BRATISLAVA. Prípady hromadného prepúšťania pribúdajú už aj v slovenských podnikoch. Strata zamestnania je nepríjemná pre každého, podstatne viac sa však dotýka tých ľudí, ktorí musia časť svojho príjmu obetovať na splátky pôžičiek.
Ak klient banky zistí, že má problémy so splácaním pôžičky, mal by čo najskôr kontaktovať banku."Je dôležité, aby klient s bankou komunikoval a informoval ju o tom, že môže mať problémy so splácaním úveru. Záujmom banky je, aby klient úver splatil a nie, aby banka získala jeho nehnuteľnosť," hovorí Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky.
Väčšina bánk komunikuje so svojimi klientmi cez osobných finančných poradcov. Každý dlžník preto vie, na koho sa v prípade problémov v banke obrátiť. Vyčkávanie a schovávanie sa pred platením jeho vyjednávaciu pozíciu len zhoršuje. Urobiť ústretový krok je pre klienta rozhodujúce aj z pohľadu jeho budúceho postavenia v úverovom registri. "Ak nad snahou zastaviť neúprosné počítadlo dní omeškania v bankovom registri mávne rukou, žiadna banka mu najbližšie mesiace i roky ďalší úver neschváli," upozorňuje Hana Šimková, hovorkyňa Poštovej banky.
Individuálne riešenia
Riešenie ďalšieho osudu splácania úveru klienta v prípade problémov je individuálne. "Ak aktívne spolupracuje, snažíme sa nájsť preňho najvhodnejšie riešenie," hovorí Štefan Frimmer zo Slovenskej sporiteľne. Riešení pri problémoch so splácaním úveru je pritom niekoľko. Klient sa môže dohodnúť s bankou na odklade splátok na istý čas, ak dúfa, že po čase si zabezpečí dostatočný príjem na splácanie. Ďalším riešením je zníženie sumy splátok - spolu s predĺžením obdobia splácania úveru. Takýmto postupom možno znížiť finančnú záťaž klienta. Možno si dohodnúť aj mimoriadne nepravidelné splátky.
V najhoršom prípade ak sa situácia klienta dlhodobo nezlepšuje bude musieť pristúpiť k predaju svojho bytu alebo domu. Vo väčšine takýchto prípadov ide o predaj založenej nehnuteľnosti a banka si z výťažku predaja stiahne nesplatenú časť hypotéky. Počet takýchto dražieb zatiaľ nie je vysoký, odborníci však očakávajú, že v tomto roku vzrastie.
Nevyhýbajte sa komunikácii
Ak klient mešká so splátkou a nekomunikuje s bankou, od ktorej získal úver, tá mu zväčša pošle upomienku s upozornením, že neplatí načas splátky úveru. Aj v Dexia banke obvykle klientovi ponúkajú možnosť splatenia omeškaných splátok v istej lehote, aby sa predišlo skutočnosti, že banka vyhlási úver za predčasne splatný. Vyhýbať sa odpovediam na výzvy banky sa v tomto prípade neoplatí. "Ak klient nesúhlasí s dohodou, nepreberá poštu alebo s bankou nekomunikuje, dostane výzvu na predčasné splatenie úveru, čím sa do veľkej miery stráca priestor na dohodu," upozorňuje hovorca banky Michal Fúrik.
Pred vznikom nečakaných životných situácií chráni klienta poistenie úveru. Ak sa klient počas trvania úverového vzťahu dostane do situácie, keď nebude môcť splácať úver pre chorobu či stratu zamestnania, poisťovňa preberie zaňho povinnosť uhrádzať úverové splátky, respektíve uhradí zostatok úveru v závislosti od typu poistenia. "Odporúčame poistenie úveru každému klientovi, aj keď poistenie nie je povinnou súčasťou úveru," hovorí Boris Gandel, hovorca Tatra banky.
Klienti majú v bankách zvyčajne zvýhodnenú úrokovú sadzbu, najčastejšie do výšky 0,5 percenta, ak vinkulujú poistné plnenie v prospech banky. Zriedkavejšie majú výhody vo forme úľavy na poplatku. "Poistka je výhodná najmä pri splácaní hypotekárneho úveru. Splatnosť úveru je dlhá a je vysoko pravdepodobné, že klient môže ochorieť alebo stratí zamestnanie. Potreba bývania je trvalá a cena bytu je natoľko vysoká, že je rizikové stratiť bývanie pre niekoľko mesiacov neschopnosti splácať úver," hovorí Igor Šandrej, vedúci odboru riadenia rizika v mBank.
Poistiť úver sa dá vo väčšine bánk aj dodatočne počas trvania úverového vzťahu. Podmienky poistenia si musíte v tomto prípade dohodnúť individuálne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári