EVA EPERJEŠIOVÁ, eva.eperjesiovakorzar.sk
Po Vianociach a vianočných výpredajoch sa nám nahromadilo množstvo tovaru. Zvýšila sa aj pravdepodobnosť reklamovania. Od novembra je jeho postup pozmenený. Čo sa dá robiť, ak vám poskytnú zanedbateľnú zľavu alebo ak zmizne predajňa.
KOŠICE. Stále platí, že reklamácia musí byť vybavená do 30 dní. Môže sa tak stať opravou, výmenou výrobku, poskytnutím zľavy, vrátením peňazí alebo odôvodneným zamietnutím.
"V prípade, že predávajúci reklamáciu zamietne, je povinný dať výrobok na odborné posúdenie," uviedol Daniel Horváth, riaditeľ Inšpektorátu SOI pre Košický kraj so sídlom v Košiciach.
Predtým mohol posudzovať znalec, autorizovaná, notifikovaná alebo akreditovaná osoba, po novom pribudla "osoba oprávnená výrobcom na vykonávanie záručných opráv", napríklad autorizovaný servis.
Do roka od kúpy je predajca povinný vec na posúdenie poslať a uhradiť náklady s tým spojené, po roku tak má urobiť spotrebiteľ.
"Ak spotrebiteľ uplatnil reklamáciu po 12 mesiacoch od kúpy a predávajúci ju zamietol, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná uviesť, komu môže zaslať výrobok na odborné posúdenie. Ak tým preukáže zodpovednosť predávajúceho za chybu, môže reklamáciu uplatniť znova," vysvetlil Horváth. "Predávajúci je povinný ju prijať a spotrebiteľovi uhradiť náklady na posúdenie do 14 dní odo dňa znovuuplatnenia. Znovu uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť."
Dali jej smiešnu zľavu
Miriam sa nevie domôcť svojich spotrebiteľských práv. V auguste kúpila letnú obuv. Po jedinom dni nosenia jej však pri zapínaní praskla koža rovnako na oboch sandálach. Podľa obchodníka išlo o mechanické poškodenie a dal v porovnaní s cenou tovaru zanedbateľnú zľavu. S takýmto riešením je "absolútne nespokojná."
"Opätovne som obuv reklamovala a znova prišlo rovnaké vyjadrenie. Len s tým, že zľavu zvýšili z päťdesiat korún na sto. Následne som obuv reklamovala tretíkrát a žiadala, aby bola zaslaná na prehodnotenie výrobcovi, čo sa ani v jednom prípade neudialo. Spoločnosť mi do dnešného dňa nedala stanovisko," sťažovala sa Miriam.
Keďže sa nemienila vzdať, podala podnet na SOI, kde nám potvrdili, že jej prípad nie je jediný.
SOI: Postup nebol porušený
"Z formálneho hľadiska nebolo v danom prípade zistené porušenie zákonom stanoveného postupu. Jedným zo spôsobov vybavenia reklamácie v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa je i poskytnutie primeranej zľavy," uviedol Horváth.
Zdôraznil, že nie sú oprávnení vstupovať do reklamačného konania, posudzovať tovar ani rozhodovať o opodstatnenosti reklamácie.
"Spotrebiteľ môže požiadať občianske združenie na ochranu spotrebiteľa o sprostredkovanie riešenia sporu medzi ním a predávajúcim. Ak ani potom nie je úspešný, môže sa svojich práv domáhať súdnou cestou," povedal Horváth.
Podľa Občianskeho zákonníka je zľavu možné poskytnúť pri chybách, ktoré nebránia v riadnom užívaní výrobku. Ak je spotrebiteľ presvedčený že v riadnom používaní bráni, môže tovar ešte poslať na posúdenie. V prípade obuvi je to napríklad Vipotest, ktorý stojí asi 47,40 eura (1 428 korún). Keďže v spomínanom prípade nejde o zamietnutie, zaplatil by to spotrebiteľ.
Predajňa sa stratila
Náš ďalší čitateľ si nevie uplatniť reklamáciu preto, že netuší, na koho sa má obrátiť.
"Pred rokom a pol som kupoval komplet počítačovú zostavu. Mám v záruke dobrý monitor za sedem a pol tisíca, asi dvadsaťpalcový. Odišiel, keď sa zapne, je tmavá obrazovka. Neviem teraz, čo mám robiť," posťažoval sa Ľubomír.
Obchod, v ktorom nakupoval, bol totiž zrušený, a on nevie vypátrať zodpovednú osobu.
"Majú vyvesené predajňa zrušená, prípadné reklamácie posielajte na uvedený email alebo telefónne číslo. Snažil som sa im tri dni dovolať, nikto nedvíhal. Ani na mail mi žiadna odpoveď neprišla."
Má monitor poslať poštou
SOI má vedomosť aj o takýchto prípadoch.
"Mal by sa obrátiť na obec, na území ktorej sa prevádzkareň nachádzala. V zmysle zákona je predávajúci pri zrušení prevádzkarne povinný informovať sedem dní pred zrušením oznamom v prevádzkarni o tom, kde a kto je povinný vyrovnať záväzky voči spotrebiteľom. Zároveň o tom písomne informuje obec. Je povinná na požiadanie tieto informácie poskytnúť," uviedol Horváth.
V prípade, že je predajňa zrušená a firma inú nemá, reklamáciu odporúča SOI uplatniť písomne na adrese miesta podnikania či sídla predávajúceho uvedeného v živnostenskom alebo obchodnom registri. Tam má spotrebiteľ výrobok doporučene zaslať. Už na zásielke je dobré uviesť vec "reklamácia", aby sa podnikateľ nemohol vyhovárať, že nevedel, o čo ide.
"Ak bude uplatnenie reklamácie neúspešné, môže sa spotrebiteľ so svojím podnetom obrátiť na SOI. V prípade zistenia porušenia povinností predávajúceho vyvodí voči nemu sankčný postih," uzavrel Horváth.
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári