Korzár logo Korzár Košice

Košice a prešov videli výsledok ináč

n PREŠOVČANIA INFORMOVALI, že súťaž o titul Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) 2013 prehrali v utorkovom finále s Košicami o jediný hlas, v

predĺžení rozhodovania neúplnej komisie (z 13 členov 12 prítomných), po hlasovaní 6:6. Aj komisia oznámila, že rozdiel bol najtesnejší. Košičania tvrdia, že tak to byť nemohlo a vyhrali suverénne.

KOŠICE. Podľa interpretácie košických zástupcov víťaza určovala komisia dvojtretinovou väčšinou, teda Košice museli získať minimálne 8 hlasov a Prešov maximálne 4. "Hlasovanie bolo neverejné, počet hlasov nik oficiálne neoznámil," vysvetľuje šéf košického tímu Marek Kolárčik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na otázky, ako to bolo, ministerstvo kultúry neodpovedalo. Košice dostali podmienku, že musia s Prešovom spolupracovať. Primátor František Knapík (KDH) avizoval, že rokovať začnú čoskoro.

SkryťVypnúť reklamu

Priestranstvá upravené, veci funkčné

Čo titul Košiciam prinesie? "Cestovné lacnejšie nebude," reagoval primátor. "Kultúrny život bude bohatší, zaujímavý pre návštevníkov. Chceme, aby kultúrne prostredie využívalo čo najviac ľudí, aby verejné priestranstvá boli upravené, aby ťahali ľudí aj ku kultúrnemu správaniu, aby veci boli funkčné a pribudli kultúrne objekty."

Tristo akcií v roku 2013

Kolárčik sľubuje lepšie podmienky pre mladých kreatívnych ľudí a niekoľkonásobne viac turistov. Teraz ich ročne chodí do Košíc okolo 100-tisíc. "Na západe majú porovnateľné mestá aj milión návštevníkov ročne." Podľa neho v roku 2013 má byť v Košiciach asi 300 špičkových kultúrnych podujatí. Oproti terajšiemu stavu by ich malo postupne pribúdať už v nasledujúcich rokoch.

SkryťVypnúť reklamu

Plánujú aj 10 projektov výstavby kultúrnej infraštruktúry. Približne do roku 2011 chcú prerobiť kasárne na Kukučínovej na nezávislé kultúrne mestečko aj pre zahraničných umelcov, sídliskové výmenníky na divadielka a galérie pre miestnych, a baňu Bankov na zázemie pre festivaly pod holým nebom. "Tam si na svoje prídu mladí, ktorí sa chcú vyblázniť."

Druhý najnižší rozpočet

Rozpočet projektu od roku 2009 do roku 2013 mala Nitra 4,5 miliardy Sk, Prešov 3,2 miliardy, Košice 2,4 miliardy, Martin 1,5 miliardy. Košice chcú svoj vykryť 450 miliónmi od mesta, 190 miliónmi od Košického samosprávneho kraja, 270 miliónmi od vlády, 150 miliónmi od súkromných sponzorov a sumou 1,2 miliardy z eurofondov. Kolárčik tvrdí, že mesto, zadĺžené vyše miliardou, to zvládne bez úveru. "Rozpočet máme reálny. V najkritickejšom prípade, ak by sme nezískali z fondov EÚ nič, máme rezervu z prostriedkov mesta na najprioritnejšie projekty, ktorými sú kasárne a výmenníky."

SkryťVypnúť reklamu

Za 5 rokov vyše 500 miliónov

Na príprave košickej kandidatúry pracoval rok a pol 22-členný tím. Od januára 2009 by mala na ďalšiu fázu vzniknúť nezisková organizácia. Mesto to doteraz stálo 18 miliónov Sk a 4 miliónmi prispeli sponzori. Ďalších 42 miliónov má dať mesto v roku 2009, 57 miliónov v roku 2010, 90 miliónov v roku 2011, 132 miliónov v roku 2012 a 135 miliónov v roku 2013. Navyše od roku 2011 by už každoročne malo prispievať 20 miliónmi na prevádzku nových kultúrnych objektov.

Autor: jav

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 886
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 541
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 650
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 504
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 275
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 199
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 959
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 059
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 18 150
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 170
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 790
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 265
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 837
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 492
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 997
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 496
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 18 150
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 170
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 790
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 265
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 837
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 492
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 997
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 496
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu