Sociálna poisťovňa po piatich rokoch opäť sprístupňuje poistencom informácie o ich účtoch. Umožní im to zistiť a overiť množstvo údajov, ktoré budú
Lýdia Vereščaková
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
potrebovať v budúcnosti. Výpisy z účtov si možno odložiť ako "poistku" do budúcnosti pri vybavovaní starobného, invalidného alebo iného dôchodku. Informovala o tom vedúca oddelenia výberu poistného trebišovskej pobočky poisťovne Hana Jurková. Pripustila, že o tejto možnosti ako aj význame účtu málokto vie.
TREBIŠOV. Pracovníci, ktorí agendu účtov spravujú, o tom vedia svoje. Poznajú príbehy ľudí, ktorí museli podklady pre dôchodky či dávky prácne zháňať, hrabať sa v minulosti a hľadať dnes už neexistujúce firmy až v čase, keď ich už súrne potrebovali: "Jeden starší muž na výpise zistil v účte hluché obdobie, keď za neho neodviedli poistné, hoci pracoval v konkrétnej firme. Oslovil ju a potvrdenie získal."
Vo všeobecnosti môže ísť o chybu evidencie, ale pri preverovaní sa občas zistí, že zamestnávateľ odvody nezaplatil. "A sú aj firmy, ktoré už spätne nie je možné nájsť a získať potvrdenie. Mnohé zanikli a poistenec musí prácne hľadať niekoho, kto by potvrdil, že tam pracoval." Výpis je dôležitý aj pre ľudí, ktorí pracujú mimo Slovenska. Najčastejšie prípady majú z Veľkej Británie a susedných Čiech.
Chyby sa dajú reklamovať
Občas sa vyskytnú aj perličky. Jeden z poistencov napr. zistil, že zamestnávatelia za neho celé roky odvádzali poistné, ale uvádzali nesprávne rodné číslo. "Museli sme pátrať, na aký účet peniaze odchádzali."
Na prípadné chyby na účte si poistenec môže uplatniť reklamáciu. Smutné sú príbehy, keď si vdova chce uplatniť vdovský dôchodok. Ak jej manžel počas pracovného života menil zamestnanie a pri spätnej kontrole zistí, že na účte sú hluché miesta, musí dokázať, kde pracoval a koľko zarábal. To je už s časovým odstupom zložité.
Prevenciou problémov v budúcnosti je poznať obsah účtu. Poistenec môže priebežne doplniť chýbajúce údaje a opraviť ich. Kompletnú dokumentáciu o pracovnom živote si môže postupne odkladať až do veku odchodu do dôchodku. O informácie o účtoch od roku 2004 možno požiadať na každej pobočke Sociálnej poisťovne. Po identifikácii poistenec dostane tzv. gridkartu, aby boli chránené jeho osobné údaje. Karta mu umožní vstup do jeho účtu.
O údaje spred roku 2004 musíte požiadať ústredie.
--- FAKTY ---
Čo možno zistiť na účte
Individuálny účet má každý poistenec. Kedysi na nich poisťovňa viedla len údaje o dôchodkovom poistení, po novom tu možno nájsť aj genézu odvodov nemocenského poistenia a poistenia v nezamestnanosti.
"Sú tu údaje o vzniku a zániku poistení, o počte dní poistení či údaje o ich prerušení," vysvetľuje Jurková. V ľudskej reči to znamená, že si môžete spätne zistiť, či za vás zamestnávateľ platí odvody alebo nie. "Tiež si na účte možno skontrolovať, či súhlasí vymeriavací základ na platenie poistného a jeho výška. Od toho sa potom odvíja tzv. osobný mzdový bod a aktuálna dôchodková hodnota za príslušný rok. Je to dôležité pri uplatnení nároku na dávku sociálneho poistenia, dôchodok a tiež pri určení ich výšky."
Naposledy mohli poistenci tieto informácie získať pred piatimi rokmi: "Všetci poistenci vtedy dostali informáciu s údajmi od roku 1984 do konca roku 2003. Aktuálne je to viazané na obdobie od januára 2004."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári