večer - Korzár, Letná 47, 040 01 Košice, alebo telefonicky na čísle 600 22 64.
Tentokrát sa na nás obrátil svojim listom čitateľ, ktorému prekáža stále väčšie množstvo bilbórdov a reklamných pútačov v našom meste a hlavne popri cestách. "Naše mesto mení svoju tvár. Bohužiaľ sa mi vidí, že k horšiemu," píše rozhorčený čitateľ. "To, čo je v ňom pekné a jedinečné, začínajú prekrývať rôzne reklamné pútače a bilbordy. Len na Festivalovom námestí som ich napočítal vyše dvanásť. Sú však nielen tam. Navyše sú inštalované bez ladu a skladu. Zaujímalo by ma, či je v našom meste niekto, kto stráži rozmiestňovanie takýchto väčších reklám. Niekto, kto sa stará o to, aby sa Košice nestali len miestom pre železné konštrukcie s veľkými popísanými tabuľami. Niekto, kto dozerá, aby tu nepribúdali veci chaoticky a zachoval sa ráz mesta, prípadne, aby boli Košice krajšie a kultúrnejšie," končí čitateľ.
O odpoveď sme požiadali Magistrát mesta Košice. "Mesto zastáva na jednej strane pozíciu samosprávy, na strane druhej pozíciu stavebného úradu," odpovedal nám Jaroslav Kerner, referent pre komunikáciu. "Stavebný úrad je nezávislý orgán, ktorý sa pri rozhodovaní o umiestnení reklamných pútačov riadi stavebným zákonom č. 50/1976 Z.z. o územnom plánovaní a stavebnom
poriadku. Pred umiestnením reklamného pútača musí žiadateľ podať žiadosť. Na jej základe stavebný úrad otvorí správne konanie, do ktorého pozve všetky dotknuté strany. V konaní, ak majú účastníci konania pripomienku, musia svoj postoj zdôvodniť." Už sa vraj neraz stalo, že stavebný úrad vydal zamietavé stanovisko o umiestnení reklamy, ale billbordová spoločnosť sa odvolala na vyšší rozhodovací stupeň - krajský stavebný úrad a ten rozhodol v prospech žiadateľa.
Náš čitateľ sa, celkom logicky, ďalej vo svojom liste pýta, prečo takémuto "chaosu" nezabráni hlavný architekt mesta. Ako sme zistili, je pravdou, že Útvar hlavného architekta mesta Košice (ÚHA KE) sa riadi v zmysle všeobecne záväzného nariadenia (VZN) č. 35 "O reklamných, informačných a propagačných zariadeniach na území mesta Košice". Teda koordinuje a usmerňuje reklamnú tvorbu na celom území mesta z územno-plánovacieho, architektonického, dopravno-bezpečnostného, ale aj estetického hľadiska, hľadiska ochrany mestskej zelene, dôležitých mestotvorných priehľadov, mestského životného prostredia. Ale tým to končí, pretože stanoviská ÚHA majú pre stavebné orgány v zmysle stavebného zákona iba charakter vyjadrenia odborného útvaru, teda nie sú akceptované. "ÚHA nie je účastníkom, ani dotknutým orgánom v konaní. Z tohto dôvodu vznikajú reklamné zariadenia aj na miestach, na ktorých ÚHA s postavením pútačov nesúhlasí," doplnil Jaroslav Kerner.
Jarmila REPOVSKÁ
Autor: Do ústavu sa mu nechce
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári