právna bezmocnosť vyberať parkovné za státie na uliciach. Radní sú bezradní, riešenia sa ešte len chystajú.
KOŠICE. Situácia je zo dňa na deň horšia. Znižovanie hustoty dopravy nie je možné bez zmeny systému statickej dopravy budovaním veľkokapacitných viacúčelových záchytných parkovísk na vstupoch do mesta a pri kľúčových dopravných uzloch, ich prepojením s kvalitnou verejnou dopravou vedenou naprieč centrom mesta a utlmovaním parkovacích možností v centre.
Kapacita je naplnená
V súčasnosti už nie je možné zvyšovať kapacitu parkovania v centre, kde je v súčasnosti platených (teraz bezplatných) 1697 parkovacích miest. Strategickým zámerom mesta je výstavba parkovacích garáži s cca 2 000 státiami, ktoré by mali niekoľko poschodí v podzemí. Ulice sa nedajú nafúknuť. Dlhodobo vytipovaných je šesť lokalít. Na začiatok boli vybraté dve - na Kasárenskom námestí a na Vodnej ulici. V prvom prípade by malo pribudnúť 300 až 500 miest, v druhom má vzniknúť od 200 do 500.
Peniaze na výstavbu mesto nemá. Pôvodne sa uvažovalo, že sa postavia pomocou PPP projektov. Na jar zverejnil magistrát výzvu pre investorov, ktorí by mali o výstavbu záujem. Bol to len informatívny prieskum, na základe ktorého sa vypíšu podmienky súťaže.
Parking garáže cez koncesné obstarávanie
"Záujem prejavilo desať potenciálnych investorov domácich i zahraničných, s ktorými sme začali parciálne rokovania. Chceli sme poznať ich požiadavky a predstavy a zosúladiť ich s našimi podmienkami. Pri výstavbe chceme využiť formu koncesného obstarávania. S dvomi sme sa ešte nestretli. Keď budú rokovania ukončené, pripravíme verejnú súťaž. Chceme to stihnúť ešte v tomto roku. Našim cieľom je začať so stavebnými prácami na Kasárenskom námestí a na Vodnej už na jar budúceho roka," vyjadril sa zástupca riaditeľa magistrátu Ing. Richard Dlhý.
Koncesionár je fyzická alebo právnická osoba, ktorá na základe koncesnej zmluvy s obstarávateľom na vlastné náklady zhotoví verejnoprospešnú stavbu, zabezpečí jej prevádzku na určitú dobu a bude poberať výnosy z jej prevádzky. Po uplynutí koncesnej doby vráti stavbu obstarávateľovi.
Ďalšie miesta, ktoré sú vhodné na výstavbu podúrovňových parkinggaráží sú na Strojárenskej a Továrenskej ulici, pri Jumbo centre a na Sennom trhu.
Všetko je plné
"Voľné plochy v historickom jadre mesta jednoducho nie sú a ani nebudú. Počítať s tým, že sa zbúra nejaký dom, je nereálne. Každý investor, ktorý vstupuje do mesta si zväčša rieši parkovanie len pre vlastné potreby a verejnosť z toho veľký úžitok nemá. Zväčša sa počíta s garážovými domami s polyfunkciou. Nadzemné maximálne prízemné časti majú slúžiť len na nejaké obchodné prevádzky, ktoré nebudú architektonicky rušivo pôsobiť na okolitú historickú zástavbu," uviedol Karol Iglódy z Útvaru hlavného architekta mesta.
Zlepšenia sa skoro nedočkáme
Nervozita a bezvýsledné pátranie po voľnom mieste sa dá odbúrať aj úplnym vylúčením dopravy z okolia historického jadra. Na to by však museli byť vytvorené podmienky - záchytné parkoviská, ktoré tiež chýbajú.
Aby sa počet vozidiel v priľahlých uličkách znížil, parkovné v podzemí by malo byť aspoň dvakrát lacnejšie ako na povrchu a každá ďalšia hodina by sa mala spoplatňovať oveľa vyšším parkovným. Parkovanie v uliciach by sa malo stať pre motoristov luxusom.
KVETA PODHORSKÁ
Legislatívny zmätok
Už beztak zlá situácia v košickom centre sa ešte skomplikovala tým, že pouličné parkovanie je tam už niekoľko mesiacov bezplatné. A tak sa všetky autá pchajú až k pešej zóne a motoristi majú problém nájsť voľné miesto. Súčasné zákony umožňujú mestu spoplatniť legálne čistým spôsobom jedine uzavreté, napríklad rampové parkoviská (tých je 6). Avšak vyberať parkovné len za státie na obyčajnej neuzavretej ulici iba tak, bez poskytnutia nejakej služby vodičom, je právne sporné. Košická radnica aj iné mestá tvrdia, že na ťahu je Národná rada SR, aby v zákone umožnila samosprávam vyberať parkovné aj za pouličné státie.
(jav)
Autor: Baran
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári