokalitách sú stále v ponuke a nepodarilo sa ich predať."
n Aj o byty v hlučnom prostredí je záujem ľudí vysoký, ak ide o polohou atraktívnu lokalitu. Tvrdí to Katarína Hirjaková z Domino Real. Ako príklad uviedla Moyzesovu a Štefánikovu ulicu, obe situované vedľa štvorprúdovky. "Tieto miesta sú pre ľudí atraktívne, keďže sa tam nachádzajú tehlové priestranné byty." Dodáva, že niektorým skupinám ľudí hluk prekážať nebude. "Hlavne, že je to v centre."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári