KVETA PODHORSKÁ, kveta.podhorskakorzar.sk
Na parkoviskách sú vždy vyhradené miesta pre ťažko zdravotne postihnutých. Niekde ich je viac, niekde menej a sú miesta, kde chýbajú celkom. Najmä vozičkári o tom vedia najlepšie.
KOŠICE. Motoristom, ktorým nič nebráni v pohybe, sa mnohokrát zdá, že na niektorých parkoviskách to so značením prehnali a počet státí pre invalidov je neúmerne prehnaný. Najmä tam, kde sa nepredpokladá zvýšený pohyb zdravotne ťažko postihnutých ľudí. Ako príklad možno uviesť OC Hornbach, kde je počet vyhradených státí značne vyšší, ako je predpísaný, čo spôsobuje problémy najmä v čase nákupných špičiek. Vytvára to dojem, že každý invalid je domáci kutil a stavbár a všetci chodia nakupovať materiál naraz, čo je vzhľadom na ich zdravotný stav nepravdepodobné.
Niet kde zaparkovať
Pred budovou tlačiarní nedávno namaľovali na malom parkovisku tri vyhradené miesta pre invalidov. Všetkých miest je iba 27. V blízkosti je síce Sociálna poisťovňa i miestny úrad, ale tie disponujú vlastnými parkoviskami a dostať sa k týmto inštitúciám je odtiaľ isto problematické. O tom, že je ich priveľa, svedčí fakt, že sú celé dni prázdne a inde sa zaparkovať nedá. Keď na nich niekto stojí, tak má na aute symbol invalida z iného dôvodu. V rodine je napríklad niekto, kto občas potrebuje zaviezť k lekárovi.
Nič proti ľuďom, ktorým život do cesty postavil bariéru. Naopak, mali by sme pre nich mať viac pochopenia. Aj oni sa potrebujú dostať všade. Laik neurčí, aká miera je únosná. Stanovujú to predpisy. Len nie vždy sa dodržujú. Nájsť optimálnu hranicu je niekedy veľmi ťažké.
Podmienky stanovuje zákon
Platí stavebný zákon a vyhláška Ministerstva životného prostredia SR, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie. Na vyznačenej pozemnej, nadzemnej a podzemnej odstavnej a parkovacej ploche pre osobné motorové vozidlá musia byť vyhradené štyri percentá stojísk, najmenej však jedno pre vozidlo osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie. Musí byť umiestnené najbližie k vchodu do príslušnej stavby a musí byť označené medzinárodným symbolom prístupnosti.
"Nutné je skonštatovať, že sa to nedodržuje. Niekde je menej ako 4 percentá, inde je vyhradených státí oveľa viac. ako sú vyhláškou stanovené. Príkladom je OC Hornbach. Počet vyhradených státí pre imobilných je značne vyšší a temer stále sú prázdne, pokiaľ ich neobsadia iní motoristi," tvrdí dopravný inžinier Pavel Titl. Narátali sme ich až 18.
Motoristi často stoja na miestach, ktoré sú vyhradené pre imobilných. Riskujú pokuty či odtiahnutie vozidla. Z morálneho hľadiska je zarážajúce obsadzovať miesta tým, komu boli vymedzené. Niekedy bezohľadne, inokedy preto, že zostávajú bez jediného zaparkovaného auta s označením invalid.
Čo je veľa a čo málo
Ako to vidia tí na druhej strane bariéry? Je vyznačených státí veľa, či málo na miestach, kde až tak veľa pohybovo obmedzených ľudí nechodí? Potrebujú naraz osem a viac miest? To je diskutabilné.
"V Európe, ale aj vo všetkých vyspelých štátoch je štandard, že pri každom veľkom centre so zvýšeným pohybom veľkého počtu ľudí sú miesta najbližie pri vchode vyhradené pre postihnutých a nikto o tom zvlášť nešpekuluje. Predstavy o tom, že 5 až 7 miest pri veľkom obchodnom centre je veľa, sú mylné. Iba v Košiciach je registrovaných 600 vozičkárov, a to nehovorím o rodičoch s postihnutými deťmi, ktoré vozia v kočíkoch. Všetko je o kultúre národa," vyjadril svoj názor Anton Benča z košickej organizácie vozičkárov Nezávislý život.
Na vyhradených miestach parkujú zväčša vodiči s luxusnými fárami, ktorí sú nahnevaní, že musia prejsť pár krokov navyše, keby sa postavili ďalej, pretože "lukratívne" státia sú najbližšie. Vozičkár musí tú istú vzdialenosť prekonať na vozíku, keď sa mu podarí vôbec z auta vystúpiť. Vozidlá nedodržujú odstup vedľa seba, ktorý má byť 1,5 metra.
Zahraničie to nerieši
Podľa vozičkára, ktorý musí všetky bariéry zdolávať neporovnateľne zložitejšie, všetky zahraničné obchodné reťazce, banky, alebo investori spoza hraníc vo všeobecnosti sú pri stanovení počtu vyhradených parkovacích stojísk veľkorysejší a nezamýšľajú sa nad tým, či je napríklad päť miest veľa. Sú zvyknutí na určitý štandard a kultúru. Iba na Slovensku sa to zdá mrhanie miestom.
"Sú parkoviská, kde nenájdete ani jedno vyhradené miesto. Problém s parkovaním máme pri nemocniciach. Vrátnik nás síce do areálu pustí, aby sme mohli vystúpiť, ale odstaviť auto nie je kde. Hotová katastrofa je pri verejnom cintoríne. Viac miest by sa zišlo pri poliklinikách. Nie sú ani pri kostoloch. Nad jazerom nie je ani jedno státie. Mali sme aj na stanici, ale niekto nám vytrhol značku a už nemáme. Vozičkár môže požiadať aj miestny úrad o označenie parkovacieho miesta pri bloku. Zväčša vychádzajú v ústrety. Vyárendované miesta majú invalidi aj v okolí pešej zóny, ale obsadzujú ich neinvalidi. Jedno je isté, že v zahraničí by sa na označené státia pre invalidov nepostavil žiaden zdravý vodič. Pre prepravnú službu, ktorú poskytujeme, má naša organizácia vyčlenené plochy pri Dargove, Tescu a na Alžbetinej," uviedol A. Benča.
* * *
MESTO
Má vytvoriť 1 200 stojísk
n Vytvárať podmienky pre ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu má povinnosť aj samospráva. Značenie vykonáva správca komunikácií. "Mesto má vo vlastníctve samostatné parkovacie plochy s výmerou 316 205 m2, čo predstavuje 13-tisíc parkovacích miest. Ďalšie sú vytvorené na miestnych verejných komunikáciach na výmere 150-tisíc štvorcových metrov v počte 16 750 parkovacích miest. Správa komunikácií mesta Košice rieši vyhradzovanie miest pre invalidných občanov v blízkosti verejných budov, inštitúcií a zariadení a bydlísk, ako aj zdravotníckych zariadení," uviedla hovorkyňa magistrátu Lucia Mihoková.
n V súčasnosti eviduje SKK 507 vyhradených parkovacích miest na základe žiadostí invalidov. Pred verejnými budovami je ich 45. V nasledujúcich rokoch v spolupráci s mestskou políciou bude naďalej pokračovať vo vyhradzovaní s tým, že prednostne bude riešiť podnety a požiadavky v konkrétnych lokalitách. Samostatné parkovacie plochy a parkovacie miesta sú vytvorené na miestnych verejných komunikáciach v súlade s príslušnými právnymi predpismi. Spolu má mesto vo vlastníctve a správe 30 300 parkovacích miest. Pre imobilných občanov by malo byť podľa vyhlášky vyhradených 1 200 stojísk.
* * *
POZOR, ZMENA!
Parkovacie miesta
n Osobitné označenie motorového vozidla sa vydáva občanom s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP), ktorí sú odkázaní na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom.
n Na získanie označenia (nálepky) je potrebné vypísať žiadosť, predložiť preukaz totožnosti, preukaz občana s ŤZP a zaplatiť správny poplatok. Vydávajú ich obvodné úrady v sídle kraja.
n Zákon o príspevkoch na kompenzáciu ľuďom ŤZP začal platiť od 1. januára 2009. Tento okrem iného obsahuje i zmenu parkovania motorových vozidiel na mieste vyhradenom pre ŤZP. Hlavnou zmenou je, že už nebude stačiť na parkovanie iba nálepka. Na mieste vyhradenom pre autá invalidov bude možné parkovať len na základe "parkovacieho preukazu". Ten vyhotovovujú úrady práce, sociálnych vecí a rodiny. Nálepky, označujúce prepravu osôb ŤZP, budú naďalej vydávať obvodné úrady krajských miest. Parkovací preukaz reba umiestniť za predným sklom auta, aby policajti mohli vidieť jeho prednú časť.
n Podmienkou na vydanie samotného preukazu ZŤP je posúdenie miery funkčnej poruchy zdravia, ktorá musí byť najmenej 50 percent. Preukazy vydáva oddelenie posudkových činností a oddelenie finančných príspevkov na kompenzáciu Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v mieste trvalého pobytu.
Autor: MONIKA TÓDOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári