Novela zákona môže zvýhodniť včasnú reklamáciu
(den)
Aj po prijatí novej právnej úpravy bude zrejme všetky náklady na odborné posúdenie výrobku znášať predajca.
BRATISLAVA. Pravidlá, ktoré v súčasnosti platia pri reklamácii výrobkov, sa môžu o niekoľko týždňov zmeniť. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorú by mali schvaľovať poslanci na schôdzi začínajúcej sa tento týždeň, by podľa predloženého návrhu mohla nadobudnúť účinnosť už v októbri tohto roku.
Dvanásť mesiacov, dva roky
Ak prejde novela v predloženej podobe, nemala by na plecia spotrebiteľa preniesť náklady na odborné posúdenie výrobku v prípade reklamácie. Rozdiel oproti dnešnému stavu môže spotrebiteľ pocítiť, ak bude reklamovať výrobok až po uplynutí dvanástich mesiacov od jeho kúpy. Podľa právnej úpravy platnej v súčasnosti musí predajca, ak reklamáciu neuzná, zaslať výrobok na vlastné náklady na odborné posúdenie počas celej záručnej lehoty. Tá je pri spotrebnom tovare dvojročná. Navrhovaná novela zákona o ochrane spotrebiteľa počíta s tým, že odborný posudok bude na zamietnutie reklamácie potrebovať len do 12 mesiacov od kúpy výrobku. Po uplynutí tejto lehoty bude môcť reklamáciu zamietnuť aj bez odborného posúdenia. Aj keď predajca zamietne reklamáciu po uplynutí ročnej lehoty, bude musieť spotrebiteľa informovať, kam on sám môže výrobok zaslať na odborné posúdenie. Predkladateľ novely pritom počíta s tým, že financovanie nákladov na odborné posúdenie ostane na pleciach predávajúceho, bez ohľadu na to, v koho prospech bude posudok znalca znieť.
Obchod zmenu nepocíti?
Predajcovia i poskytovatelia služieb očakávali, že novela odstráni ich neprimerané zaťaženie pri vybavovaní reklamácií tak, ako to v dôvodovej správe uvádzal jej predkladateľ. Na základe návrhu predloženého do parlamentu Republiková únia zamestnávateľov toto tvrdenie označila za výsmech podnikateľskej obci práve preto, že podľa jeho znenia bude predajca aj naďalej znášať náklady spojené s reklamáciou a odborným posúdením. Tajomník únie zamestnávateľov Martin Hošták potvrdil, že pre členov únie bola prijateľná pôvodná verzia návrhu novely. Tá počítala s tým, že ak odborný posudok nepotvrdí opodstatnenosť reklamácie spotrebiteľa, bude musieť uhradiť náklady na jeho vyhotovenie on. Ak reklamácia opodstatnená bude, zaplatí náklady podnikateľ. Proti takémuto zneniu by nemalo námietky ani Združenie na ochranu práv spotrebiteľov. Jeho predsedníčka Helena Mezenská tvrdí, že by sa ním mohlo predísť špekulatívnym reklamáciám. Netají, že najmä na malých predajcov dosť tvrdo dopadá povinnosť znášať náklady na reklamácie.
Autor: Vrátenie peňazí
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári