KOŠICE. Majiteľ objektu Horizont, firma Realman, vlastní schody a malé parkovisko medzi budovou a súčasnou cestou na Námestí osloboditeľov. Týchto asi 1300 m2 má ustúpiť budúcej verejnej komunikácii, ktorá sa oproti terajšej posunie na juh. Stavať ju ide spoločnosť Aupark, ktorá má podľa zmluvy s mestom na vlastné náklady vysporiadať pozemky pod novou cestou.
S Realmanom sa však na cene za jeho nehnuteľnosť Aupark stále nedohodol. Nevysporiadaný pozemok Realman namietal už v rámci územného konania. Stavebný úrad, ktorým je obec Čaňa, však námietke nevyhovel. Zdôvodnil, že ide o stavbu verejnej komunikácie, kvôli ktorej zákon dovoľuje vyvlastnenie, takže stačí, aby právo k pozemku Aupark preukázal, až keď bude žiadať o stavebné povolenie.
Druhým nespokojným účastníkom konania je spoločnosť MA.GI.CA. Tá vlastní malý pozemok (90 m2) na Štúrovej ulici (ako končí Dargov, na úrovni Mojmírovej), uprostred medzi oboma smermi cesty a sovietskym pamätníkom. Nehnuteľnosť slúži ako súkromné parkovisko pre banku na Štúrovej.
Podľa Auparku nová cesta tento pozemok priamo nezasiahne, tesne ho obíde. MA.GI.CA. však v územnom konaní namietala, že výstavba cesty jej nehnuteľnosť znehodnotí a už sa tam nebude dať parkovať tak, ako teraz. Stavebný úrad ale argumentoval, že tá plocha je v katastri nehnuteľností klasifikovaná ako dvor, nikdy ako parkovisko skolaudovaná nebola a podľa územného plánu mesta tam má byť zeleň.
Rozhodne druhostupňový úrad
Realman aj MA.GI.CA však na svojich výhradách voči umiestneniu novej verejnej komunikácie trvajú. Proti nedávno vydanému územnému rozhodnutiu sa odvolali. To preto nenadobudlo právoplatnosť. Právoplatne rozhodne až teraz Krajský stavebný úrad v Košiciach.
Aupark zdôrazňuje, že cesta je verejnoprospešná stavba vo verejnom záujme a tak, ako ju idú stavať, vedie už v územnom pláne spred vyše 10 rokov. "O tejto skutočnosti mali obidve spoločnosti (Realman, MA.GI.CA.) vedomosť v čase, keď svoje nehnuteľnosti kupovali (2005, 2006). S oboma rokujeme už viac ako rok. Ponúkli sme nadštandardnú finančnú kompenzáciu i viaceré iné návrhy, spoločnosti Realman aj obchodnú spoluprácu a prepojenie objektov lávkou. Napriek tomu zatiaľ naše ponuky neakceptovali," informoval hovorca investora Roman Karabelli. Dodal však, že Aupark verí, že čoskoro sa dohodnú a nezdrží ich to.
Stavbu novej cesty chcú po získaní stavebného povolenia odštartovať začiatkom budúceho roka. "Prípravné práce plynulo pokračujú, robí sa na projektovej dokumentácii pre stavebné povolenie a odsúhlasuje sa koncepcia dopravy počas výstavby."
Predpokladané náklady na výstavbu verejných komunikácií predstavujú 270 miliónov Sk. Uhradiť sa ich zaviazal Aupark. Nová štvorprúdovka ostane na povrchu. Mesto s investorom majú ešte ako o samostatnej stavbe rokovať o vybudovaní podchodu pre chodcov i jeho spolufinancovaní. Samotné nákupno-zábavné centrum chce Aupark stavať po dokončení cesty tak, aby bolo hotové do konca roka 2010.
V súvislosti so svetovou finančnou krízou nás zaujímalo, či tá môže ohroziť alebo zbrzdiť projekt košického Auparku. "Kríza neohrozuje výstavbu Auparku ani termíny, ani nejdeme projekt zmenšovať či upravovať. Nepredpokladáme, že by kríza ovplyvnila tento projekt, naopak, evidujeme veľký záujem potenciálnych nájomcov obchodných priestorov v Auparku," uviedol pre Korzár Karabelli.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári