Blikajúce majáky, sirény hasičských, policajných či sanitných vozidiel, zvuky silných motorov, stony, výkriky. Tak to vyzeralo včera na letisku
Miroslav Sambor
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
aeroklubu v Barci, kde došlo včera ráno k havárii lietadla s 200 ľuďmi na palube. Našťastie, išlo iba o cvičenie s názvom "Letisko 2008".
KOŠICE. Súčinnostno-taktické cvičenie zorganizované Obvodným úradom (ObÚ) v Košiciach v spolupráci s Magistrátom mesta Košice bolo výnimočné tým, že sa konalo v reálnom čase.
Cieľom bolo preverenie pripravenosti riadiacich zložiek a personálu Letiska Košice pri záchranných prácach po páde lietadla s následkami na cestujúcich, obyvateľstve a životnom prostredí postihnutej mestskej časti. Ale aj zdokonalenie pripravenosti orgánov krízového riadenia po prijatí informácie o páde lietadla, respektíve praktické precvičenie súčinnosti všetkých záchranárskych zložiek, pozemných i vzdušných síl.
"Osobne som veľmi spokojný, všetko ide podľa plánu, reálne časy jednotlivých činností boli dodržané." pochvaľoval si na letisku Milan Géci, prednosta ObÚ Košice a zároveň šéf krízového štábu.
Pomáhal aj vojenský vrtuľník
Dvojdňového cvičenia, aké doposiaľ nemá svojou rozsiahlosťou v Košiciach obdoby, sa zúčastnilo viac ako 200 ľudí, takmer 80 kusov záchranárskej či inej techniky, 60 figurantov, na pomoc zraneným priletel aj vojenský vrtuľník z leteckej základne Prešov. Pri nehode lietadla bolo zasiahnutých okolo 150 ľudí, 40 percent z nich zomrelo.
Do záchrannhých prác bolo zapojených 25 organizácií a inštitúcií. Okrem štátnej a mestskej polície, hasičov, zdravotníkov zo záchranky alebo Leteckej vojenskej nemocnice priložili ruky k dielu aj pracovníci Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti či Slovenského vodohospodárskeho podniku. Po havárii totiž uniklo z lietadla 50 000 litrov paliva, časť z neho sa dostala do kanalizácie a do rieky Hornád. V spolupráci s hasičmi preto vodohospodári zachytávali ropné produkty najprv v obci Barca a pomocou norných stien aj v Hornáde pri teplárni.
Asi jedinou kontroverziou inak zvládnutého cvičenia bola voľba použitého lietadla. Išlo totiž o trup najväčšieho lietajúceho dvojplošníka na svete An-2 Rudolf. Pôvodne to bol exponát takzvanej Galérie prezidentských lietadiel Leteckého múzea Košice, ktoré ho dostalo do daru od nemeckého Deutsche Telecom. Rudolfa zničila časť oceľovej konštrukcie galérie, ktorá sa zrútila začiatkom januára tohto roka, pravdepodobne kvôli obrovskému prívalu ťažkého snehu na streche haly.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári