dlhých rokoch nový "koberec" aj niektoré komunikácie v mestskom lesoparku, ktoré okrem ťažkých mechanizmov lesníkov hojne využívajú najmä vyznávači dvojkolesových tátošov. A budúcnosť má byť pre košických cyklistov ešte lepšia.
KOŠICE. Šéf Mestských lesov Julián Tomaštík si nepamätá takú záplavu cykloturistov ako tento rok na ich lesných komunikáciách. Pripisuje to obrovskému boomu cyklistiky v meste a teší sa, že sčasti k tomu postupnou rekonštrukciou ciest prispela aj mestská spoločnosť. ML v nedávnej minulosti z vlastných zdrojov zrekonštruovali cestu medzi Dolným Bankovom a Alpinkou, minulý rok nechali položiť nový koberec na dvojkilometrovom úseku medzi Alpinkou a koncom golfového ihriska.
"Priznám sa, že sme nečakali až taký záujem Košičanov. V lete sa cez víkendy po týchto cestách takmer nedalo ani prejsť kvôli peším turistom, cykloturistom a rodinkám s kočíkmi na prechádzke, ale to je len dobre. Tento rok sme vyasfaltovali ďalšiu časť cykloturistického chodníka v Čermeľskej doline. Išlo o dvojkilometrový úsek pôvodne asfaltovej, no doteraz dosť rozbitej cesty cez Čiernu dolinu, ktorá nás vyšla na 4,5 milióna Sk. Cyklotrasa ďalej pokračuje cez Findorákovu smerom na Jahodnú, tam je momentálne spevnená lesná cesta a s najväčšou pravdepodobnosťou to tak aj v budúcnosti zostane. V týchto dňoch ešte postupne zrekonštruujeme 5-kilometrovú trasu z Opátky smerom na Suchý vrch, odkiaľ môžu cykloturisti pokračovať do Kojšovskej doliny. Nový povrch bude mať aj cesta v Strašnom jarku medzi Tepličanmi a Sokoľom, ktorá ústi pri Čečatovej nad kavečianskou zoo. Celkovo sme naplánovali v tomto roku na opravy ciest v našej správe 15 miliónov Sk a všetky prostriedky určite využijeme. Tie "naše" cesty boli až do roku 2005 majetkom štátu, tak sme do nich nemohli investovať. Postupne však chceme zrekonštruovať všetky asfaltky, ktoré máme v Mestských lesoch," uviedol J. Tomaštík.
Cyklochodník na Alpinku brzdia nevysporiadané pozemky
Podľa pôvodných zámerov mal byť vyznačený a upravený aj nový cyklochodník medzi reštauráciou Baránok a Alpinkou. Hoci pri areáli lesnej správy v Čermeli už existuje asi 500 metrov cyklotrasy, stále je to len necelých 10 percent. S najväčšou pravdepodobnosťou sa však ani budúci rok v Čermeľskej doline nič robiť nebude, a tak cykloturisti budú medzi začiatkom Detskej železnice a Alpinkou aj naďalej nechtiac ohrozovať turistov na rovnobežnej modrej značke. "Akcia je v gescii mesta Košice. Žiaľ, je tam majetkovoprávny problém s vysporiadaním pozemkov a pokiaľ sa nenájdu peniaze a mesto sa nedohodne s vlastníkmi, v realizácii stavby sa nedá pokračovať. Veľké množstvo súkromných vlastníkov celý proces značne predlžuje," tvrdí šéf ML.
Lesníci si dali plán zrekonštruovať každý rok aspoň 10 kilometrov asfaltových ciest na svojom území. Pre cykloturistov z Košíc a okolia bude určite príjemnou informáciou, že v prvej polovici roka 2009 sa začne s asfaltovaním najstrmšieho úseku košickej "zelenej" cyklotrasy zhruba od chaty Diana až po jej najvyššie miesto na Nemcovej Dolke v nadmorskej výške 650 metrov. Jej pokračovanie cez Lieskovec a Jahodnú však zostane naďalej vo forme lesnej cesty so zemným povrchom. Na tomto neasfaltovom úseku pribudne len zopár odvodňovacích priekopov a priepustov. Naopak, kvalitnejšieho asfaltu sa dočkajú tí, ktorí sa na Ružíne vydajú cestou "Daľava" nad Bujanovským tunelom. Komplexnej rekonštrukcie sa dočká aj cesta pri rekreačnej osade Potoky, čo je dolina, vedúca od rekreačného zariadenia medzi Jahodnou a Košickou Belou až takmer pod Železný vrch a cykloturisti sa ňou môžu dostať až do Opátky. "Plánov máme kopu, všetko bude záležať od financií. Tieto úseky chceme určite realizovať budúci rok. Či k nim pribudnú aj ďalšie, závisí od toho, či nám vyjdú aj niektoré žiadosti o spolufinancovanie opráv prostredníctvom eurofondov. Ak budeme úspešní, ušetrené zdroje pôjdu do dalších ciest. Na všetky rekonštrukcie a opravy ciest vynakladáme naše vlastné zdroje, pričom opravy financujeme prevažne zo ziskov, ktoré nám plynú z hospodárenia na lesnom majetku. Je to ale dosť náročné, kilometer nového asfaltu vychádza zhruba na 2 milióny Sk. Je potrebné upraviť konštrukčné vrstvy vozovky, postarať sa o odvodňovanie a rekonštrukciu priepustov. Verím však, že financie na to budú len pribúdať a Košičanov potešíme čo najväčším množstvom kvalitných ciest," dodáva J. Tomaštík.
* * *
Ktoré cyklotrasy chcú vyznačiť?
n Sídlisko Terasa - - Jazdiareň - Horný Bankov - 2,5 km
n Sídlisko KVP - Horný Bankov - 4,5 km
n Sokoľ - Kráľova studňa - Hrešná - Kavečany - 11 km
n Lingov (Furča)- Promenádny chodník - Zelený dvor - Krematórium - Sídlisko Ťahanovce - obec Ťahanovce - 8 km
*
n Krásna - Heringeš - napojenie na štátnu cestu Košice - Zdoba - 7,5 km
n Vyšný Klátov - križovatka ciest nad obcou - Pišivenky - Predná Holica - Jahodná - Bankov - 19 km
n Existujúca trasa: Alpinka - Čierna lúka - Findorákova - Lieskovec - Nemcova dolka - Diana Alpinka - 24 km.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári