KVETA PODHORSKÁ, kveta.podhorskakorzar.sk
Spustenie poslednej tretej etapy rekonštrukcie križovatky Prešovská-Sečovská do užívania motoristom sa už dá počítať na minúty. Pre stavbárov, ktorí finišujú na jednotlivých objektoch, sú to najrušnejšie dni pred definitívnym ukončením polmiliardovej cestnej stavby v meste. Termín je koniec septembra, kedy má byť celý dopravný uzol hotový. V utorok previedli zaťažkávaciu skúšku mosta, keď nim prešlo 16 naklaďákov s hmotnosťou 32 ton. Všetko je v poriadku!
KOŠICE. Predstavy o tom, že v jeden deň sa prestrihne slávnostne páska, zhotovitelia všetko zabalia a odídu a každý smer sa naraz sprejazdní, sú mylné. Ide o komplikovanú stavbu, ktorá sa nedá spustiť kompletne v jednom čase. Jednotlivé cesty a objekty sa budú odovzdávať postupne. V súčasnosti je totiž ešte stále doprava dočasne presmerovaná. Skolaudovať je potrebné viac ako 70 objektov.
Prvý bude smer z Michaloviec
"V prvej fáze bude uvedená do užívania vetva smerujúca od Michaloviec do centra mesta a na Rožňavu vrátane hlavného mostného objektu. Následne bude pripravená vetva od Prešova v smere na centrum a Rožňavu a v tretej fáze sa uvedie do užívania komunikácia pod mostom od Sídliska Nad jazerom a výjazd z mesta," priblížil situáciu námestník úseku investičnej výstavby Slovenskej správy ciest v Košiciach Ing. Roman Šplíchal.
Skúška správnosti výpočtov
V utorok bola vykonaná zaťažkávacia skúška mostného objektu, ktorý odbúra súčasné problémy v tzv. prepletovom úseku, kde sa stretávali jazdné pruhy v smere na Prešov a Michalovce. Tá dopadla dobre. Odolnosť záťaži skúšali v stredu a ešte aj včera na hlavnom 240 metrov dlhom moste. Na preverenie výpočtov projektantov na jednotlivých poliach, ktorých je celkom 11, použili 16 nákladných vozidiel, každé o hmotnosti 32 ton. Po ich zoradení sa prístrojmi meria priehyb mosta pri jeho maximálnom zaťažení. Výsledky meraní potvrdzujú, že predpoklady projektanta na základe statických výpočtov boli dodržané a mosť vyhovuje požiadavkám príslušných technických noriem.
Stavbári to ešte nebalia
Pracovať sa bude ešte aj po skolaudovaní jednotlivých častí stavby a objektov. V prevažnej miere sa však bude jednať o kozmetické úpravy a odstraňovanie provizórnych komunikácií a prepojení vetiev. Motoristi zaregistrujú prvú a definitívnu zmenu po prvej dekáde októbra, kedy sa predpokladá spustenie vozidiel v smere od Michaloviec na hlavný mostný objekt.
Výstavba trvala desať rokov
Celkové investičné náklady na tretiu etapu najvýznamnejšej dopravnej stavby predstavujú vyše pol miliardy korún. Navýšenie si vyžiadalo zrušenie prepletového úseku vrátane vybudovania ďalšieho mosta, nových vetiev križovatky a ďalších vyvolaných objektov. Prestavba celej mimoúrovňovej križovatky diaľničného privádzača, kde sa stretávajú silné smery tranzitnej dopravy sever-juh a východ západ a dopĺňajú sa o vnútromestskú dopravu smerujúcu do centra mesta a aj jeho okrajových častí, sa začala v roku 1998. Tretiu etapu začala Slovenská správa ciest ako hlavný investor budovať v októbri 2006.
Komplexná rekonštrukcia si okrem hlavných stavebných objektov vyžiadala preložky a rekonštrukciu inžinierskych sietí, ale aj ďalšie vyvolané investície ako sú chodníky, účelové komunikácie a ich napojenie na štátnu sieť, rekonštrukciu verejného osvetlenia, výstavbu protihlukových stien, ale aj vybudovanie podjazdu pod železničným mostom na Palackého ulici.
Lievik investor nepripúšťa
Križovatka sa blíži do záverečného štádia a jej riešenie má motoristickej verejnosti umožniť plynulú premávku. Ešte nebola sprejazdnená a už vyvoláva obavy z toho, že nastanú problémy a budú sa vytvárať zápchy na jednom z najzaťaženejších vstupov do križovatky od centra mesta smerom na Prešov. Tam totiž bude len jeden jazdný pruh. V opačnom smere z Prešovskej na Palackého ulicu sú obavy z vytvorenia lievika, pretože v mieste súbehu dvoch križovatkových vetiev do jednej sa nadradí smer od Michaloviec ako hlavná cesta a smer od Prešova ako vedľajšia.
"O inom riešení sa ani neuvažuje. V tomto prípade sa vôbec nejedná o nadradenosť jednej z vetiev. Keby bola doprava od Michaloviec v mieste nájazdu na most zvedená do jedného jazdného pruhu, vozidlá smerujúce do centra mesta by na pomerne krátkom úseku museli prechádzať cez dva jazdné pruhy. Práve tam by dochádzalo k spomaleniu a ku kolíznym situáciam. Nepredpokladáme, že by sa mali vytvárať kolóny. Tí motoristi, ktorí prichádzajú od Prešova majú voľný a bezproblémový prejazd týmto úsekom. Je to dobré riešenie a iné alternatívy nie sú na mieste," vyjadril sa námestník R. Šplíchal, čo si budeme môcť onedlho preveriť v praxi.
Začiatkom budúceho týždňa sa začne aj s preberacím konaním podjazdu na Palackého. V polovici októbra by popod železničný most v jednom jazdnom pruhu, ktorý rozšíril komunikáciu, mali začať premávať prvé vozidlá.
* * *
Odkiaľ kam cez križovatku
n Od Prešova sa do križovatky bude vchádzať štvorprúdovkou s možnosťou odbočenia na Priemyselnú a Ľavobrežnú. Pokračovaním sa dostaneme na mostný objekt do jedného jazdného pruhu a za ním bude možnosť odbočiť znovu na Ľavobrežnú, resp. na Starú prešovskú cestu. Priamy smer navedie do centra alebo na Sídlisko Nad jazerom a na Rožňavu. Na Michalovce od Prešova vedie smer ako na Rožňavu, ale s odbočením za mostom vpravo.
n Od Michaloviec budeme prechádzať po malom smerovo rozdelenom moste s možnosťou odbočenia do mestskej časti Vyšné Opátske. Pokračovaním sa dostaneme na hlavný mostný objekt. Po pravej strane sú odbočenia do miestnych lokalít Slivník a Orechovú ulicu. Odbočením za mostom vpravo sa dostaneme na Ľavobrežnú a Starú prešovskú cestu, pokračovaním priamo do centra mesta alebo na Rožňavu. Z Michaloviec na Prešov sa bude prechádzať popod most, odbočením k čerpacej stanici Agip a napojením na hlavnú trasu na Prešov.
n Z Južného nábrežia pravý jazdný pruh navedie priamo na Michalovce s možnosťou dvoch odbočení do mestskej časti Vyšné Opátske. To isté pravé odbočenie bude slúžiť aj vozidlám prichádzajúcim z centra mesta popod most do lokality Slivník alebo na Orechovú ulicu. Každý jazdný pruh má svoj smer.
n Z centra mesta pravý pruh umožní pred mostom odbočenie na Sídlisko Nad jazerom s pokračovaním na Rožňavu. V priamom smere sa dostaneme plynulo pravým pruhom na Michalovce a ľavým na Prešov, odkiaľ sa za mostom dá odbočiť na Starú prešovskú cestu a Priemyselnú ulicu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári