JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.sk
DPMK trpí nedostatkom vodičov už dlhšie, ale až v lete 2008 sa problém prejavil natoľko, že nemal kto jazdiť, nevypravovali služby a MHD kolabovala. Vodiči sa tu sťažujú na slabé platy a zlé pracovné podmienky. Mnohí odchádzajú, niektorí do zahraničia. Obľúbeným sa stáva Nórsko. Pavol Vehéc (32) je prvý exvodič DPMK, ktorý odišiel do krajiny fjordov. Už sa neplánuje vrátiť. Nasledovali ho traja a nedávno 6 ďalších. Mesačne tam môžu zarobiť aj 170-tisíc.
KOŠICE. Výpoveď v DPMK dal Vehéc pred rokom. "Už sa to tam nedalo zniesť, komunikácia a atmosféra v podniku bola zlá. Už vlani mali pre nedostatok vodičov problém vykrývať služby. Keď som mal plánované voľno, stále ma volali do roboty vypomôcť, lebo niekto vypadol, a ja som šiel. Ale keď som si potom chcel službu vymeniť ja, mne už v ústrety vyjsť nemohli. Preto si vodiči brali ´paragrafy´ (návšteva lekára - pracovné voľno na nevyhnutný čas s náhradou mzdy). Ďalší problém bol v zlom technickom stave autobusov. Keď mi na nosnú linku č. 10 prideľovali nespoľahlivý starý ikarus, ani sa mi nechcelo ísť do práce."
Tvrdí, že keď mal v DPMK extrémny mesiac a s nadčasmi na hrane zákona odrobil okolo 200 hodín, zarobil v čistom 19- až 20-tisíc Sk.
Využil nórsku šancu
Vlani zareagoval na internetovú ponuku práce vodiča v jednej z nórskych dopravných spoločností, ktorej zástupcovia pravidelne chodia na Slovensko lanáriť vodičov. V Bratislave prešiel výberovým konaním, dvojmesačným jazykovým kurzom a od januára je v Nórsku. Po ďalšom dvojmesačnom školení v Osle si vybral miesto vodiča autobusu v meste Tonsberg, 100 kilometrov južne od Osla.
Takmer 170-tisíc Sk mesačne
Na poslednej nórskej výplatnej páske mal za mesačne odrobených asi 200 hodín (z toho okolo 50 hodín nadčasov, zákonný strop) hrubú mzdu 46 446 nórskych korún (NOK). To je takmer 169-tisíc slovenských korún.
V čistom, po strhnutí daní a odvodov, zarobil 30 250 NOK. Teda necelých 110-tisíc Sk.
Základ v hrubom bez príplatkov za nadčasy má 24 148 NOK. Čiže skoro 90-tisíc Sk. Vehéc dodáva, že priemerne tam vodiči zarábajú v čistom okolo 18 500 NOK (67-tisíc Sk).
Aktuálna hrubá priemerná mesačná mzda vodiča DPMK vrátane odmien a príplatkov je okolo 25-tisíc Sk. Podľa šéfa odborov vodičov DPMK Vladislava Stankoviča je to však v čistom bez nadčasov stále menej ako 15-tisíc Sk.
Veselý máj v Nórsku
Vehéc dodáva, že v Nórsku vo firme, kde robí, medziročne zvýšili vodičom platy o vyše tisíc NOK a raz za rok, v máji, dostávajú vodiči autobusu od zamestnávateľa namiesto základnej mzdy tzv. dovolenkové peniaze vo výške 12 percent z celého minuloročného hrubého príjmu, ktoré sa navyše nezdaňujú. V máji tak môžu dostať v čistom aj vyše 60-tisíc NOK (viac ako 200-tisíc Sk).
* * *
AKO TO TAM FUNGUJE
Vodičov školili, ako byť milí
Vehéc vysvetľuje, že na rozdiel od Slovenska tam počas celej doby práceneschopnosti, bez ohľadu na jej dĺžku, dostávajú zamestnanci náhradu mzdy v plnej výške. "Nášmu zamestnávateľovi stačí predložiť potvrdenie od lekára o práceneschopnosti, až keď trvá viac ako 8 dní, ale nikto to tam nezneužíva. Na stravu však zamestnávateľ neprispieva. Skúšobnú dobu som mal 6 mesiacov a mám nárok na 25 dní dovolenky za rok."
Rok dopredu vedia, kedy robia
Opisuje, že tam už rok vopred vie, kedy bude robiť a kedy má voľno, o čom môžu vodiči DPMK len snívať. "Celé vedenie firmy v Oslo sídli na jedinej chodbe, kým DPMK potrebuje niekoľko budov. Šéf nórskej firmy bežne v rifliach chodí medzi vodičov sa porozprávať. Čistenie autobusov je vo vlastnej réžii, v Košiciach na to majú platenú firmu."
Neoznačené cesty, prednosť sprava
Pokračuje, že vodičov v Nórsku školili, aj ako sa správať k cestujúcim, ako im s úsmevom poradiť. "Naše autobusy sú plne klimatizované, nástup je len cez predné dvere s jediným označovačom a ja predávam lístky a dobíjam čipové karty. Denne vystriedam aj tri autobusy a niekedy jazdím aj 4 hodiny bez väčšej prestávky. V Nórsku je v meste dovolená rýchlosť 50 km/hod. Väčšinou nie sú označené hlavné a vedľajšie cesty, preto sa jazdí opatrne, vozidlo prichádzajúce sprava má prednosť. MHD má na väčšine ciest Osla osobitný jazdný pruh, preferenciu na svetelných križovatkách a dispečer vďaka GPS detailný prehľad o polohe a prípadnom meškaní vozidiel. V Oslo zabezpečujú MHD asi štyri firmy, ktorým mesto rozdeľuje peniaze na základe ich výsledkov."
Vehéc vyhlásil, že ponúka DPMK pomoc vo forme konzultácií o MHD v Nórsku a v prípade dlhšej návštevy na Slovensku je ochotný brigádne vypomôcť bývalému zamestnávateľovi.
* * *
CENY V NÓRSKU
Z platu si dovolia viac
Priemerná mesačná hrubá mzda nórskeho zamestnanca bola vlani 32 700 NOK (119-tisíc Sk) u mužov a 27 700 NOK (100-tisíc) u žien.
"Napríklad chlieb v Nórsku stojí od 4 do 32 NOK, mlieko 11 NOK, pivo od 9 do 30 NOK, v bare aj 70 NOK. Práčka 3-tisíc NOK, plazmový televízor 3 500 NOK, mesačné nájomné 3 250 NOK, elektrina 400 NOK, letecká dovolenka v Španielsku 6-tisíc NOK, nová Škoda Octavia v plnej výbave 300-tisíc NOK, liter benzínu a nafty od 11 do 13 NOK. Akurát obed vyjde draho, aj na 250 NOK, ale mne stačí mesačne na stravu 2-tisíc NOK. Dom sa dá postaviť za 1,6 milióna NOK."
* * *
PODNIK CHCE VODIČOV STABILIZOVAŤ
DPMK: Niektorí sa vracajú
DPMK reaguje, že porozprávať sa s týmto vodičom by bolo dobré, ale vážnejšie konzultácie by asi nemali byť potrebné. "Tie princípy pre nás nie sú novinkami a porovnávať malé nórske mesto s Košicami veľmi nemožno. DPMK eviduje prípady vodičov, ktorí rozviazali pracovný pomer s úmyslom odísť do zahraničia, ale v priebehu niekoľkých mesiacov sa vracajú späť. Ich príjem je tam vysoký, ale vysoké sú aj náklady na živobytie."
Tento rok zvýšil DPMK vodičom mzdy o asi 15 percent. Garantuje im medziročný rast miezd v rokoch 2009 až 2011 aspoň o 10 percent ročne, teda v roku 2011 oproti 1. 3. 2008 majú zarábať minimálne o 45 percent viac. DPMK tiež pripravuje projekt motivácie vodičov možnosťou získať tzv. stabilizačný byt.
Vodiči opäť hovoria o štrajku
Šéf odborov vodičov Vladislav Stankovič však tvrdí, že problémy s pracovnými podmienkami v DPMK pretrvávajú a ak sa ich nepodarí veľmi rýchlo vyriešiť, spustia ostrý štrajk, aj za cenu porušenia zákona. "Nevidíme legálnu možnosť, ako prinútiť vedenie, aby sa tým naozaj seriózne zaoberalo."
Rozbehli petíciu
Podpisy za okamžité zlepšenie MHD chcú zbierať v meste na zastávkach a verejne prístupných miestach. V utorok odštartovaná petičná akcia má trvať do budúceho piatku. Petíciu doručia primátorovi Františkovi Knapíkovi (KDH). Žiadajú, aby čo najskôr zvolal mimoriadne rokovanie poslancov kvôli DPMK. Informovali o tom šéfka petičného výboru, starostka Furče a poslankyňa národnej rady Monika Smolková (Smer-SD) a člen petičného výboru, starosta Západu a predseda opozičného poslaneckého klubu Smeru v mestskom zastupiteľstve Pavol Mutafov.
Primátor prisľúbil výrazné zlepšenie
Primátor František Knapík (KDH) v reakcii na petíciu prisľúbil výrazné zlepšenie v krátkom čase. Informoval, že na Rade starostov sa dohodli, že po 10. októbri bude DPMK rokovať s každou mestskou časťou o jej návrhoch na zlepšenie linkového vedenia a MHD, ktoré uvedú do praxe možno už aj od novembra. Na otázku, či vylučuje možnosť návratu k starému linkovému vedeniu spred augusta 2008, odpovedal, že teraz nevylučuje nič. Avizoval, že koncom októbra možno zvolá v rámci zasadnutia mestského zastupiteľstva aj valné zhromaždenie DPMK. Ak sa podľa neho preukáže, že zo strany DPMK došlo k vážnym pochybeniam, naznačil aj vyvodenie personálnych dôsledkov.
(jav)
Autor: of, sen
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári