Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Križovatka Prešovská - Sečovská čelí kritike

KVETA PODHORSKÁ, kveta.podhorskakorzar.skSprejazdnenie križovatky Prešovská - Sečovská v plnom profile prináša prvé ohlasy motoristov. Nie všetky

KVETA PODHORSKÁ, kveta.podhorskakorzar.sk

Sprejazdnenie križovatky Prešovská - Sečovská v plnom profile prináša prvé ohlasy motoristov. Nie všetky sú pozitívne a mnohí poukazujú na obrovské investície, ktoré vraj nevyriešili základný problém - obchvat Košíc.

KOŠICE. Vodiči prechádzajúci denne po novopostavenej križovatke kritizujú najmä nedostatočne vyriešený smer od Prešova do Košíc. "Je tam stále kilometrová kolóna vozidiel, pretože najvyťaženejší smer sa z nepochopiteľných príčin zbieha z dvoch jazdných pruhov do jedného," zareagoval na súčasný stav Martin Sedlák. Nepozdáva sa mu ani kvalita prechodov cez mosty a spájanie asfaltových kobercov. "Jeden preplet síce zmizol, ale chýba značenie smeru do centra pred rozdvojením ciest. A hneď sa objavil ďalší preplet."

Skryť Vypnúť reklamu

Prekáža jeden jazdný pruh

Rovnaký názor má aj Radovan Rybár. Poukázal na to, že taký istý preplet, ako bol na Južnom nábreží, sa objavil v opačnom smere od Prešova. "Diaľničný privádzač sa zužuje len do jedného pruhu, čo je nezmysel a navyše vzniká preplet so smerom z Michaloviec. K tomu sa pridal ešte výjazd z Priemyselnej a výsledok je zhluk áut. Zápchy nezmizli a ráno je tam chaos. Pomohli by dva pruhy."

Motoristi sa "pletú", nadávajú a kritizujú. Nechýbajú však ani pozitívne ohlasy. Reakcie verejnosti sú pri líniových stavbách rôzne pred, počas výstavby i po jej uvedení do užívania vždy. Po sprejazdnení je to najmä technické riešenie, ktorých má každý užívateľ niekoľko.

Najoptimálnejšie riešenie

"Príprava výstavby križovatky ciest I/68 a I/50, navyše v intraviláne, je dlhodobým procesom rokovaní, hľadaním technických riešení a prijímaním kompromisov vedúcich k eliminácii negatívnych dopadov. Samozrejme, prijatím konečného riešenia sa nedajú splniť všetky požiadavky kladené na investora v procese prípravy," uviedol námestník investičného odboru Slovenskej správy ciest Roman Šplíchal.

Skryť Vypnúť reklamu

Pôvodné technické riešenie križovatky z osemdesiatych rokov počítalo s asanáciou takmer 200 rodinných domov. Po roku 1989 sa museli prijať revízie technických riešení vedúcich k eliminácii dopadov stavby na rodinnú zástavbu v dotknutých mestských častiach. Výsledkom je dnešné riešenie križovatky.

Vstup do mesta nestačí

Investor tvrdí, že zníženie počtu jazdných pruhov a radenie vozidiel v najviac kritizovanom mieste zbiehania smerov z Prešova a z Michaloviec nie je dôvodom na vytváranie kolíznych situácií. Kolóny na Prešovskej ceste sa vytvárajú len v čase rannej špičky. Príčinou je spomalenie dopravy na vstupe do mesta, pomalé a postupné rozptyľovanie vozidiel vstupujúcich do centra a následné upchatie prejazdných jazdných pruhov križovatky. Uvedením podjazdu na Palackého do užívania by sa mala situácia v rannej dopravnej špičke zlepšiť. Úplné odstránenie problému investor garantovať nemôže, pretože jestvujúce vstupy do mesta nie sú schopné tento nápor zvládnuť.

Skryť Vypnúť reklamu

Zohľadnili sa všetky možnosti

"Podrobne sme riešili zbiehanie dvoch smerov za účasti projektanta a dopravnej polície. Na výber boli len dve možnosti. Buď v rannej špičke obmedziť smer z Prešova, alebo úplne odstaviť smer z Michaloviec. Obidva sú na cestách I. triedy medzinárodného významu spájajúcich sever - juh a východ - západ. Znížením počtu jazdných pruhov v smere od Michaloviec a presmerovaním dopravy do ľavého jazdného pruhu by vodiči smerujúci od Michaloviec do centra mesta museli prechádzať dva jazdné pruhy, čo by pri intenzite dopravy v špičke úplne odstavilo nielen tranzitnú dopravu v smere východ - západ, ale aj napojenie mestských častí Vyšné Opátske, celú Nižnú úvrať až po Sídlisko dargovských hrdinov i Košickú Novú Ves. V opačnom prípade by reagovali rovnako vodiči z druhého smeru," vyjadril sa R. Šplíchal.

Obchvat vyrieši diaľnica

Križovatka nie je súčasťou obchvatu mesta. Počnúc križovatkou Červený rak cez Južné nábrežie, križovatku Prešovská - Sečovská, Dargovských hrdinov až po Budimír je preložkou štátnych ciest I. triedy v prieťahu, zabezpečujúcich napojenie mesta Košice na plánovanú diaľnicu, ktorá definitívne vyrieši obchvat mesta. Motorizácia rastie závratným tempom. Dva vstupy zo smeru od Prešova a Michaloviec nápor vozidiel v rannej špičke nie sú schopné zvládnuť. Vybudovať treba ďalšie.

* * *

Názor dopravného experta

Križovatková norma STN 73 6102 Projektovanie križovatiek na pozemných komunikáciách stanovuje, že podkladom pre riešenie križovatiek sú intenzity križovatkových pohybov, ktoré sa uvažujú na obdobie 20 rokov od uvedenia do prevádzky, pričom je potrebné overiť výhľad na obdobie 30 rokov.

"Keď sa budeme stroho pridržiavať platných noriem, križovatka svojimi úpravami pôvodných prepletov dvojpruhových komunikácií do dnešnej podoby, keď je v dôležitých a najviac zaťažených smeroch zvedená doprava iba do jedného fyzického jazdného pruhu, už dnes nevyhovuje. Je predpoklad, že najmä v čase dopravných špičiek sa tu bude doprava spomaľovať, nebude taká plynulá, ako sme si od nej sľubovali. Nehľadiac na mimoriadne udalosti - kolízie, havárie, napr. v smere z centra na Prešovskú, ktoré určite zapríčinia kolaps v celom širšom okolí Štúrovej ulice," tvrdí dopravný inžinier Pavel Titl.

Problémom je podľa neho aj príjazd z Prešovskej, kde jeden jazdný pruh v tomto smere nemôže postačovať a postupne sa tu doprava zastaví. "Nechcem byť kritikom tohto dopravného diela, ale predpokladám, že najneskôr v roku 2015 budú dopravní inžinieri tuho rozmýšľať, čo s touto mimoúrovňovou križovatkou urobiť, aby cez ňu bezpečne a hlavne plynulo prešli všetci, ktorí budú potrebovať cez ňu prejsť. A to nehovorím o roku 2035, na ktorý by táto dopravná stavba mala byť nadimenzovaná. Už z laického pohľadu sa dá vytušiť, že tomu tak nie je a problémy nastanú určite oveľa skôr. Bojím sa, že už o pár rokov."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 767
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 658
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 917
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 315
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 250
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 926
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 912
  8. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 809
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 749
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 498
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop