Korzár logo Korzár Košice

Pamiatkari: Firmy a administratíva mimo centra!

Problémy s parkovaním v centre mesta narastajú! Tak skoro sa pravdepodobne nič nezmení. Magistrát vidí východisko v budovaní nákladných parkovacích

domov a zvedení dopravy do podzemných priestorov. Pamiatkari vidia riešenie v odchode podnikateľov a administratívy z centra.

KOŠICE. Podľa pamiatkarov sú parkinggaráže sekundárnym technickým riešením, ktoré nerieši princíp a počiatok problému, iba jeho dôsledok. Historická časť mesta je určená na sídelnú a kultúrnu funkciu. Sústreďovať do historického jadra administratívu je podľa nich nesprávna cesta.

Podnikateľom treba iný priestor

"Podnikatelia potrebujú v prvom rade komunikovať so svojimi klientmi, mať k dispozícii parkovacie miesta pre seba, ale aj partnerov, rýchly internet, a to všetko tam nemajú. Myslíme si, že lepšie ako budovať parkovacie domy je umožniť výstavbu administratívnych centier mimo pamiatkovej rezervácie," uviedol zástupca riaditeľky Krajského pamiatkového úradu v Košiciach Radoslav Mokriš.

SkryťVypnúť reklamu

Tím urbanistov už v päťdesiatych rokoch minulého storočia predpokladal v súvislosti s výstavbou železiarní obrovský nárast obyvateľstva, preto nenavrhovali výstavbu sídliska, ale samostatne fungujúceho Nového Mesta (Terasa). Vtedajší šéf ateliéru Ján Kurča si pozval zástupcov siedmich najlepších stredoeurópskych urbanistických ateliérov, aby vyjadrili svoj názor na to, ako sa majú Košice rozvíjať. Zúčastnili sa na tvorbe územného plánu, ktorý funguje dodnes a stačil by pre polmiliónové mesto.

Jediná cesta - nové mesto

"Držali sa princípu, že historické jadro, ktoré je v údolnej polohe, zachovajú a postavia nové mesto s tým, že môžu medzi sebou fungovať a pospájali ich iba cestami. Urobili takzvaný veľký diameter s tým, že na Terase po KVP vynechali zelený pás, kde počítali s rozvinutím centra mesta západným smerom. Vtedy mali Košice 60-tisíc obyvateľov a za dve desaťročia vzrástol ich počet päťnásobne. Centrum však zostalo tam, kde je dnes a doteraz na to doplácame aj v súvislosti s parkovaním," načrtol podstatu problému R. Mokriš.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz sa všetci tlačíme v historickom jadre, ktoré zaberá iba jedno percento zastavaného územia Košíc a na ňom chceme zrealizovať všetky vitálne funkcie, čo je veľká chyba. V jeho okruhu žije 100-tisíc obyvateľov a každé ráno sa začína ďalšie sťahovanie do centra. Zóna v okolí asanačného pásma, ktorú navrhovali ako nové riešenie a rozšírenie centra, zíva prázdnotou a historické jadro sme preťažili. Pritom geometrický stred nie je v jadre, ale posunul sa práve tam.

Jadro by sa malo upokojiť

Podľa pamiatkarov by sa historické jadro malo upokojiť, slúžiť na bývanie s množstvom kaviarní, reštaurácií, kde by Košičania oddychovali, relaxovali, prechádzali sa a nakupovali v malých obchodíkoch. Nechcú vidieť vystresovaných podnikateľov, množstvo automobilov, ktoré nemajú kde zaparkovať. Kľúčom k úspechu je poskytnúť podnikateľom adekvátne priestory mimo historického jadra.

SkryťVypnúť reklamu

Ako hovorí R. Mokriš, dopravu nemožno celkom vylúčiť z centra, ale pomohlo by, keby sa podnikateľské a administratívne aktivity presunuli mimo neho. K ich fungovaniu je totiž nevyhnutné mať priestor na pohotovostné zastavenie s autom pri prevádzke. Klienti a partneri nechcú a nebudú hľadať miesto v podzemnej garáži, a teda sa nič nevyrieši. Aj turisti chcú obdivovať pamiatky, vypiť si kávu, najesť sa, prejsť sa starými uličkami, vidieť mešťanov.

Garážové domy neodmietajú

Pamiatkari garážové domy neodmietajú, ale všetko treba riešiť v širších súvislostiach a naozaj dislokovať administratívu mimo centra. Urýchlene je potrebný nový územný plán, regulačné plány s presnými pravidlami pre investorov. Východisko vidia aj vo využití deviatich kasárenských komplexov. Nemali by slúžiť na bývanie, ale ako bizniscentrá, kde by mali klienti možnosť zaparkovať a v čase, keď administratíva oddychuje, mohli by sa parkoviská využívať pre verejnosť.

Chýbajú zásady, čo áno a kde

"Práve tie priestory by mohli plniť komerčnú funkciu záchytných parkovísk, ktoré tiež v meste chýbajú. Treba riešiť celok s funkciami, čo áno a čo nie. Vidíme to ako rýchlejšie a najmä efektívnejšie riešenie, ktoré sa dá urobiť za niekoľko mesiacov. Výstavba garážových domov je niekoľkoročná a nákladná záležitosť. Je potrebné určiť, kde je centrum mesta a prispôsobiť tomu výstavbu a historickú časť nechať na oddych. Taký koncepčný krok môže urobiť len samospráva, ktorá by mala vypracovať zásady v spolupráci s odborníkmi, podobne ako to urobili otcovia mesta pred 50 rokmi, podľa ktorých by sa mesto ďalej rozvíjalo," dodal zástupca riaditeľky KPÚ.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 697
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 527
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 495
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 023
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 683
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 988
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 658
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 404
  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu