Súčasné problémy s parkovaním v centre vyvolalo nerealizovanie dopravných a urbanistických koncepcií z minulosti.
KOŠICE. Pamiatková rezervácia bola vyhlásená v roku 1983. Počas jej existencie sa nepostavil ani jeden parkovací dom, hoci boli pripravené štúdie.
"Mesto má územným plánom vyčlenené rozsiahle plochy pre nadmestskú vybavenosť v centre svojej západnej časti, ale v súčasnosti pripravujeme nové územie na odľahčenie centrálnej časti aj východne od historického centra s plnohodnotným dopravným prístupom, ako i vybavením parkoviskami," hovorí hlavný architekt mesta Martin Drahovský.
Celomestská parkovacia politika
Riešenie statickej dopravy v meste je súčasťou materiálu Analýza a hlavné strategické zámery dopravy v Košiciach.Jediné východisko, aj podľa zahraničných skúseností, je výstavba viacúrovňových parkovacích stojísk formou hromadných parkinggaráží pod a nad úrovňou terénu.
"Odstavenie vozidiel vyžaduje obrovské priestory, čo pre Košice predstavuje pri cieľovom stupni automobilizácie 1:2 a pri počte obyvateľov 245-tisíc cca 245 ha len z titulu obyvateľstva. Ak k tomu prirátame plochy vybavenosti, dostávame sa k 325 ha v jednej úrovni, čo je viac ako trojnásobok plochy dnešného historického jadra. Je zrejmé, že tieto priestory v rámci mesta na jednej úrovni nie sú a nebudú k dispozícii," vysvetľuje hlavný architekt.
V mestskej pamiatkovej rezervácii nedostatok parkovacích miest nepomerne zvyšuje počet jázd motorovými vozidlami, ktoré sú vyvolané neustálym hľadaním miesta na parkovanie. Počas dňa tak premáva po historických uličkách 15-tisíc vozidiel.
Chýba 1 660 miest
Celková potreba pre obyvateľov a aktivity v pamiatkovej rezervácii je 3616 parkovacích miest pri dnešnom stupni automobilizácie. V zóne plateného parkovania je v súčasnosti 1 697 miest. Počet parkovacích miest a garáží vo dvoroch je 253 bez možnosti zásadného zvyšovania tohto počtu. Z analýzy vyplýva, že v súčasnosti chýba 1666 miest. Výhľadovo je to však až 5524 miest za predpokladu, že sa výrazne nebude meniť skladba malých obchodných jednotiek. Pre optimálne zvládnutie požadovaných nárokov ÚHA navrhuje vybudovať v centre mesta a okolí zhruba 3300, formou veľkoplošných viacúrovňových parkinggaráží.
* * *
Aké východiská vidí ÚHA
n orientovať sa na zvýhodnenie a zlepšenie MHD oproti individuálnej doprave (samostatné pruhy, prednosť na križovatkách, krátke intervaly, ekologický a čistý pohon, pohodlné nastupovanie)
n zlepšiť komfort peších návštevníkov, pokračovať v povrchových úpravách historických uličiek, zeleň, verejné osvetlenie
n pokračovať v budovaní cyklistických chodníkov
n striktne dodržiavať zásadu o intenzite využívania pozemkov len v primeranej miere, nenadstavovať, nezobytňovať a nerozširovať objekty, pokiaľ nie sú zabezpečené parkovacie miesta - tieto aktivity je možné realizovať v širšom centre mesta, v plánovanom Novom centre na Terase, tzv. asanačné pásmo alebo v pripravovanom centre v dotyku s Hornádom
n zaviesť poplatky za parkovanie v centre, ktoré by regulovali záujem o návštevu centra mesta osobným autom a ktoré by odrážali obmedzenú možnosť pohybu automobilov v tejto časti mesta
n začať budovať hromadné parkovacie garáže na vytipovaných lokalitách
n zabezpečiť odťahovú službu a dodržiavanie dopravných predpisov
Autor: pod
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári