ROMAN ROKYTKA, roman.rokytkakorzar.sk
Kríza automobiliek spôsobila prepúšťanie u ich dodávateľov v Košiciach. Vedenie firiem o tom mlčí.
KOŠICE. Desiatky ľudí v košickom závode Valeo Slovakia včera dostali oznámenie o skončení pracovného pomeru. Francúzsky výrobca autosúčiastok sa rozhodol prepustiť zamestnancov, ktorí boli v skúšobnej lehote.
Firma sa ich mohla zbaviť bez uvedenia dôvodu a nemusela im vyplatiť odstupné. "Nikto z vedenia firmy nám nevysvetlil dôvody prepúšťania. Pracovníčky na personálnom oddelení len všeobecne uviedli, že je kríza, a že ak sa situácia zmení, vezmú nás späť," povedal jeden z prepustených.
Prepúšťanie neohlásili
Valeo s médiami nekomunikuje. "Máme to prísne zakázané. Je na to oprávnený len jeden človek vo francúzskej centrále," povedala personalistka Elena Stachowa. Tlačové oddelenie firmy v Paríži včera na e-mail s otázkami neodpovedalo.
Zamestnanci odhadujú, že včera vo Valeu prišlo o prácu okolo dvesto ľudí. V takom prípade mala firma povinnosť nahlásiť úradu práce hromadné prepúšťanie a prerokovať ho s odborovou organizáciou. Nič z toho neurobila.
Prekvapené odbory
Hovorca úradu práce v Košiciach Igor Jakeš potvrdil, že žiadne oznámenie nedostali. Hovorí, že podozrenie, či tým došlo k porušeniu povinnosti Zákonníka práce, by mal preveriť Inšpektorát práce v Košiciach. Jeho šéf Bartolomej Dorov odkázal, že na to nie sú kompetentní.
Prepúšťanie prekvapilo aj Jozefa Balicu z predsedníctva Odborového zväzu Kovo, ktorý má svoju organizáciu aj vo Valeu. "Takéto informácie sme mali dostať," povedal.
Agentúrni išli prví
Závod v období pred včerajším prepúšťaním kmeňových pracovníkov už opustili desiatky agentúrnych zamestnancov. Boli na rade ako prví, lebo firma si ich najímala od personálnych agentúr, s ktorými mali zamestnanci pracovnoprávny vzťah. Valeo sa ich tak bez problémov mohlo zbaviť.
Agentúra Luto Automotive neupresnila, o koľko ich zamestnancov Valeo stratilo záujem. "Ponúkli sme im novú prácu na západnom Slovensku. Ich pracovný pomer bude závisieť od ich ochoty vycestovať," povedal riaditeľ Martin Malík.
Za prepúšťaním vo Valeu je zníženie produkcie u výrobcov áut, ktorí zápasia s poklesom dopytu na svetových trhoch. Košický závod vyrába zámky, kľučky a bezpečnostné systémy. Podľa zamestnancov v podniku odstavili väčšinu liniek.
Problémy v Jobelse
Pre pokles objednávok za posledný mesiac v Košiciach niekoľkokrát prepúšťal aj španielsky výrobca poťahov a čalúnení do interiérov automobilov Jobelsa Slovakia. Predtým vedenie zamestnancom oznámilo, že sa snažia získať nové zákazky a udržať zamestnanosť.
Výpovede dostávajú ľudia v malých skupinkách, aby firma nemusela hlásiť hromadné prepúšťanie. "Stanovisko k tomu podávať nebudeme. Situácia s objednávkami sa mení zo dňa na deň," povedala Lenka Kolčáková z personálneho oddelenia.
Veľké investície
Výrobcovia autodielcov v Košiciach sa dostávajú do zložitej situácie po veľkých investíciách do vlastných výrobných priestorov. Valeo sa v auguste presunulo do nového závodu pri letisku za 580 miliónov korún. Vybudovalo ho s pomocou štátnych stimulov.
Jobelsa si pred troma rokmi postavila prevádzku v priestoroch skrachovaného Elektromontu. Rekonštrukcia stála asi 200 miliónov.
* * *
SITUÁCIA V KOŠICKÝCH FIRMÁCH
(jsv)
n Hromadné prepúšťanie zatiaľ oznámila len oceliarenská eseročka EuroCast Košice, ktorá prepustí 70 zamestnancov
n Zamestnanci externých dodávateľských firiem, ktoré robia pre U. S. Steel, už pocítili dôsledky krízy na vlastnej koži - mnohí z nich sú doma a poberajú mzdu na úrovni 60 percent. Týka sa to zhruba 500 až 600 ľudí.
n U. S. Steel zatiaľ kmeňových zamestnancov neprepúšťa, poslal im 14. platy. Vo fabrike sa však začalo šetriť, znižujú sa náklady a ak sa prepúšťať v budúcom roku bude, najviac to majú "nahnuté" administratívni pracovníci mimo výroby.
Autor: pan
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári