režisér i scenárista siahol po starovekej ságe o tragickej láske Tristana a Izoldy a po pôsobivej muzike Richarda Wagnera. Tú popretkával zvukom japonských bubnov a pre divákov vytvoril dielo plné silných emócií.
KOŠICE. Balet Tristan a Izolda bude mať v Košiciach svetovú premiéru. "Wagnera v balete nikto nerobí, pretože je mimoriadne ťažký na stvárnenie," prezradil Šoth, pre ktorého však bol tento skladateľ obrovskou inšpiráciou.
Inšpiroval ho Wagner
"Vždy som chcel pracovať na jeho hudbu, no doteraz som sa neodvážil. Mám voči nemu ako skladateľovi aj divadelníkovi veľký rešpekt. Pri príprave tohtoročnej sezóny som však dospel k názoru, že súbor košického baletu i ja sám sme v kondícii, ktorá by nám mohla dovoliť popasovať sa s Wagnerom so cťou."
Hudobný podklad k predstaveniu však netvorí jeho opera Tristan a Izolda. "Pri príprave inscenácie som vychádzal z viacerých Wagnerových diel. Základom sa stali ouvertúry k niektorým operám doplnené o ďalšie orchestrálne hudby. Pri dramatickej výstavbe som si pomohol aj fascinujúcou hudbou skupiny KODO, ktorá rozvíja tradičnú japonskú hru na bubnoch," prezrádza Šoth.
Balet o láske i násilí
Šotha na príbehu Tristana a Izoldy nezaujala len téma lásky vo viacerých podobách (láska k nevlastnému otcovi, ktorý Tristanovi v detstve zachránil život, cez bratskú lásku až po mileneckú), ale aj téma násilia. "Nejde však len o násilie v primárnom slova zmysle, ale predovšetkým o prostriedok, ktorým je tým druhým uberaný priestor na dýchanie, lásku i na život."
Tristan a Izolda v košickom naštudovaní bude intímnou inscenáciou v tom, že narába s výtvarne jednoduchými a čistými divadelnými prostriedkami. "Na druhej strane som presvedčený, že choreografia vytvára taký veľký priestor pre pohybové a dramatické vyjadrenie tanečníkov, že v tomto smere bude inscenácia veľkolepá," dodáva Šoth.
Autor: ato
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári