norma nahrádza zákon z roku 1984. Učitelia sa sťažovali. že jej zavedenie naložilo ministerstvo školstva na ich plecia. Mesto Košice sa z vlastnej iniciatívy rozhodlo, že odmení tých, ktorí sa cez prázdniny podieľali na tvorbe nových školských vzdelávacích programoch pre základné školy.
KOŠICE. "Pôjde o 42 ľudí, prevažne metodikov a multiplikátorov z radov učiteľov, ktorí spracovali pracovný manuál pre školy. Podľa neho sa jednotlivým školám už oveľa ľahšie pripravoval štart nového školského roka. Dohody o vykonaní práve podpísali v uplynulých dňoch," uviedla vedúca Oddelenia školstva magistrátu Helena Jeníková. Ako sme sa dozvedeli, peniaze dostanú na účet v októbri a pôjde o sumu okolo 1500 Sk.
Na Úrade Košického samosprávneho kraja (KSK) sme sa dozvedeli, že to nechá na rozhodnutí riaditeľov stredných škôl, plošne odmeňovať nebude. Niektorí sa podľa našich informácií rozhodli učiteľov odmeniť. Rátali totiž s tým, že im to KSK preplatí. To sa však nestane.
Podľa Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku by na odmeny malo prispieť aj ministerstvo školstva. Predseda odborárov Ján Gašperan nedávno pre tlačovú agentúru SITA povedal, že ministerstvo by malo rozdeliť všetky peniaze, ktoré má zo štátneho rozpočtu na normatívy, z nich školy vyplácajú mzdy učiteľom. "Budeme trvať na tom, aby peniaze, ktoré boli určené pre školstvo, boli rozpustené do poslednej koruny," uviedol Gašperan.
Učitelia: Robili sme prácu za metodikov a ŠPÚ
Zmeny sa týkali predovšetkým 1. a 5. ročníkov ZŠ i 1. ročníkov stredných škôl. V júni dostali školy štátne vzdelávacie programy, podľa ktorých mali vypracovať školský vzdelávací program. Minister školstva Ján Mikolaj (SNS) sa vtedy vyjadril, že sú hotové návody, vzory, postupy na ich prípravu. Učitelia si ich mohli stiahnuť z internetu, resp. telefonicky sa obracať na Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) a Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV). Avšak vzory neboli na všetky predmety.
"Pre nás učiteľov to znamenalo tvorbu nových časovotematických plánov, tvorbu školských učebných osnov a štandardov, čo by mali robiť metodici či Štátny pedagogický ústav. Urobili sme prácu za iné štátne inštitúcie. Neboli sme na to ani školení. Vzory boli len na niektoré predmety. Učitelia nemali veľmi z čoho vychádzať. Na matematiku boli vzory, čo mne veľmi pomohlo. V podstate ani spätná väzba, či je to dobre vytvorené, ani neexistuje," konštatovala učiteľka matematiky na základnej škole Mariana Drančáková.
Stredoškolská učiteľka odborných predmetov, 34-ročná Henrieta, dodáva: "Je super, že nám dali toľko práce za málo peňazí, asi tak a toľko. Nad tematickými plánmi sa trápilo niekoľko tisíc učiteľov namiesto toho, aby sa zvolal tím ľudí - niekoľko odborníkov a spravili by to oni."
Na niektorých školách to vyriešili jednoducho. Počkali si na august, kým to budú mať vypracované íné školy a potom sa nimi "inšpirovali".
"Učili" sa aj cez prázdniny
V júni, keď školský rok končil, učitelia sa namiesto oddychu začali pripravovať už na nový.
"Boli sme v škole dlhšie aj po skončení školského roka a makali na nových programoch," povedala profesorka na strednej škole. Mali na to necelé tri mesiace, čiže aj svoje dovolenky.
"Ja osobne som sa tomu venovala v juli. Kolegyňa, ktorá to mala na starosti, celú dovolenku. V auguste sa dopracovávaniu venoval celý kolektiv," uviedla učiteľka ZŠ s 8-ročnou praxou Alena.
Inde zase nastúpili o týždeň skôr pred koncom dovoleniek už 18. augusta.
* * *
Čo priniesol nový školský zákon učiteľom
KOŠICE. Mezdi učiteľmi sme zisťovali, aký názor majú nový školský zákon ako celok a aké konkrétne zmeny priniesol z ich pohľadu v niektorých predmetoch.
"Čokolvek robené horúcou ihlou nemôže byť kvalitné," odpovedala učiteľka biológie.
"Za 2 mesiace sa nerobia koncepcie, ktoré majú vzdelávať ľudí ďalšie roky," pridala sa 30-ročná učiteľka gzmnázia Jana.
"Nie je ani dobrý, ani zlý, je jednoducho zbytočný. Keby nebol, nič by sa nedialo," zhodli sa jazykári, profesor slovenčiny Ján (29) a profesor anglického jazyka Karol Soos, ktorý ešte podotkol, že jedinou skutočnou reformou školstva by bol návrat ku klasickým hodnotám, ako je disciplína, serióznosť, v prvom rade povinnosti...
Zmeny v predmetoch
V 1. ročníku ZŠ sa napríklad nemení ani neredukuje obsah, ale metódy má sa preberať hravou formou. Viac hodín je vyčlenených pre cudzie jazyky a jedna navyše aj pre telesnú výchovu. Ide tiež o zvyšovanie počitačovej gramotnosti.
Pri biológii na ZŠ sa učivo 5., 6. a 7. ročníka zmiešal a následne prerozdelilo do 3 ročnikov. Nedá sa v podstate používať doterajšia učebnica.
Všetko to, čo sa učilo na metematike v 4. ročníku ZŠ, bude sa ešte raz preberať v 5. ročníku. Tento ročník sa stáva akoby opakovacím.
Zmenil sa obsah učiva stredoškolskej fyziky, bude sa učiť menej, kedže mnoho tém sa vyškrtlo.
Pri zemepise na gymnáziu sa presunula časť učiva z 2. do 1. ročníka.
V niektorých predmetoch sa znížil počet hodín do týždňa. To môže postupne spôsobiť prebytok učiteľov na tieto predmety. "Krátili hodiny odborných predmetov, je nás na škole veľa. Predtým som mala úväzok 25 hodín, teraz sme dostali základné 22-hodinové úväzky a k tomu všetkému učím 5 hodín z úplne inej oblasti, ako je moja špecializácia," vyjadrila sa stredoškolská učiteľka.
Na stredných školách sa znížil aj počet hodín telesnej výchovy z troch na dve týždenne (predtýn sa hovorilo o zvýšení na 4).
Učebnice a počet žiakov problémom
Problémom pre učiteľov bol nedostatok nových učebníc. "Ani týždeń pred začiatkom školského roka sme ich nemali ani len k nahlaidnutiu," konštatovala učiteľka ZŠ Viera Zambová.
Podľa nového zákona sa má maximálny počet žiakov v triede znížiť z 35 na 28. Ako nám povedal jeden učiteľ gymnázia, "v čase prikímania žiakov to ešte neplatilo, takže až o rok". Aj mesto Košice odložilo výkon tohto zákonného ustanovenia na neskôr.
Autor: esem
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári