Dopravu do železiarní ochromili štrajkujúci bicyklisti
Kto sa včera skoro ráno potreboval rýchlo presunúť do železiarní, musel použiť obchádzkovú trasu. Hlavný cestný ťah totiž upchali členovia košického Spolku na ochranu cyklistiky (SOC). Na úseku vari 50 metrov porozkladali vyše 500 bicyklov a odpratali ich až po príchode primátora.
Lepší čas na presadenie svojich požiadaviek si demonštranti vybrať nemohli. Ráno sa totiž presúva do železiarní najväčší počet ľudí a chaos, ktorý akcia vyvolala, dosiahol najväčší možných efekt. Upútať na seba a dosiahnuť riešenie dvoch základných požiadaviek. Vybudovanie hustejšej siete cyklistických trás a zrušenie zaradenia niektorých komunikácií do kategórie, ktorá zakazuje jazdu na bicykli.
"Na našej nedávnej výročnej schôdzi sme si uvedomili, že magistrát nemá snahu zaoberať sa našimi požiadavkami," povedal nám po akcii čestný predseda SOC Koloman Koleso. "Hoci sme mu adresovali niekoľko desiatok listov a každý týždeň v piatok jazdíme po Hlavnej ulici s cieľom zviditeľniť sa, nemalo to žiadny efekt. Výpadovka do železiarní či smerom na Zelený dvor je stále cestou iba pre motorové vozidlá a minuloročná sieť cyklistických trás sa tento rok rozrástla iba o pár metrov. Na výstavbu megalomanských križovatiek a opravy ciest, ktoré opravovať nebolo treba, sa však peniaze našli."
Delegáti z každej mestskej časti sa preto zhodli na tom, že čakanie na "zázrak" sa skončilo a v komunikácii s magistrátom treba pritvrdiť. Návrhov vraj bolo niekoľko. Od menej radikálnych, ako obliatie primátora vedrom oleja na mazanie bicyklových prevodov, až po tie extrémistické. Podpálenie primátorovho služobného auta či demonštratívne upálenie jedného bicykla pred "bielym domom". "Napokon zvíťazil a jednohlasne bol prijatý nápad na upchatie dôležitej cesty, aby si náš všimlo čo najviac ľudí. A hlavne, aby to prilákalo aj zástupcov médií, ktorí by v rámci informovania verejnosti poukázali na pohnútky, ktoré nás k tomuto činu viedli."
Ako sme sa mali možnosť presvedčiť, účel svätil prostriedky. Od okamihu, kedy sa na vozovke za Perešom objavil prvý ležiaci bicykel, premávka v smere na železiarne skolabovala. Vytvorila sa kolóna stojacich vozidiel, ktorá každou minútou narastala. Niektorí vodiči iba trúbili, iní vystúpili a šli sa na dôvod zápchy pozrieť. Keď zistili, že cesta tak skoro voľná nebude, začali cúvať a na najbližšom výjazde sa snažili pokračovať po inej trase. Nebyť toho, že po asi štvrť hodine sa k zápche dostavil primátor, možno by tam bicykle ležali aj teraz. "Prvý muž mesta" najprv čosi sľuboval, potom zvyšoval hlas a napokon sa vyhrážal. Nepomohlo. Keď si demonštranti začali k bicyklom ľahať a chceli vytvoriť živú reťaz, primátor kapituloval...
"Pán primátor podpísal čestné prehlásenie, že na najbližšom rokovaní mestského zastupiteľstva zaradí do programu aj prerokovanie našich požiadaviek. Svojim podpisom sa zaručil, že sa osobne zasadí o to, aby bola do dopravnej výstavby na budúci rok zapracovaných aspoň 50 km nových cyklistických trás a že najneskôr od 1. júla 2009 budú všetky cesty v okruhu do 30 km od Košíc voľné aj pre bicykle," pochválil sa nám K. Koleso výsledkom akcie. Dodal však, že ak by si to primátor rozmyslel, k slovu sa dostanú spomínané radikálne nápady...
Róbert BEJDA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári