Korzár logo Korzár Košice

CESTY: Transorientale 3.časť

S Košičanom Františkom Mičkom hovoríme o motoristickej súťaže Transorientale 2008, ktorá viedla od St. Peterburgu po PekingKeď boss vystúpil z

S Košičanom Františkom Mičkom hovoríme o motoristickej súťaže Transorientale 2008, ktorá viedla od St. Peterburgu po Peking

Keď boss vystúpil z auta, jeho topánky z krokodílej kože sa ponorili do blata

Dnes prinášame tretiu, záverečnú časť zážitkov a spomínania Košičana Františka Mička, ktorý bol šéfom osádky sprievodného vozidla slovenského Environ tímu na Transorientale 2008. Desaťtisíc kilometrov dlhej motoristickej súťaži so 17 etapami, ktorá viedla z ruského Sankt Peterburgu do čínskeho Pekingu. Po súťaži na ruskom území, v Kazachstane a Mongolsku dnes dorazíme do Číny.

SkryťVypnúť reklamu

"Skôr ako sme sa dostali na čínske územie, colníci nás rozdelili. S vozidlom mohol ísť len jeden človek, ostatní mali prejsť asi 100-metrovú vzdialenosť pešo." Chlapi si pobrali tašky a išli k colnej kontrole. Do vozidla medzitým nabehlo osem Číňanov. Na rukách biele rukavice a začali sa hrabať vo veciach vo vozidle. Najviac ich zaujímali satelitné vysielačky, mobily, fotoaparáty.

Dostali čínsky techničák i vodičáky

Keď konečne kontrolu absolvovali, prišiel zástupca čínskeho organizátora. Na vozidlo im nalepil čínsku ešpézetku, do rúk strčil každému v čínštine vystavený vodičský preukaz, technický preukaz i poistku, všetko v ich znakovom písme. "Dostali sme aj zákony Čínskej republiky. Našťastie, v angličtine. A dobromyseľnú radu, aby sme sa nikde a s nikým nebavili o Tibete. Keď toto prideľovanie skončilo, zastavilo sa pri výprave auto, z neho vybehlo pár ľudí, rozmiestnilo stolíky a začala sa pojazdná výmena peňazí. Bola to oficiálna zmenáreň, žiadni veksláci, ale, aby sme sa my nemuseli kdesi blunkať, prišli oni za nami. Všetko toto bolo prísne vojensky rozplánované, poradovým krokom. V Číne sú vojaci na každom kroku, ale nemali sme problémy, správali sa mierumilovne. Taká veľká krajina sa musí nejako disciplinovane riadiť."

SkryťVypnúť reklamu

Čo bolo prekvapujúce, to bolo tankovanie. V Číne sa vodič motocykla nemôže postaviť k stojanu a tankovať. Pohonné hmoty sa naberú do kanvice, odnesú k motorke, ktorá je mimo čerpacej stanice, vylejú do nádrže a poďho späť, po ďalšiu várku. Toto sa opakuje, kým nie je nádrž plná. "Pri prvej čerpačke nás to prekvapilo, ale človek si rýchlo zvykne a už sa nad tým nepozastavuje. Veľmi skoro sme za celkom normálne brali aj to, že hoci sme išli po ceste polhodinu a nestretli sme žiadne auto, takže to nebola žiadna dôležitá komunikácia, bola tak dôkladne upravená ako u nás diaľnica. Alebo sme nechápali, ako dokázali domáci vodiči doslova nastohovať kamióny a potom s nimi, síce s ťažkosťami, ale idú." Oni zase obdivovali motorky jazdcov. Aj Jarovu. V Číne totiž jazdia maximálne dvestopäťdesiatky, kým tá jeho mala obsah 690 cm3. No a keď sa jazdci ešte trochu predviedli, diváci nevedeli, čo od úžasu robiť...

SkryťVypnúť reklamu

Organizácia pretekov ako taká bola však fantastická. Číňania sa snažili všetko prepracovať do detailov. Dbali aj o žalúdky pretekárov, prakticky každý druhý deň na večeru robili kury a kurčatá. Rôzne upravené, s hlavami i bez nich, s vnútornosťami, aj vyčistené. Nechýbali ani všelijaké domáce špeciality. Niektorí z tímov ich ochutnali, iní si dali radšej chlieb s niečím. Číňania sa však zo všetkého vytešovali. Miestne televízie pravidelne chodili medzi súťažiacich a robili rozhovory. "Nechýbali rôzne programy pre rozptýlenie. Dokonca súťažiacich i osádky sprievodných vozidiel prišli deti pozdraviť ráno o tretej, kedy bol štart jednej z etáp. S pionierskymi šatkami uviazanými okolo krkov a s úsmevom na perách kývali a my sme nevedeli pochopiť, ako je to možné, že neodpadávajú od únavy."

Pri poslednej 700-kilometrovej etape, ktorá končila asi 80 km za Pekingom, organizátori dokonca odstavili premávku na diaľnici, kde to inak vyzerá ako v obrovskom mravenisku. "Ľudia v kamiónoch, aj v osobných autách, ktorí museli kvôli nám čakať v jednom pruhu asi 12 hodín, jazdcom dokonca mávali. U nás? Radšej si nepredstaviť ako by nadávali a neslušne gestikulovali. Tam, pohoda. Ako to dokázali zorganizovať, to mi nie je jasné."

Preteky si vyžiadali i dve obete

Cieľ súťaže bol pri čínskom múre, tam bola postavená improvizovaná tribúna. "Na záverečnom ceremoniáli nechýbali domáce osobnosti, napríklad aj minister športu. Vážili sme si to, pretože určite mal dosť starostí s organizovaním olympiády, ktorá mala začať ani nie mesiac po tejto súťaži, a predsa došiel. Celá paráda trvala trošku dlhšie ako sme predpokladali, pretože všetko sa z čínštiny prekladalo do angličtiny a francúzštiny a potom späť, no bolo to sympatické." Organizátori sa v rámci programu postarali aj o ukážky tanečného a divadelného umenia.

Keď sa všetko skončilo, išli posádky do hotela, kde sa dali do poriadku, niečo zjedli, Jaro si dal aj koláčik, a potom sa vybrali do mesta. "Peking je úžasné mesto. Všade sa niečo stavia, vidieť, že je v pohybe. Len keby sa nám ľahšie dýchalo. Smog je vážne hrozný. Vadilo nám aj to, že slnko sme nevideli, tam je stále ako keby šero. Ľudia však vôbec nie sú zamračení, ale príjemní a maximálne sa nám snažili pomôcť. Zaujímavé bolo, že keď sme šli z hotela do mesta alebo len do iného hotela, recepčný si vždy zapísal číslo taxíka, ktorým sme sa viezli. Načo to robil, to sme nezistili. Zato sme sa presvedčili, že nikdy nás taxikári neobtiahli, za rovnakú cestu sme vždy zaplatili tú istú sumu."

V Pekingu strávili necelé tri dni, potom ich čakala cesta domov. Vozidlo s ostávajúcou výbavou, plus Katriňákovu motorku naložili na loď. Plavba domov trvala približne mesiac, ale už je všetko na slovenskej pôde. Členovia posádky nasadli do lietadla a pristáli na viedenskom Schwechate, kde ich už čakali kamaráti, novinári i všetci tí, čo im neskutočne držali palce. Z ich pohľadu, i keď to bolo úžasné podujatie korunované vynikajúcou reprezentáciou, nedá sa nespomenúť, že preteky boli poznačené i tragédiami. V Kazachstane zomrel jeden Číňan. Asistoval pri vyťahovaní vozidla z blata, lano sa odtrhlo a karabína, ktorá bola na konci lana, ho zasiahla do tváre. Druhá tragédia, to bola smrť francúzskeho motorkára, ktorého prešiel kamión Kamazu. Zomreli v nemocnici prakticky v ten istý deň.

"Kamazáci, možno aj trošku na nátlak Francúzov, potom z pretekov odstúpili. S tým sme súhlasili, pretože oni pred sebou vidia buď výhru alebo nič, a tak jazdia dosť bezohľadne. Jazdci majú na motorkách i autách ´pipáky´, ktoré ich upozorňujú, že za nimi alebo pred nimi je nejaké auto, takže sa treba uhnúť." Takýto signál počul i český jazdec Dušan Randýsek, ktorý sa uhol, no vodič Kamazu nepokračoval v jazde rovno, ale išiel ho obiehať zľava. Keď kamión prefrčal, motocyklista musel zastať a predýchať to, tak bol v šoku. "Je dosť pravdepodobné, že nejako takto zrazili francúzskeho motocyklistu, aj keď oficiálna verzia je iná, vodič Kamazu údajne nebol na vine. Nech už je pravda taká alebo onaká, šofér Kamazu po tejto tragédii ešte jazdil, dokonca nasledujúcu etapu vyhral. Vtedy sa Francúzi rozhodli, že mu strhnú číslo, bez ktorého sa pretekať nedá. Šéf Kamazu, ktorý tušil, že by to mohlo mať rôzne dôsledky, radšej rozhodol, že odstupujú..."

Aj boss ich navštívil

Pohoda v tíme sa vie výraznou mierou podpísať pod výsledok. V slovenskom Environ tíme všetko klapalo, pretože Rasťo Katriňák, to je mechanik par excelence. Lenže ani ďalší sa nedali zahanbiť. Raz bolo treba vymeniť na motorke motor. Bola už síce noc, ale mechanici si povedali, že aspoň vyberú pôvodný a ráno potom dajú dnu nový. Nakoniec sa tak ponorili do práce, že motor vymenili ešte v noci. Asi o druhej mašinku nakopli a keď sa ozval pravidelný zvuk, zo susedných stanov dostali ako ocenenie potlesk...

F. Mičko bol zase podľa nabonzovania ostatných hovorcom a akýmsi obetovateľom namiesto J. Katriňáka. Do popredia sa dostal vtedy, keď sa okolo Jara začal vytvárať zhluk zvedavcov, ktorí ho chytali za ruku, pýtali podpis alebo fotografiu. Vtedy prišla chvíľa F. Mička, ktorý diplomaticky zasiahol. Nenápadne ho odviedol do ticha, aby si oddýchol a radšej on ochotne všetkým odpovedal a plnil ich priania.

Napríklad aj bossovi, ešte na ruskom území, ktorý ich prišiel do tábora navštíviť. Keď boss vystúpil z čiernej limuzíny a jeho topánky z krokodílej kože sa ponorili do blata, slovenská posádka mala čo robiť, aby sa nerozosmiala. Bossa to však nevyviedlo z miery, zobral od šoféra akurátne schladený alkohol, popíjal a velikášsky mieril k nim. "Spýtal sa, odkiaľ sme. Keď sme odpovedali, že Slovakia, natešene riekol: veď to naši. Nevedeli sme, ako to myslel, ale nemeditovali sme. Šoférovi prikázal naliať mi. Darmo som vysvetľoval, že nemôžem, ešte budem šoférovať. Pozrel sa na mňa a riekol, že musím. Keď musím, tak musím. Podvolil som sa, človek nikdy nevie... Boss nám zaprial úspešnú účasť a ako prišiel, tak odišiel."

Okrem fotografií, spomienok a úžasného úspechu je Transorientale 2008 dnes už minulosťou, na ktorej sa podieľala osádka nášho Environ tímu v zložení: Jaroslav Katriňák, jeho brat Rastislav Katriňák, Vlado Tabaka a František Mičko. Na ruskom území v Ivecu boli ešte Slavomír Dargaj a Martin Mičko, ale tí ďalej nepokračovali. Po kazachstanské hranice nám robili doprovod traja motorkári z Motoraidu pod vedením Tomáša Hajduka. Pred Kazachstanom ich pomoc skončila.

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 829
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 084
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 979
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 655
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 539
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 151
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 019
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 488
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 694
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 499
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 12 066
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 441
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 250
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 817
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 488
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 694
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 499
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 12 066
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 441
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 250
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 817
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu