semafory a zelené vlny.
KOŠICE. Vodiči sa obávajú, že na zelenú nestihnú prejsť od jednej križovatky po druhú a budú musieť zastavovať pred každou signalizáciou, pretože naskočí červená. Jazdu po Terase sme si odskúšali na vlastnej koži. Po Triede SNP sa dá prejsť bez toho, aby ste porušili dopravné predpisy a stíhate to.
Terasa nezdržuje vodičov
Úsekov so zelenými vlnami nie je v Košiciach veľa. Jeden je na Triede SNP od križovatky s Ipeľskou po Bardejovskú. Striedajú sa tam štyri programy. Druhý dlhší úsek, ktorý sa dá prejsť bez zastavovania, je smerom od Prešova a Ťahanoviec od križovatky Hlinkova-Vodárenská po Watsonovu ulicu z oboch strán. Plošná koordinácia je aj na Moyzesovej ulici v priamom smere s odbočkou na Námestie osloboditeľov až po križovatku Palackého-Jantárová.
Ďalší úsek je časovo skoordinovaný od zimného štadióna od križovatky so Žižkovou ulicou po Štúrovej na Námestie osloboditeľov v oboch smeroch. Na zelenú vlnu sú nastavené dve križovatky medzi Baumaxom a Optimou.
Časové intervaly nemenili
"Semafory sme zatiaľ kvôli zníženej rýchlosti neprestavovali. Najprv to treba naprojektovať, všetko prepočítať a vypracovať signálne plány. Zmena je platná iba tretí deň, musia sa prepracovať programy. Niekde fungujú staré radiče, u ktorých je potrebné vybrať programovú jednotku a technicky ju upraviť. U novších nie je problém zadať do radiča nové signálne plány. My robíme len údržbu, ostatné veci má na starosti správca komunikácie v spolupráci s políciou," uviedol konateľ spoločnosti Cestná svetelná signalizácie Ing. Stanislav Matyáš.
Nemyslí si, že nastanú nejaké problémy. Signalizácia je nastavená na priemernú rýchlosť približne 55 km/h. Zelená je napríklad na Triede SNP dosť dlhá a motoristi by mali prejsť križovatkami bez problémov a zvýšenej rýchlosti. Krátky interval je ale na Moyzesovej, kde je dvadsaťročný radič a počet áut tam niekoľkonásobne vzrástol. Kým sa semafory "preladia", neočakávajú sa mimoriadne situácie. Preprogramovať zariadenie sa dá, ale predchádzať tomu musí príprava a pokyn z magistrátu.
Vozidlá by mali prejsť
Správca komunikácií tvrdí, že väčšina svetelných signalizácií je naprogramovaná tak, že by mali vozidlá prejsť. Rýchlosť je v súčasnosti stavaná na stred kolóny, takže ďalšie vozidlá si možno budú musieť počkať. Zatiaľ situáciu monitorujú a na základe toho sa uvidí, čo bude ďalej. Mesto pripravuje zmeny v súvislosti s napojením na riadiacu ústredňu, ale aj s tým, že sa vybudovali privádzače a nákladná doprava sa presmerovala. Zmenili sa tiež preferované smery. Tomu sa musí prispôsobiť aj cestná svetelná signalizácia a v rámci toho aj zelené vlny v meste.
KVETA PODHORSKÁ
Autor: Denzel je najobľúbenejší
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári