Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Reklamácie: Najviac sa "kazia" topánky!

EVA EPERJEŠIOVÁ, eva.eperjesiovakorzar.skPo Vianociach a vianočných výpredajoch sa nám nahromadilo množstvo tovaru. Zvýšila sa aj pravdepodobnosť

EVA EPERJEŠIOVÁ, eva.eperjesiovakorzar.sk

Po Vianociach a vianočných výpredajoch sa nám nahromadilo množstvo tovaru. Zvýšila sa aj pravdepodobnosť reklamovania. Od novembra je jeho postup pozmenený. Čo sa dá robiť, ak vám poskytnú zanedbateľnú zľavu alebo ak zmizne predajňa.

KOŠICE. Stále platí, že reklamácia musí byť vybavená do 30 dní. Môže sa tak stať opravou, výmenou výrobku, poskytnutím zľavy, vrátením peňazí alebo odôvodneným zamietnutím.

"V prípade, že predávajúci reklamáciu zamietne, je povinný dať výrobok na odborné posúdenie," uviedol Daniel Horváth, riaditeľ Inšpektorátu SOI pre Košický kraj so sídlom v Košiciach.

Skryť Vypnúť reklamu

Predtým mohol posudzovať znalec, autorizovaná, notifikovaná alebo akreditovaná osoba, po novom pribudla "osoba oprávnená výrobcom na vykonávanie záručných opráv", napríklad autorizovaný servis.

Do roka od kúpy je predajca povinný vec na posúdenie poslať a uhradiť náklady s tým spojené, po roku tak má urobiť spotrebiteľ.

"Ak spotrebiteľ uplatnil reklamáciu po 12 mesiacoch od kúpy a predávajúci ju zamietol, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná uviesť, komu môže zaslať výrobok na odborné posúdenie. Ak tým preukáže zodpovednosť predávajúceho za chybu, môže reklamáciu uplatniť znova," vysvetlil Horváth. "Predávajúci je povinný ju prijať a spotrebiteľovi uhradiť náklady na posúdenie do 14 dní odo dňa znovuuplatnenia. Znovu uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť."

Skryť Vypnúť reklamu

Dali jej smiešnu zľavu

Miriam sa nevie domôcť svojich spotrebiteľských práv. V auguste kúpila letnú obuv. Po jedinom dni nosenia jej však pri zapínaní praskla koža rovnako na oboch sandálach. Podľa obchodníka išlo o mechanické poškodenie a dal v porovnaní s cenou tovaru zanedbateľnú zľavu. S takýmto riešením je "absolútne nespokojná."

"Opätovne som obuv reklamovala a znova prišlo rovnaké vyjadrenie. Len s tým, že zľavu zvýšili z päťdesiat korún na sto. Následne som obuv reklamovala tretíkrát a žiadala, aby bola zaslaná na prehodnotenie výrobcovi, čo sa ani v jednom prípade neudialo. Spoločnosť mi do dnešného dňa nedala stanovisko," sťažovala sa Miriam.

Keďže sa nemienila vzdať, podala podnet na SOI, kde nám potvrdili, že jej prípad nie je jediný.

Skryť Vypnúť reklamu

SOI: Postup nebol porušený

"Z formálneho hľadiska nebolo v danom prípade zistené porušenie zákonom stanoveného postupu. Jedným zo spôsobov vybavenia reklamácie v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa je i poskytnutie primeranej zľavy," uviedol Horváth.

Zdôraznil, že nie sú oprávnení vstupovať do reklamačného konania, posudzovať tovar ani rozhodovať o opodstatnenosti reklamácie.

"Spotrebiteľ môže požiadať občianske združenie na ochranu spotrebiteľa o sprostredkovanie riešenia sporu medzi ním a predávajúcim. Ak ani potom nie je úspešný, môže sa svojich práv domáhať súdnou cestou," povedal Horváth.

Podľa Občianskeho zákonníka je zľavu možné poskytnúť pri chybách, ktoré nebránia v riadnom užívaní výrobku. Ak je spotrebiteľ presvedčený že v riadnom používaní bráni, môže tovar ešte poslať na posúdenie. V prípade obuvi je to napríklad Vipotest, ktorý stojí asi 47,40 eura (1 428 korún). Keďže v spomínanom prípade nejde o zamietnutie, zaplatil by to spotrebiteľ.

Predajňa sa stratila

Náš ďalší čitateľ si nevie uplatniť reklamáciu preto, že netuší, na koho sa má obrátiť.

"Pred rokom a pol som kupoval komplet počítačovú zostavu. Mám v záruke dobrý monitor za sedem a pol tisíca, asi dvadsaťpalcový. Odišiel, keď sa zapne, je tmavá obrazovka. Neviem teraz, čo mám robiť," posťažoval sa Ľubomír.

Obchod, v ktorom nakupoval, bol totiž zrušený, a on nevie vypátrať zodpovednú osobu.

"Majú vyvesené predajňa zrušená, prípadné reklamácie posielajte na uvedený email alebo telefónne číslo. Snažil som sa im tri dni dovolať, nikto nedvíhal. Ani na mail mi žiadna odpoveď neprišla."

Má monitor poslať poštou

SOI má vedomosť aj o takýchto prípadoch.

"Mal by sa obrátiť na obec, na území ktorej sa prevádzkareň nachádzala. V zmysle zákona je predávajúci pri zrušení prevádzkarne povinný informovať sedem dní pred zrušením oznamom v prevádzkarni o tom, kde a kto je povinný vyrovnať záväzky voči spotrebiteľom. Zároveň o tom písomne informuje obec. Je povinná na požiadanie tieto informácie poskytnúť," uviedol Horváth.

V prípade, že je predajňa zrušená a firma inú nemá, reklamáciu odporúča SOI uplatniť písomne na adrese miesta podnikania či sídla predávajúceho uvedeného v živnostenskom alebo obchodnom registri. Tam má spotrebiteľ výrobok doporučene zaslať. Už na zásielke je dobré uviesť vec "reklamácia", aby sa podnikateľ nemohol vyhovárať, že nevedel, o čo ide.

"Ak bude uplatnenie reklamácie neúspešné, môže sa spotrebiteľ so svojím podnetom obrátiť na SOI. V prípade zistenia porušenia povinností predávajúceho vyvodí voči nemu sankčný postih," uzavrel Horváth.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  4. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 114
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 119
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 904
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 655
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 596
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 378
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 917
  8. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 735
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 275
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 334
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Advokát Roman Kvasnica.

Súd pôvodne uprednostnil úvahy pred riadnymi dôkazmi.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo je správne podať vakcíny aj deťom.


a 2 ďalší 4 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop