Takýmto prípadom má predísť novela zákona o spotrebiteľských úveroch, ktorá sprísňuje zmluvné podmienky. Slovenská obchodná inšpekcia kontrolovala jeho dodržiavanie. Zamerali sa na nové povinnosti veriteľov, ktorými sú banky a nebankové spoločnosti. Nedostatky našli pri 63 percentách veriteľov.
KOŠICE. Cieľom zmien je, aby spotrebiteľ ešte pred podpisom zmluvy získal všetky dôležité informácie a mohol sa rozhodnúť, kde a za akých podmienok si úver vezme. Po novom majú veritelia pred uzavretím zmluvy oboznámiť spotrebiteľov s podmienkami poskytnutia úveru prostredníctvom predpísaného formulára. Do samotnej zmluvy boli zavedené viaceré náležitosti, medzi nimi aj priemerná hodnota ročnej percentuálnej miery nákladov (RPMN). Štvrťročne ho zverejňuje Ministerstvo financií SR.
"RPMN zohľadňuje aj poplatky pri uzatvorení zmluvy, nielen výšku splátok vrátane navýšenia. Tento údaj pomôže spotrebiteľom pri porovnávaní jednotlivých veriteľov. Je výhodnejšie vybrať si úver s nižšou hodnotou RPMN," vysvetlil Daniel Horváth, riaditeľ Inšpektorátu SOI pre Košický kraj so sídlom v Košiciach.
Okrem toho zákon stanovuje výšku poplatku za predčasné splatenie a maximálnu výšku odplaty za poskytnutie úveru.
Preverovali banky a nebankovky
Inšpektori prekontrolovali spolu 35 bánk a nebankových spoločností, z ktorých v 22 boli zistené nedostatky. Predstavuje to 63 percent, teda takmer dve tretiny.
Formulár nevypracovali traja veritelia a u ďalších trinástich v ňom boli nedostatky. Náležitosti zmluvy chýbali u pätnástich. Medzi nimi aj také, ktorých absencia má za následok, že sa úver považuje za bezúročný a bez poplatkov. Nesprávne stanovený poplatok za predčasné splatenie odhalili v štyroch prípadoch a prekročenie maximálnej výšky odplaty za poskytnutie úveru našli inšpektori u dvoch veriteľov.
Vo všetkých prípadoch boli vydané záväzné pokyny na odstránenie nedostatkov. V troch prípadoch bolo okrem toho začaté správne konanie, v ďalších 18 bude začaté a jeden prípad je ešte v štádiu riešenia. SOI môže uložiť pokutu do výšky 500-tisíc.
Košický veriteľ v rozpore s dobrými mravmi
V Košickom kraji majú sídla len nebankové spoločnosti. V jednej z nich boli zistené závažné nedostatky. Formulár nebol vypracovaný. V zmluvách chýbala ročná úroková sadzba, RPMN, a údaj o celkových nákladoch. Poplatok za predčasné splatenie v jednom prípade presahoval stanovenú výšku.
Pri následnej kontrole inšpektori zistili, že nové zmluvy stále neobsahovali potrebné náležitosti.
"Zmluva obsahovala neprijateľnú podmienku, aby spory s veriteľom riešil spotrebiteľ len v rozhodcovskom konaní. Obsahovala článok, v ktorom strany vyhlasujú, že jej predmetom nie je poskytnutie spotrebiteľského úveru, pričom zmluvy naplňovali charakter spotrebiteľského úveru. Uvedené možno charakterizovať ako konanie v rozpore s dobrými mravmi," povedal Horváth.
Zatiaľ najviac nedostatkov
"V porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami bol zistený najvyšší podiel kontrolovaných veriteľov s nedostatkami. Svedčí to o tom, že väčšina veriteľov si ešte neosvojila nové pravidlá. Slovenská obchodná inšpekcia bude preto pokračovať v kontrolách poskytovania spotrebiteľských úverov."
Fakty
n Zmluva musí obsahovať jedenásť náležitostí (napr. identifikačné údaje o veriteľovi a o spotrebiteľovi, celková výška a mena úveru, konečná splatnosť, ročná úroková sadzba, RPMN, priemerná RPMN, celkové náklady spojené s úverom). Ak niektorá chýba, tak sa úver považuje za bezúročný a bez poplatkov.
n Poplatok za splatenie úveru pred lehotou splatnosti môže byť najviac 4 percentá z predčasne splatenej čiastky.
n Poplatok nesmie prekročiť polovicu nároku spotrebiteľa na zníženie celkových nákladov spojených s úverom.
n Nariadením vlády bola ustanovená výška, ktorú nesmie prevýšiť odplata za poskytnutie spotrebiteľského úveru.
n Od 1. novembra je neprípustné ručenie nehnuteľnosťou.
Autor: ee
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári