ktorých pribudne. Poslanec Jozef Filipko (SMK) tvrdí, že grátis pouličné parkovanie je stále len dočasné riešenie a spoplatnia ho hneď, ako nájdu legálny spôsob. Kedy to bude, nevedia.
KOŠICE. Staré mestské nariadenie o dani za vjazd a zotrvanie autom v historickej časti mesta stále platí. Už niekoľko mesiacov sa však v praxi nevykonáva pre protest prokurátora (rozpor s daňovým zákonom) a obmedzené zákonné možnosti samospráv vyberať parkovné.
Parkovanie v širšom centre tak bolo posledné mesiace provizórne bezplatné. Mesto totiž nevie vymyslieť riešenie, ako legálne spoplatniť pouličné parkovanie. Platí sa teda len v rampových parkoviskách (32 Sk/hod.), ktoré mestská polícia prevádzkuje ako podnikateľskú činnosť na základe živnosti mesta.
Podľa Filipka usmernenie a obsluhu rampového parkoviska možno považovať za službu poskytnutú motoristom, ale vyberať parkovné na živnosť iba za obyčajné státie na bežnej verejnej komunikácii len tak, bez poskytnutia nejakej služby, by bol právny problém. Konštatoval to v minulosti aj ústavný súd.
Potvrdili doterajší stav
Mestskí poslanci včera rozhodli, že všetko ostáva tak, ako to bolo v posledných mesiacoch. Daň sa bude platiť len v najužšom centre, v pešej zóne. Vjazd tam je pritom zakázaný, no nariadenie určuje výnimky. Takže drvivej väčšiny motoristov sa zmena nedotkne. Mimo rampových parkovísk môžu naďalej v uliciach centra parkovať grátis.
"Len zosúlaďujeme faktický stav s právnym," komentoval primátor František Knapík (KDH). Podľa toho, kedy zmenu nariadenia podpíše, tá nadobudne účinnosť na prelome septembra a októbra.
Nové rampy pri Jumbe a na Strojárenskej
K doterajším 5 uzavretým parkoviskám pribudnú ďalšie dve, od 16. septembra pri Jumbe a od 1. októbra na Strojárenskej. Náklady na kompletné vybavenie jedného rampového parkoviska predstavujú okolo 600-tisíc Sk.
Mesačný hrubý zisk zo 7 ohradených parkovísk môže dosiahnuť spolu asi 600-tisíc Sk. Pritom pred právnymi problémami s výberom "parkovného" od áut parkujúcich na všetkých uliciach v celom centre malo mesto mesačný príjem z tejto dane 2,5 milióna Sk.
Filipko: Riešime, ako to spoplatniť
Poslanec Filipko, ktorý má parkovanie na starosti, povedal, že tento stav je určite iba dočasný. "Posledné mesiace sa všetci sťažujú na neúnosnú dopravnú situáciu v centre, že tam niet kde zaparkovať. Jediná výhoda pre vodičov je, že sa neplatí." Filipko dodal, že za ideálnych okolností by pouličné parkovanie spoplatnili už od októbra, ale kedy sa im to podarí, nevedia.
Podľa Filipka je hlavným problémom legislatíva, ktorá nevytvára samosprávam podmienky na výber parkovného na uliciach, ktoré nie sú uzavretými parkoviskami. Dodal, že možno pomôže nový cestný zákon. Ten však prezident vrátil a národná rada jeho veto neprelomila. Kedy začne platiť, je teda neisté.
VJAZD ZAKÁZANÝ, OKREM VÝNIMIEK
Platená pešia zóna
Začiatok a koniec pešej zóny označia dopravnými značkami alebo zábranami. Územie bude ohraničené ulicami:
Hlavná od Rooseveltovej po Kasárenské námestie a pasáže vedúce z Hlavnej
Františkánska
Biela
Univerzitná
Pri Miklušovej väznici
Mlynská od Puškinovej po Hlavnú
Zvonárska
Vrátna od Bočnej po Hlavnú
Alžbetina od Bočnej po Hlavnú
Zámočnícka
Uršulínska
Poštová od Mäsiarskej po Hlavnú.
Vjazd do pešej zóny je zakázaný. Výnimku majú len niektoré vozidlá, vymedzené v nariadení. Daň sa bude platiť len v dvoch prípadoch:
1. Pri vozidlách zabezpečujúcich stavebné práce, správu a údržbu nehnuteľností v pešej zóne, ktoré to musia vopred oznámiť mestu.
2. Pri jednorazovom povolení vjazde kvôli sobášu, ktoré musí vopred vydať mestská polícia a vzťahuje sa maximálne na tri autá.
Sadzba dane, ktorú až následne vyrubí mesto, bude v týchto dvoch prípadoch za každý, aj začatý deň vjazdu a zotrvania v historickej časti mesta:
pre osobný automobil 70 Sk
pre nákladný automobil do 3,5 tony 100 Sk
pre nákladný automobil nad 3,5 tony a iné 130 Sk.
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári