Korzár logo Korzár Košice
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

OBČIANSKY SERVIS

Nekvalitný výrobok reklamujte čím skôr DENISA ČIMOVÁPredajca musí vybaviť reklamáciu do tridsiatich dní. Jej zamietnutie musí byť odôvodnené a

Nekvalitný výrobok reklamujte čím skôr

DENISA ČIMOVÁ

Predajca musí vybaviť reklamáciu do tridsiatich dní. Jej zamietnutie musí byť odôvodnené a podložené odbornýmposudkom.

BRATISLAVA. Ak ste kúpili výrobok a objaví sa na ňom prvá, hoci menšia chyba, rozhodne sa neodporúča čakať, kým sa k nej pridajú ďalšie. Mali by ste ho ho s dokladom o kúpe, prípadne záručným listom odniesť do obchodu či do určeného záručného servisu. Pôvodný obal by predávajúci nemal žiadať.

Väčšia šanca na úspech

Reklamáciu by mal obchodník vybaviť hneď, najneskôr do troch dní. Ak tak neurobí, musí výrobok zaslať na vlastné náklady na odborné posúdenie. Na základe výsledku, ktorý dostane, reklamáciu uzná alebo s uvedením dôvodu zamietne.

Skryť Vypnúť reklamu

Jozef Krošlák, vedúci odboru laboratória obuvi, galantérie a usní skúšobne Vipotest v Partizánskom, tvrdí, že nekvalitné zhotovenie topánok by sa malo prejaviť do mesiaca po ich kúpe a nosení. Podľa neho má spotrebiteľ pri reklamácii i preverovaní kvality výrobku v skúšobni podstatne väčšiu šancu uspieť, keď si uplatní reklamáciu čím skôr, nie keď navštívi predajcu až po niekoľkých mesiacoch s rozpadnutými topánkami. Legislatíva však umožňuje spotrebný tovar reklamovať do dvoch rokov od jeho kúpy, na predaj použitého tovaru sa vzťahuje ročná záručná lehota.

Špekulácie nemusia vyjsť

Sú predajne, ktoré sa snažia udržať si priazeň zákazníkov a príliš nepreverujú tovar, ktorý spotrebiteľ príde reklamovať. Umožnia mu výber iného výrobku alebo mu vrátia peniaze. Aj keď väčšina spotrebiteľov prichádza s oprávnenými reklamáciami, časť ľudí dobrú vôľu obchodníkov zneužíva. Podľa Nadeždy Machútovej, ústrednej riaditeľky Slovenskej obchodnej inšpekcie, sa vyskytli prípady, keď spotrebiteľky prišli reklamovať šaty, ktoré už po plese nepotrebovali. Iní zákazníci si po skončení zimy uplatnili reklamáciu na obuv, pretože si chceli vybrať v predajni na jar iné topánky.

Skryť Vypnúť reklamu

Inšpekcia i skúšobňa pritom varujú pred vedomým poškodzovaním výrobkov, ktoré chcú spotrebitelia v predajni vymeniť. Odborným posudzovaním kvality sa totiž dá odhaliť, či napríklad topánky nedal ich majiteľ pred odnesením do predajne na čas do mrazničky, aby ich tým znehodnotil.

Krošlák tvrdí, že v skúšobni Vipotest, ktorá preveruje kvalitu obuvi, sa potvrdí opodstatnenosť asi v 55 percentách prípadov reklamácií spotrebiteľov.

Inšpekcia nerieši všetko

Ak nie ste spokojní s kvalitou výrobku či služby, nepochodíte, ak pred reklamáciou či počas nej dáte prednosť Slovenskej obchodnej inšpekcii.

Tá síce dohliada na dodržiavanie zákona o ochrane spotrebiteľa, ale zaoberá sa len podnetmi, ktoré sa týkajú nespokojnosti spotrebiteľov s vybavovaním reklamácií a dodržiavaním zákonných lehôt. „Obchodná inšpekcia nemôže vstupovať do reklamačného konania," vraví Machútová. Preveruje však prípady, keď si podnikateľ nesplnil zákonom stanovené povinnosti pri reklamačnom procese. Môže urobiť kontrolu u predajcu, ktorý reklamáciu výrobku zamietne, ale spotrebiteľovi neuvedie dôvod, pre ktorý tak urobil.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak reklamáciu predajca zamietne, musí uviesť dôvod," dodala riaditeľka obchodnej inšpekcie. Podľa nej celé znenie odborného posudku od znalca či skúšobne predajca nie je povinný spotrebiteľovi predložiť, ale mal by mu ho v odôvodnení zamietnutia prerozprávať.

--ČO DNES PLATÍ--

n Predávajúci je povinný:

- informácie o podmienkach, ale aj o spôsobe reklamácie uviesť na viditeľnom mieste,

- reklamáciu vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní,

- pri uplatnení reklamácie vydať potvrdenie, písomný doklad musí neskôr vydať aj o vybavení reklamácie,

- ak reklamáciu neuzná do troch pracovných dní, musí výrobok zaslať na vlastné náklady na odborné posúdenie.

n Aké lehoty stanovuje zákon:

- reklamáciu by mal vybaviť hneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní,

- do tejto lehoty sa nepočíta čas, ktorý je nevyhnutný na odborné posúdenie chyby,

- vybavenie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní,

- ak ju nevybaví v tejto lehote, máspotrebiteľ také isté práva, ako keby išlo o chybu

výrobku, ktorú nie je možné odstrániť.

n Reklamácia sa môže skončiť:

- odovzdaním opraveného výrobku,

- výmenou výrobku,

- vrátením kúpnej ceny alebo vyplatením primeranej zľavy,

- odôvodneným zamietnutím.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  2. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  3. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  8. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 719
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 819
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 248
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 088
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 812
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 601
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 517
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 463
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 417
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 281
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Malá obec nesmie spustiť privatizáciu vodární. Prokurátor vidí ovocie otráveného stromu

Starosta porušil štyri zákony, majetok dediny predáva i kupuje.

Starosta Čerhova Jaroslav Bajužik.

Podklad, listy, konáriky, penetrácia, asfalt. Aj tak opravujú košické chodníky

Firma: Stáva sa, nevadí. Mesto, vedúca, poslanec: Môže byť problém.

Firma odmieta, že by nečistoty pod penetračnou vrstvou ovplyvnili kvalitu a životnosť chodníka.
Ilustračné foto.

Na boj proti korone dali závratnú sumu. NKÚ: Starosta pochybil

Okresný úrad rozhodol, že aj tak vyše 140-tisíc eur Markušovciam preplatí.

Okresný úrad v Spišskej Novej Vsi schválil preplatenie koronavýdavkov obci Markušovce.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kováčik je stále špeciálny prokurátor a má previerku

Funkcie sa vzdal listom až k 31. januáru

NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Dobré ráno

Dobré ráno: Odíde Sulík kvôli Matovičovi z koalície?

Čo sa deje vo vládnej koalícii.

Komentár Zuzany Kepplovej

A čo ak nie sme vo vojne

Čo robíme, keď sa vyloďujeme, zhadzujeme atómky a národne povstávame proti hnusobe?

Zuzana Kepplová.
Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič prichádzajú na tlačovú konferenciu v Prezidentskom paláci.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop