domov a zvedení dopravy do podzemných priestorov. Pamiatkari vidia riešenie v odchode podnikateľov a administratívy z centra.
KOŠICE. Podľa pamiatkarov sú parkinggaráže sekundárnym technickým riešením, ktoré nerieši princíp a počiatok problému, iba jeho dôsledok. Historická časť mesta je určená na sídelnú a kultúrnu funkciu. Sústreďovať do historického jadra administratívu je podľa nich nesprávna cesta.
Podnikateľom treba iný priestor
"Podnikatelia potrebujú v prvom rade komunikovať so svojimi klientmi, mať k dispozícii parkovacie miesta pre seba, ale aj partnerov, rýchly internet, a to všetko tam nemajú. Myslíme si, že lepšie ako budovať parkovacie domy je umožniť výstavbu administratívnych centier mimo pamiatkovej rezervácie," uviedol zástupca riaditeľky Krajského pamiatkového úradu v Košiciach Radoslav Mokriš.
Tím urbanistov už v päťdesiatych rokoch minulého storočia predpokladal v súvislosti s výstavbou železiarní obrovský nárast obyvateľstva, preto nenavrhovali výstavbu sídliska, ale samostatne fungujúceho Nového Mesta (Terasa). Vtedajší šéf ateliéru Ján Kurča si pozval zástupcov siedmich najlepších stredoeurópskych urbanistických ateliérov, aby vyjadrili svoj názor na to, ako sa majú Košice rozvíjať. Zúčastnili sa na tvorbe územného plánu, ktorý funguje dodnes a stačil by pre polmiliónové mesto.
Jediná cesta - nové mesto
"Držali sa princípu, že historické jadro, ktoré je v údolnej polohe, zachovajú a postavia nové mesto s tým, že môžu medzi sebou fungovať a pospájali ich iba cestami. Urobili takzvaný veľký diameter s tým, že na Terase po KVP vynechali zelený pás, kde počítali s rozvinutím centra mesta západným smerom. Vtedy mali Košice 60-tisíc obyvateľov a za dve desaťročia vzrástol ich počet päťnásobne. Centrum však zostalo tam, kde je dnes a doteraz na to doplácame aj v súvislosti s parkovaním," načrtol podstatu problému R. Mokriš.
Teraz sa všetci tlačíme v historickom jadre, ktoré zaberá iba jedno percento zastavaného územia Košíc a na ňom chceme zrealizovať všetky vitálne funkcie, čo je veľká chyba. V jeho okruhu žije 100-tisíc obyvateľov a každé ráno sa začína ďalšie sťahovanie do centra. Zóna v okolí asanačného pásma, ktorú navrhovali ako nové riešenie a rozšírenie centra, zíva prázdnotou a historické jadro sme preťažili. Pritom geometrický stred nie je v jadre, ale posunul sa práve tam.
Jadro by sa malo upokojiť
Podľa pamiatkarov by sa historické jadro malo upokojiť, slúžiť na bývanie s množstvom kaviarní, reštaurácií, kde by Košičania oddychovali, relaxovali, prechádzali sa a nakupovali v malých obchodíkoch. Nechcú vidieť vystresovaných podnikateľov, množstvo automobilov, ktoré nemajú kde zaparkovať. Kľúčom k úspechu je poskytnúť podnikateľom adekvátne priestory mimo historického jadra.
Ako hovorí R. Mokriš, dopravu nemožno celkom vylúčiť z centra, ale pomohlo by, keby sa podnikateľské a administratívne aktivity presunuli mimo neho. K ich fungovaniu je totiž nevyhnutné mať priestor na pohotovostné zastavenie s autom pri prevádzke. Klienti a partneri nechcú a nebudú hľadať miesto v podzemnej garáži, a teda sa nič nevyrieši. Aj turisti chcú obdivovať pamiatky, vypiť si kávu, najesť sa, prejsť sa starými uličkami, vidieť mešťanov.
Garážové domy neodmietajú
Pamiatkari garážové domy neodmietajú, ale všetko treba riešiť v širších súvislostiach a naozaj dislokovať administratívu mimo centra. Urýchlene je potrebný nový územný plán, regulačné plány s presnými pravidlami pre investorov. Východisko vidia aj vo využití deviatich kasárenských komplexov. Nemali by slúžiť na bývanie, ale ako bizniscentrá, kde by mali klienti možnosť zaparkovať a v čase, keď administratíva oddychuje, mohli by sa parkoviská využívať pre verejnosť.
Chýbajú zásady, čo áno a kde
"Práve tie priestory by mohli plniť komerčnú funkciu záchytných parkovísk, ktoré tiež v meste chýbajú. Treba riešiť celok s funkciami, čo áno a čo nie. Vidíme to ako rýchlejšie a najmä efektívnejšie riešenie, ktoré sa dá urobiť za niekoľko mesiacov. Výstavba garážových domov je niekoľkoročná a nákladná záležitosť. Je potrebné určiť, kde je centrum mesta a prispôsobiť tomu výstavbu a historickú časť nechať na oddych. Taký koncepčný krok môže urobiť len samospráva, ktorá by mala vypracovať zásady v spolupráci s odborníkmi, podobne ako to urobili otcovia mesta pred 50 rokmi, podľa ktorých by sa mesto ďalej rozvíjalo," dodal zástupca riaditeľky KPÚ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári