preto už teraz upravené otváracie hodiny. Svoj tovar ponúkajú aj cez víkendy. Ľudia si v nich podávajú kľučky, najväčší nával ešte len očakávajú.
KOŠICE. V striebornú nedeľu sa včera v centre mesta ležérne motkali početné skupinky ľudí v povznesenej nálade. Starší i mladší s vedomím nadchádzajúcich sviatkov hľadajú vhodné darčeky pre svojich blízkych. Našli sa však aj zachmúrenci, ktorí mrzuto vymetali obchod za obchodom v snahe uloviť niečo pod stromček.
Niektorí sa na nákupy vybrali sviatočne vyparádení po nedeľnej omši. Málokto si odpustil zastávku pri stánkoch vianočných trhov, ktoré zďaleka vábia vôňou vareného vína či medoviny a grilovaných špecialít.
Sympatická rodinka Takáčovcov sa do centra vybrala až z Gelnice:
"Prišli sme do Košíc na nákup, pripravujeme sa na Vianoce. Lepšie je prichystať sa skôr. Pôjdeme ešte do obchodného centra, je to pre nás ako pre mladú rodinu výhodnejšie," povedala mamka Zuzana.
Obchodné centrá lákajú
Väčšina obyvateľov navštevuje hypermarkety. Kedysi obľúbený blšák už stratil svoje čaro. Väčšinu návštevníkov tvoria dôchodcovia, vraj chodia len pozerať, prípadne si dopriať nejaký ten langoš. Trhovci zatiaľ veľký nával nepocítili, o niečo viac ľudí k nim zavíta cez víkendy. Sami nevedeli, čo sa dobre predáva.
"Nevieme, čo ľudia chcú. Väčšinou len skúšajú. Kupujú skôr drobnosti. Bohatí Slováci chodia do Optimy," posťažoval sa Vietnamec z jedného stánku.
Istý úspech však majú hračky, ktoré sa tu dajú obstarať za zlomok ceny, čo pýtajú v hračkárstvach.
Plyšáky už nie sú v kurze
"Ide to horšie ako po iné roky. Predávajú sa transformery po 250. Bábiky sem-tam po 250 až 500 korún, hlavne čo hrajú na baterky a bárbiny. Plyšáky máločo. Nie je to ono," zhodnotila Dominika z hračkárskeho stánku na blšáku.
V jednom hypermarkete sme sa však dozvedeli, že comeback zažívajú klasickí obrovskí plyšoví macovia. Ich cena sa šplhá k dvom tisíckam. Obľúbené sú všakovaké elektronické hračky, napríklad autíčka na diaľkové ovládanie a stavebnice.
Nakupuje sa vo veľkom
"Teraz ľudia nakupujú hlavne veľké veci. Veľké autodráhy, veľké stavebnice, veľké televízory. Všetko vo veľkom. Tohto roku sú populárne posilňovacie zariadenia. Dobre idú aj vianočné kozmetické balíčky," zhodnotila Monika zo zákazníckeho servisu.
Okrem toho je tak ako vždy záujem o akciový tovar, najmä oblečenie. Z "handier" letia najmä sezónne zimné veci ako bundy, nohavice a kabáty. Topánky veľký úspech nemajú. To isté platí o knihách. Umelé stromčeky sa vraj tiež predávajú menej.
Chlapi chodia na bielizeň
V luxusnej predajni dámskej spodnej bielizne sme sa dozvedeli, že ich čoraz častejšími zákazníkmi bývajú páni.
"Chlapi k nám prídu s lístočkom, kde majú napísané konfekčné číslo. Vyberú samozrejme to, čo sa páči im. Berú najviac trojkombinácie, teda nohavičky, podprsenka a košieľka," prezradila predavačka Renáta.
Na ocot nezostanú ani korzety alebo čipkované pančuchy. Sumy za takúto spodnú bielizeň sa rátajú v tisíckach. Solventnejší páni sa pred sviatkami radi buchnú po vrecku. Navštevujú aj klenotníctva, svoje polovičky sa chystajú obdariť hlavne prsteňmi a náušnicami.
Televízory idú na dračku
Tohto roku má mimoriadny úspech elektronika. Z bielej techniky sú vychytené vstavané spotrebiče, ale aj domáci pomocníci, holiace strojčeky pre pánov.
"Telky oveľa zlacneli. Kupujú sa plazmové a elcédečká, stoja od 12-tisíc. Obyčajné už nie. Chcú aj notebooky, klasické počítače menej. Elektroniku berú najčastejšie na splátky," povedal Marián z elektra.
Žiadané sú aj mobily.
Úvery od splátkových spoločností teraz nevyjdú drahšie ako minulého roku. Podľa ministerstva financií dokonca ročná percentuálna miera nákladov v tomto štvrťroku klesla. Úroky sa mohli mierne zvýšiť, ale v konečnom dôsledku na úrokoch nezaplatíme viac.
Eurobalíčky a vouchery
Väčšina obyvateľstva sa svedomito pripravuje na príchod novej meny. Ako sme už spomínali, mimoriadny záujem je o eurobalíčky pod vianočný stromček. Letia aj tzv. europeňaženky, ktoré majú na rozdiel od tých obyčajných zväčšený priestor na mince.
V prípade, že vám nič vhodné nenapadá, situáciu zachránia darčekové poukážky, s ktorými si obdarovaný môže vybrať podľa svojho gusta. Tie majú úspech aj vo wellness a v cestovných kanceláriách:
"Záujem je predovšetkým o poukážky na služby vo výške, ktorú si určí zákazník. Za tie si môžu zákazníci kúpiť zájazd z našej ponuky podľa vlastného výberu. Prípadne si spomenú ľudia aj na poslednú chvíľu, tesne pred Vianocami," dozvedeli sme sa v cestovnej kancelárii.
ČO NA TO PSYCHOLÓG
Darčeky majú byť z lásky
"Predvianočný čas je časom neistého očakávania, časom, ktorý ženie ľudí do húfov, v ktorých by sa mohli cítiť bezpečnejšie. Dnešná komerčná doba nás odkláňa od magickosti sviatkov zo všetkých miest, kde nás bombardujú ´rolničky´," uviedla klinická psychologička a psychoterapeutka Miroslava Heráková.
Tvrdí, že ľudia, ktorých davy v obchodných domoch a na uliciach uspokojujú, sa tešia. Na druhej strane sú však zúfalci, ktorí opätovne neodhadli čas, neurobili si plán, alebo ho nedodržali a teraz v nervozite a strese nakupujú, čo vidia.
"Je to čas, keď mnohí, ktorí nestihli rozdávať cez rok lásku, chcú bohatými a zabezpečenými Vianocami zastaviť čas, vynahradiť to, čo vynechali, alebo si chcú zachovať svoj imidž," vystvetlila Heráková. "Je krásne, ak Vianoce ostávajú so svojou mystickou náplňou a darčeky sú darčekmi z lásky a nestávajú sa darčekmi formálnymi, výchovnými alebo veľkorozpočtovými."
Ako nenakúpiť hlúposti
nenechávajte si nákupy na poslednú chvíľu
vopred si premyslite komu čo chcete darovať
ak neviete, čo dotyčného poteší, nechajte si poradiť od jeho známych
ak sa aj tak k ničomu nedopátrate, využite darčekové poukážky
urobte si nákupný zoznam a určte si strop, koľko chcete minúť
neutrácajte zbytočne na drahé dary, ktoré nepotešia
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári