Bude to úsmevný seriál, nie však nejaká komédia
V pondelok na STVčke spustili vysielanie nového denného seriálu s názvom Obchod so šťastím. Aj verejnoprávna televízia sa tak rozhodla vsadiť na seriály, ktoré v poslednej dobe vznikajú v slovenských televíziách ako huby po daždi a prísť s vlastným projektom.
Základným prostredím príbehov je predmestská štvrť Novosady so svojimi pôvodnými obyvateľmi a rodina Šťastných, ktorá vlastní starý obchod so zmiešaným tovarom. Stará prímestská lokalita však začína meniť svoj charakter. Rozširuje sa o satelitné štvrte. Nové vily a ich obyvatelia výrazne premiešali dôvernú a trochu starosvetsky ospalú atmosféru pôvodnej komunity a priniesli do nej nové témy, konflikty a vzťahy.
Prostredie a charaktery postáv, spolu s postupným odhaľovaním tajomnej, možno kriminálnej milosti jednej z nich, vytvárajú vhodný pôdorys pre niekoľko základných dejových línií. Hoci sú prirodzene spolu prepojené, každá z nich má predpoklad oslovovať vlastnú vekovú i záujmovú divácku skupinu. Hlavnú postavu, Elenku Šťastnú, stvárňuje Eva Krížiková. Je to mimoriadne životaschopná staršia dáma, ktorá je hlavou rodiny a rodinného podnikania. Miluje svoju rodinu až tak, že svojim blízkym nedopraje ani minútu na vydýchnutie. Po jej boku sa objavujú aj ďalší slovenskí herci - Ondrej Kovaľ, Ján Króner, Táňa Pauhofová, Juraj Hrčka, Oľga Belešová, Radek Brzobohatý, Danica Jurčová či Peter Kočiš. Klbko osudov sa bude odvíjať na Jednotke každý podvečer od pondelka do piatka.
"Uvažovať o podobnom projekte sme začali v televízii už dávnejšie, ešte za bývalého vedenia STV," prazradila dramaturgička a spoluautorka námetu Zuzana Križková. "Našim záujmom bolo vrátiť STVčke jej kredit. Chceli sme vytvoriť niečo, čo bude dostatočne viditeľné. Pri rozpočte, ktorý na seriál máme, by sme boli schopní nakrútiť za tie isté peniaze maximálne dva filmy. Takže namiesto toho, aby sa raz za pol roka objavilo čosi pôvodné z dielne STV na obrazovkách, sme sa rozhodli pre denný seriál."
Námet začal vznikať na základe sociologických prieskumov. "Chceli sme zistiť, aký vlastne je slovenský divák, čo chce vidieť na obrazovkách, čo má rád. Prípadne zistiť, aký divák ostal ešte neoslovený projektami, ktoré ponúkajú iné televízie a čo teda ponúknuť jemu. Zistili sme, že 80 percent ľudí na Slovensku buď žije na vidieku, alebo má v tomto prostredí korene. A tak síce považuje veľké mestá za čosi úžasné, ale v konečnom dôsledku je mu to cudzie. Preto sme sa aj rozhodli zasadiť príbeh rodiny Šťastných do predmestskej štvrte."
Keď boli základné piliere nového seriálu jasné, na rad prišlo obsadenie hlavných postáv. "Oslovili sme konkrétnych hercov, ktorých sme chceli do seriálu obsadiť a po ich súhlase sa dialógy postáv písali priamo im na telo. Na Slovensku je veľa dobrých hercov, nebolo však jednoduché obsadiť postavy tak, aby sme divákom ponúkli hercov, ktorých ešte nemajú ´okukaných´ z ostatných televíznych projektov a aby sme im ponúkli tých, ktorých si obľúbili, ale na druhej strane aj pár nových tvárí."
Čo sa týka žánru Obchodu so šťastím, tento seriál je označovaný ako úsmevný. Netreba si ho však mýliť so sitcomom. "Ja osobne nemám rada žánrové obmedzenia. Žáner by mal určovať isté hranice, nemal by však byť pri tvorbe zákonom. Úsmevnosť Obchodu so šťastím nespočíva v ´srande´ za každú cenu, ale v pohľade postáv na svet okolo seba. Nechceme ponúkať nejaké dramatické problémy, ale občas sa vyskytne čosi, čo istú drámu prinesie. Aj na to sa však dá pozerať s humorom a nadhľadom. Tak ako v bežnom živote, aj v tomto seriáli bude pár postáv, ktoré dokážu glosovať, byť vtipné a okoreniť život humorom. Bude to teda úsmevný seriál, nie však nejaká komédia."
Nakrúcať sa začalo začiatkom júna, počas leta si výrobný štáb doprial mesačnú prestávku, v týchto dňoch sa nakrúca ďalej. "Zatiaľ máme hotových 30 častí. Predbežne sme sa dohodli na 80-tich častiach, ktoré sa budú vysielať do Vianoc a potom sa uvidí. Našťastie sú dnes k dispozícii píplmetre, ktoré nám presne budú vedieť vyhodnotiť, či sme si divákov získali, alebo nie. A aké máme očakávania? Je to jednoduché. Chceme divákom ponúknuť niečo, čo sa im bude páčiť, čo si ich získa a s čím sa dokážu identifikovať. Veríme, že keď sa nám to podarí, tak budeme mať od divákov aj spätnú väzbu, čo sa prejaví v opätovnom nadobudnutí dôvery voči STV. Nechceme, aby bola aj naďalej verejnoprávna televízia považovaná za tú, v ktorej sa nič nerobí, prípadne v ktorej sa nerobí nič poriadne. Dúfame, že Obchod so šťastím bude prvou lastovičkou, ktorá priniesie zmeny. Radi by sme, aby si ľudia uvedomili, že je to prvý krok k návratu verejnoprávnosti tejto televízii," dodala.
kid
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári