EVA EPERJEŠIOVÁ, eva.eperjesiovakorzar.sk
Život v meste znepríjemňujú stavebné práce v tesnej blízkosti obydlí. Spoločnosti, poskytujúce internetové služby, narúšajú terén ukladaním kabeláže. Podľa zákona ho majú dať do pôvodného stavu. Nie vždy však túto povinnosť rešpektujú. Pravdepodobne neexistuje účinný spôsob, ako ich k tomu prinútiť.
KOŠICE. Pred bytovkou na Jantárovej ulici už štyri mesiace bujnie burina, ktorá sa ujala na rozkopanej pôde. Pôsobili tam pred časom spoločnosti T-Com, Orange a Antik.
"Bol tu pekný trávnik. Dávali tu káble, kopali raz tu raz tam. A vzniklo toto. Sťažovali sme sa niekoľkokrát na Správe mestskej zelene. Povedali, že to pokosia. Ale nám nejde o to, lebo pokosené už bolo a vzniklo to isté. Treba upraviť terén tak ako predtým," posťažoval sa predseda bytového spoločenstva na Jantárovej ulici Mikuláš Ďug.
Situácia je pre obyvateľov už neúnosná, pretože dennodenne musia chodiť zarastenou a rozrýpanou ulicou. Tento prípad nie je ojedinelý. Zaujímalo nás preto, ako sa dá riešiť.
SMZ: Naše kompetencie sú nulové
Podľa zákona spoločnosti môžu stavať vedenia na cudzej nehnuteľnosti a vstupovať na ňu, ak je to vo verejnom záujme a v nevyhnutnom rozsahu. Majú robiť tak, aby nespôsobili škodu. Prípadné škody by mali uhradiť. Každý investor je povinný uviesť terén do pôvodného stavu. Týka sa to aj telekomunikačných či internetových spoločností. Musia oznámiť začiatok a koniec prác Správe mestskej zelene (SMZ). SMZ však nemá reálne kompetencie v súvislosti s navrátením zelene do pôvodného stavu. Nemôže udeľovať sankcie.
"Naše kompetencie v súvislosti s navrátením zelene do pôvodného stavu po vykonaní drobných stavebných zásahov, napríklad ukladanie kabeláže, sú minimálne, resp. nulové," skonštatoval riaditeľ SMZ František Tampl. "Trváme na podmienke uviesť terén do pôvodného stavu. Vzhľadom na to, že príslušné stavebné úrady vydávajú rozhodnutia o umiestnení stavby, v ktorých nie je uvedený termín začatia a ukončenia prác, sú investori nepostihnuteľní."
Podľa Tampla má kompetencie mesto, mestské časti a stavebný úrad. "Pri zistení poškodenia zelene, hlavne na základe sťažnosti občanov, sú tieto odstúpené na riešenie príslušnému stavebnému úradu."
Občania môžu žiadať náhradu
Ako príklad SMZ uviedla prípad z MČ Dargovských hrdinov. Spoločnosti tam ukladali optické káble. Termín odovzdania upraveného terénu bol dohodnutý na 30. júna. T-Com odovzdal iba jeho časť. V mesiacoch júl, august pokračoval v úprave terénu, no doposiaľ upravené plochy neodovzdal. Na základe urgencie technikom zelene im bola 10. októbra mestskou časťou zaslaná výzva na odovzdanie plôch," uviedol Tampl.
Len na Sídlisku dargovských hrdinov boli v súvislosti s líniovými stavbami prijaté dve sťažnosti, týkajúce sa Krosnianskej a Postupimskej ulice. SMZ ich odstúpila stavebnému úradu na riešenie. Ten vtedy zvolal rokovanie, ktorého výsledkom bola náhrada škody.
Nárok na primeranú náhradu si môže vlastník alebo užívateľ nehnuteľnosti uplatniť v príslušnom podniku do roka. Potrebné je preukázať obmedzenia vlastníckeho práva. Ak sa nedohodnú, môže sa obrátiť na súd. Na spomínanej Jantárovej vraj T-Com odovzdal upravený terén. Orangu na podnet SMZ uložila MČ Juh v auguste pokutu 50-tisíc korún za porušenie VZN o čistote a poriadku.
ST: Zodpovední sú dodávatelia
Obrátili sme sa na spoločnosti, ktoré líniové stavby robia. Prevádzkovateľom značky T-Com je u nás Slovak Telekom. "Realizujeme všetky výkopové práce prostredníctvom externých dodávateľov," vysvetlila hovorkyňa Slovak Telekomu Jana Burdová.
Ich povinnosti sú v zmluve, ktorú spolu uzatvárajú, vrátane uvedenia nehnuteľnosť do pôvodného stavu. "Túto povinnosť dávame do zmluvy s externými dodávateľmi, ktorí nesú plnú zodpovednosť za jej realizáciu. Prípadné podnety riešime priamo s realizátorom stavby, ktorého na to upozorňujeme. V prípade, že vznikne nárok na jednorazovú náhradu, vypláca ju realizátor stavby," povedala Burdová. "V poslednom období sme nezaznamenali žaloby, ktorými by si vlastníci uplatňovali vyplatenie náhrady súdnou cestou. V snahe predísť nespokojnosti vlastníkov nehnuteľností Slovak Telekom sprísňuje zmluvné podmienky s realizátorom stavby."
Oslovili sme aj spoločnosti Orange a Antik, tie sa však k problematike nevyjadrili.
Mesto: Situáciu analyzujeme
Nepodarilo sa nám zistiť, aké kompetencie má mesto. Ani to, aké konkrétne kompetencie majú stavebné úrady. Tie totiž komunikujú prostredníctvom hovorkyne mesta. Vyzerá to tak, že kompetentný nie je vlastne nikto.
"Situáciou sa budeme ďalej zaoberať a analyzovať ju. Budeme sa ju snažiť riešiť k spokojnosti občana," vyjadrila sa na margo toho hovorkyňa košického magistrátu Lucia Mihóková.
Autor: mdc
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári