Dospelých trápil najmä pocit samoty, deti sa sťažovali na problémy v rodine
Určite mnohí z vás poznajú ten pocit, keď má človek problém a na blízku nie je nikto, kto by mu pomohol. V takomto prípade sa ľudia zvyknú obrátiť na bezplatnú Linku dôvery alebo Linku detskej dôvery. Prvá funguje vo Fakultnej nemocnici L. Pasteura a druhá v Detskej fakultnej nemocnici. Obe mali veľa práce aj počas minuloročných vianočných sviatkov.
Počas minulého roka uskutočnila Linka dôvery vyše 6 300 hovorov. Počet volajúcich sa z roka na rok zvyšuje, keďže v roku 2007 ich bolo 6 142. Medzi volajúcimi sú predovšetkým ženy vo veku 30 až 40 rokov, hlavne kvôli nevere, či pocitu samoty. Taktiež starší ľudia, ktorí sa cítia osamelí. Sviatky sú zvláštnou príležitosťou roka a telefonáty v tomto období sú takisto časté. Dospelí i deti majú svoje problémy s ktorými sa zverujú pracovníkom Linky dôvery (055/ 622 2323, nonstop) a Linky detskej dôvery (0800 11 78 78, v pracovných dňoch od 13. do 21. hodiny).
Linka dôvery je k dispozícii dospelým počas celého roka. Odborníci sa snažia pomáhať ľuďom nájsť cestu k vyriešeniu ich problémov. Niekedy potrebujú na pomoc viac času, preto pokračujú v dlhodobejšej telefonickej terapii. Takýmto spôsobom už neraz pomohli aj ľuďom, ktorí chceli dobrovoľne ukončiť svoj život. "V roku 2007, počas Štedrého dňa, zaznamenali pracovníci na Linke dôvery 21 hovorov. Vlani to bolo o jeden menej. Volajúcimi boli ľudia z celého Slovenska, no aj Slováci žijúci v zahraničí," uviedla hovorkyňa FNLP Jaroslava Oravcová.
"Na Linku detskej dôvery Detskej fakultnej nemocnice volajú najčastejšie deti od 11 do 14 rokov a druhú najväčšiu skupinu tvoria deti od 15 do 19 rokov. Linka je určená pre všetky deti, ktoré vedia vyťukať jej číslo," hovorí vedúca Linky detskej dôvery a riaditeľka Spoločnosti priateľov detí Li(e)nka PhDr. Dana Lovašová. Častejšie volajúcimi sú dievčatá. Problémy, s ktorými sa na linku obracajú sú rôzne. Menšie, ako napríklad, aký darček kúpiť, či zlé známky v škole, problémy s kamarátmi a spolužiakmi. Problémy, s ktorými sa obracajú na linku dôvery sú však aj vážnejšie. Sexuálne skúsenosti, závislosti, či násilie v rodine, alebo voči deťom.
"Našou úlohou nie je nájsť definitívne riešenie. Skôr sa snažíme ukázať cestu, iný pohľad na problém, ponúknuť viac možností, medzi ktorými sa volajúci môže rozhodnúť. Naším cieľom je viesť deti k samostatnému mysleniu a rozhodovaniu, a nie ponúkať im hotové riešenia," popisuje PhDr. Lovašová. V prvom rade mu poskytnú podporu a s volajúcim hovoria. Šesť psychológov a 25 dobrovoľníkov z radov študentov psychológie na FF UPJŠ v Košiciach je ochotných prediskutovať akýkoľvek problém, pretože pre dieťa je veľmi dôležité, aby s ním vôbec o tom niekto hovoril. "Dôležité sú pre nás i špecifické spätné väzby, keď zavolá dieťa, a prizná, že predtým viackrát volalo na linku, aby si ju otestovalo a až teraz nás naozaj žiada o radu. To znamená, že náš prístup, rešpektujúci osobnosť dieťaťa a založený na úcte k nemu, prináša ovocie."
V ostatnom predvianočnom období sa hovory týkali vianočných darčekov a v tej súvislosti ekonomickej situácie v niektorých rodinách. Tiež obáv detí z rodín, kde je častým hosťom alkohol.
Michaela HAJDUKOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári