Zápasia, učia sa za pochodu a robia čo môžu
Od začiatku septembra panuje na základných školách čulý ruch. Nie je to spôsobené iba začiatkom nového školského roka, ale najmä tým, že sa v praxi začali využívať školské reformy. Pokyny a materiály boli poskytnuté učiteľom koncom minulého školského roka a tak mali na najbližšie dva mesiace postarané o ich štúdium. Keď sa po prázdninách otvorili brány škôl, zmeny mali byť pripravené na použitie v praxi. Oslovené školy sa zhodujú v jednom: "Reformy sú dobré, potrebovali sme ich, len času na prípravu bolo málo."
"Zápasíme, robíme, čo môžeme," popisuje s úsmevom situáciu Mgr. Emília Kušniríková, riaditeľka Súkromnej ZŠ Dneperská. "Každý zbiera informácie, máme vymenovaný tím, ktorý sa tým zaoberá. Učitelia sa koncom júna zúčastnili školenia multlipikátorov." Zmena bola prudká, no snažia sa, aby to nemalo zlý vplyv na žiakov. Negatíva vidí riaditeľka hlavne v tom, že chýbajú učebnice. Škola tiež nemá možnosť vybrať si ich, často na to dopláca rodič. "Báli sme sa, že začne september a prváčikovia nebudú mať na lavici šlabikáre," hovorí, no ako dodáva, našťastie mali. Tiež priznáva, že všetko spolu tvoria za pochodu a až časom zistia, ako reformu čo najelpšie využiť v praxi.
Podobná situácia panuje aj na ZŠ na Námestí Laca Novomeského. Škola je zameraná na cudzie jazyky a to sa nezmenilo ani príchodom reforiem. "Škola by sa mala podľa reformy profilovať iba jedným smerom, čo však nie je možné," tvrdí riaditeľka RNDr. Ferčíková Ľuboslava. "V každej triede sú iné deti a nie všetci inklinujú k tomu istému. Vždy vychádzame zo žiakov a spájame ich z jednotlivých ročníkov podľa toho, k čomu majú bližší vzťah." Na zmeny sa pripravovali už koncom júna a celý august. "Každý učiteľ sa mal oboznámiť s tým, aké zmeny čakajú jeho predmet a čo to znamená. Osnovy sú hotové, no až počas práce sa ukáže, ako ďalej. Čas bol krátky na to, premyslieť si, čo a ako chceme, ako budeme pracovať." Škola zavádza aj nové prvky v hodnotení. Zachovali známky a vložili portfóliá. Hlavne pre prváčikov, ktorí tam okrem popisu toho, ako pracovali, majú aj slovné hodnotenie. "Tiež v matematike sme okrem známky za písomku zaviedli aj percentuálnu úspešnosť. Aby si na to pomaly zvykali."
Poslednou oslovenou školou bola ZŠ Požiarnická. Mgr. Vladimír Bateľ komentoval situáciu na škole stručne a výstižne: "Je to tímová, mravenčia práca, ktorá sa upravuje za pochodu." Tiež pociťujú nedostatok učebníc, učitelia si ich musia sami zháňať. Leto využili na prípravu a štúdium dostupných materiálov. Navyše, magistrát mesta zriadil infolinku, na ktorej rieši problémy týkajúce sa reforiem na školách. Jedným z problémov, ktorí si sami nápadito vyriešili, bola reforma zavedenia druhého cudzieho jazyka na prvom stupni. "Zdalo sa nám ťažké, aby sa malé deti, ktoré nevedia poriadne písať, učili ešte aj nové slovíčka v cudzom jazku. Vybrali sme si teda angličtinu hrou. Deti sa namiesto učenia nových slovíčok a písania v angličtine učia ľahké pesničky, básničky, či hry." vysvetľuje zástupkyňa riaditeľa Mgr. Irena Hrežová.
Ako vo všetkom novom, aj v školskej reforme sa po uvedení do praxe objavujú "trhliny". Či a ako sa budú dať zahladiť, ukáže čas a poctivá práca pedagógov.
Michaela HAJDUKOVÁ
Autor: Uvedú variáciu na Macbetha
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári