Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Kauza Aupark: Už nebude veľký podchod, len malý!

JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.skPoslanci odklepli, že pri Auparku pod štvorprúdovkou nemusí byť 150-miliónová obchodná pasáž pre chodcov,

JAROSLAV VRÁBEĽ, jaroslav.vrabelkorzar.sk

Poslanci odklepli, že pri Auparku pod štvorprúdovkou nemusí byť 150-miliónová obchodná pasáž pre chodcov, ktorú by platilo mesto. Už im stačí jednoduchý podchod za 40 miliónov, na ktorý by prispeli investori. Kvôli bezpečnosti, aby podchod na Námestí osloboditeľov nevyzeral ako tie na sídliskách, poslanec Boritáš navrhol, nech 4 metre pod zemou 24 hodín denne sedia mestskí policajti. Nadchod ponad trolejové vedenie neprešiel.

KOŠICE. Poslanci investorovi Auparku v júli nariadili, že spolu s povrchovou štvorprúdovkou musí na vlastné náklady urobiť medzi Námestím osloboditeľov a Južnou triedou podchod s obchodnou pasážou, aby bol pre chodcov bezpečný aj zaujímavý. Vysvitlo však, že žiadajú niečo, čo investor podľa zmluvy ani regulačného plánu nemusí. Takže 150-miliónovú pasáž, idúcu nad rámec 270-miliónovej cesty hradenej investorom, by už zrejme malo platiť mesto, ktoré však na to peniaze nemá. Navyše ak by sa v budúcnosti predsa len raz budoval pre autá podzemný tunel, odstránenie pasáže by stálo ďalších 50 miliónov Sk a mohol by s tým byť technický problém.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa primátora Františka Knapíka (KDH) júlové uznesenie blokovalo prebiehajúce územné konanie. A tak včera poslanci na mimoriadnom zasadnutí uznesenie opravili.

Primátor to má dohodnúť s investormi

Schválili už len, že žiadajú primátora Františka Knapíka (KDH), nech o podchode a spoluúčasti na jeho financovaní rokuje s investormi. Nielen s Auparkom, ale aj so City Hotelom, ktorý vyrastie oproti Auparku, na území Juhu. Už pôjde iba o jednoduchý podchod za 30 až 40 miliónov Sk.

Prispeje aj City Hotel?

"Finančne by sa na tom malo podieľať minimálne mesto a Aupark. Je možné, že každý 50 percentami. Oslovíme však aj City Hotel," komentoval primátor. Ten má podľa uznesenia rokovať o podchode už ako o samostatnej stavbe, mimo výstavby cesty, ale so zreteľom na riešenie celého územia, vrátane premiestnenia sovietskych pamätníkov. Poslanci chcú, aby im primátor potom ešte dal prerokovať už konkrétny návrh podchodu a jeho spolufinancovania, aký dohodne s investormi.

Skryť Vypnúť reklamu

Prepoja podchod s podzemnými parkoviskami?

Knapík informoval, že posledné rokovania s Auparkom smerujú k jednoduchému podchodu bez polyfunkčnej pasáže. Hlavný architekt Košíc Martin Drahovský však vyhlásil, že pri rokovaniach s investorom vyvinie snahu, aby v podchode predsa len niečo pre chodcov bolo, a tiež, aby ľudia mohli prechádzať z podchodu aj priamo k podzemným parkoviskám v objekte Auparku.

Mestská polícia v podchode?

Predseda koaličného poslaneckého klubu KDH Martin Boritáš predstavil v diskusii svoj nápad, aby kvôli bezpečnosti chodcov bola v podchode stála služba mestskej polície v presklenej miestnosti s výhľadom na celý podchod. Knapík ani Drahovský Boritášov nápad nezavrhujú, naznačili však, že bezpečnosť možno v podchode zabezpečiť aj inak, napríklad kamerou. "Obavy, že to bude taký podchod, ako sú na sídliskách, by byť nemali," ubezpečuje Knapík.

Skryť Vypnúť reklamu

Vylučuje možnosť, že by sa na podchode nedohodli a žiadny by nebol. Zdôraznil, že všetko vrátane podchodu sa má stavať tak, aby to v budúcnosti nebránilo prípadnému zapusteniu dopravy do zeme, ak by raz na to mesto malo financie (súčasné odhadované náklady mimoúrovňového dopravného riešenia sú 800 miliónov Sk).

Radšej podchod ako nadchod

Drahovský uviedol, že podchod by mal ísť 4 až 4,5 metra pod zem a má mať pohyblivé schody a zariadenie pre imobilných. Vyjadril sa, že aj na ceste by mal ostať priechod pre chodcov riadený semaformi.

Okrem podchodu diskutovali poslanci aj o alternatíve nadchodu. Podľa Knapíka i Drahovského nadchod navrhol Aupark. Primátor ho však neodporúča a útvar hlavného architekta ho považuje za neprijateľný, až scestný. Drahovský tvrdí, že by siahal do výšky 6 až 6,5 metra, musel by preklenúť trolejové vedenie a zohyzdil by výhľad na centrum.

Drahovský: Začnú najskôr na jar

Hlavný architekt povedal, že z odborného hľadiska je najlepším dopravným riešením námestia podzemný tunel a stále dúfa, že raz bude. Dodal však, že keď už z finančných dôvodov má ostať cesta na povrchu, tak pre chodcov preferuje podchod. Odporúča, aby cestu a podchod stavali naraz. Nevylučuje, že riešenie podchodu si vyžiada ďalšiu zmenu regulačného plánu a zdržanie výstavby štvorprúdovky do jari 2009. Pritom investor chcel začať už tento rok. Aupark majú stavať až po dokončení cesty. Celé trojmiliardové nákupno-zábavné centrum plánujú skolaudovať do konca roka 2010.

* * *

ČO EŠTE RIEŠILI

Opravili aj druhý problém

n Zastupiteľstvo včera opravilo aj druhý nedostatok júlového uznesenia. Vypustilo uzatvorenie zmluvy medzi mestom a investorom o budúcej kúpnej zmluve na mestské pozemky, ktoré ešte Auparku chýbajú, aby mohol získať povolenia a stavať. Problém bol, že kúpnu cenu chcelo mesto určiť, až keď Aupark postavia, ale investor sa mal už teraz zaviazať, že pozemky potom kúpi. Ten však na to nepristúpil a bolo by to aj právne sporné. Teraz majú vzťah k pozemkom vyriešiť nájomnou zmluvou.

n Podľa Márie Gamcovej (SF), opozičnej poslankyne, ktorá hlasovala proti, sa zastupiteľstvo zosmiešňuje, keď mení a ruší len nedávno schválené uznesenia. Opozičný kolega Jozef Drábik (Smer-SD) položil rečnícku otázku, čo si občania pomyslia o poslancoch, ktorí schvaľujú nevykonateľné uznesenia odporujúce predtým schváleným uzneseniam a potom ich musia opravovať. Pripísal to aj tomu, že vedenie radnice podľa neho nemá jasnú koncepciu.

n Občania Karol Labaš a Ladislav Rovinský adresovali hlavnému kontrolórovi mesta Richardovi Hojerovi výzvu, aby preveril právnu čistotu predaja mestských pozemkov pre Aupark v roku 2004. To isté žiadala na rokovaní poslankyňa Gamcová, ale jej návrh neprešiel.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Novinka medzi prefabrikátmi
  2. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  3. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. The future of M&A in Europe
  6. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  7. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  8. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  9. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  10. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 524
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 271
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 231
  4. Aká je chémia vôní 10 018
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 544
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 696
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 656
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 158
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 637
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Koaličná diskusia o výbere šéfa prokurátorov pripomína handlovanie na konskom trhu

Podstatné je, aby sa koncovka našla v dohľadnom čase.

Peter Tkačenko
Minister školstva Branislav Gröhling a minister hospodárstva, prvý podpredseda vlády pre ekonomiku Richard Sulík (obaja SaS).
Ilustračné foto.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop