Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

OBČIANSKY SERVIS

Nekvalitný výrobok reklamujte čím skôr DENISA ČIMOVÁPredajca musí vybaviť reklamáciu do tridsiatich dní. Jej zamietnutie musí byť odôvodnené a

Nekvalitný výrobok reklamujte čím skôr

DENISA ČIMOVÁ

Predajca musí vybaviť reklamáciu do tridsiatich dní. Jej zamietnutie musí byť odôvodnené a podložené odbornýmposudkom.

BRATISLAVA. Ak ste kúpili výrobok a objaví sa na ňom prvá, hoci menšia chyba, rozhodne sa neodporúča čakať, kým sa k nej pridajú ďalšie. Mali by ste ho ho s dokladom o kúpe, prípadne záručným listom odniesť do obchodu či do určeného záručného servisu. Pôvodný obal by predávajúci nemal žiadať.

Väčšia šanca na úspech

Reklamáciu by mal obchodník vybaviť hneď, najneskôr do troch dní. Ak tak neurobí, musí výrobok zaslať na vlastné náklady na odborné posúdenie. Na základe výsledku, ktorý dostane, reklamáciu uzná alebo s uvedením dôvodu zamietne.

Skryť Vypnúť reklamu

Jozef Krošlák, vedúci odboru laboratória obuvi, galantérie a usní skúšobne Vipotest v Partizánskom, tvrdí, že nekvalitné zhotovenie topánok by sa malo prejaviť do mesiaca po ich kúpe a nosení. Podľa neho má spotrebiteľ pri reklamácii i preverovaní kvality výrobku v skúšobni podstatne väčšiu šancu uspieť, keď si uplatní reklamáciu čím skôr, nie keď navštívi predajcu až po niekoľkých mesiacoch s rozpadnutými topánkami. Legislatíva však umožňuje spotrebný tovar reklamovať do dvoch rokov od jeho kúpy, na predaj použitého tovaru sa vzťahuje ročná záručná lehota.

Špekulácie nemusia vyjsť

Sú predajne, ktoré sa snažia udržať si priazeň zákazníkov a príliš nepreverujú tovar, ktorý spotrebiteľ príde reklamovať. Umožnia mu výber iného výrobku alebo mu vrátia peniaze. Aj keď väčšina spotrebiteľov prichádza s oprávnenými reklamáciami, časť ľudí dobrú vôľu obchodníkov zneužíva. Podľa Nadeždy Machútovej, ústrednej riaditeľky Slovenskej obchodnej inšpekcie, sa vyskytli prípady, keď spotrebiteľky prišli reklamovať šaty, ktoré už po plese nepotrebovali. Iní zákazníci si po skončení zimy uplatnili reklamáciu na obuv, pretože si chceli vybrať v predajni na jar iné topánky.

Skryť Vypnúť reklamu

Inšpekcia i skúšobňa pritom varujú pred vedomým poškodzovaním výrobkov, ktoré chcú spotrebitelia v predajni vymeniť. Odborným posudzovaním kvality sa totiž dá odhaliť, či napríklad topánky nedal ich majiteľ pred odnesením do predajne na čas do mrazničky, aby ich tým znehodnotil.

Krošlák tvrdí, že v skúšobni Vipotest, ktorá preveruje kvalitu obuvi, sa potvrdí opodstatnenosť asi v 55 percentách prípadov reklamácií spotrebiteľov.

Inšpekcia nerieši všetko

Ak nie ste spokojní s kvalitou výrobku či služby, nepochodíte, ak pred reklamáciou či počas nej dáte prednosť Slovenskej obchodnej inšpekcii.

Tá síce dohliada na dodržiavanie zákona o ochrane spotrebiteľa, ale zaoberá sa len podnetmi, ktoré sa týkajú nespokojnosti spotrebiteľov s vybavovaním reklamácií a dodržiavaním zákonných lehôt. „Obchodná inšpekcia nemôže vstupovať do reklamačného konania," vraví Machútová. Preveruje však prípady, keď si podnikateľ nesplnil zákonom stanovené povinnosti pri reklamačnom procese. Môže urobiť kontrolu u predajcu, ktorý reklamáciu výrobku zamietne, ale spotrebiteľovi neuvedie dôvod, pre ktorý tak urobil.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak reklamáciu predajca zamietne, musí uviesť dôvod," dodala riaditeľka obchodnej inšpekcie. Podľa nej celé znenie odborného posudku od znalca či skúšobne predajca nie je povinný spotrebiteľovi predložiť, ale mal by mu ho v odôvodnení zamietnutia prerozprávať.

--ČO DNES PLATÍ--

n Predávajúci je povinný:

- informácie o podmienkach, ale aj o spôsobe reklamácie uviesť na viditeľnom mieste,

- reklamáciu vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní,

- pri uplatnení reklamácie vydať potvrdenie, písomný doklad musí neskôr vydať aj o vybavení reklamácie,

- ak reklamáciu neuzná do troch pracovných dní, musí výrobok zaslať na vlastné náklady na odborné posúdenie.

n Aké lehoty stanovuje zákon:

- reklamáciu by mal vybaviť hneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní,

- do tejto lehoty sa nepočíta čas, ktorý je nevyhnutný na odborné posúdenie chyby,

- vybavenie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní,

- ak ju nevybaví v tejto lehote, máspotrebiteľ také isté práva, ako keby išlo o chybu

výrobku, ktorú nie je možné odstrániť.

n Reklamácia sa môže skončiť:

- odovzdaním opraveného výrobku,

- výmenou výrobku,

- vrátením kúpnej ceny alebo vyplatením primeranej zľavy,

- odôvodneným zamietnutím.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 529
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 642
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 920
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 861
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 203
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 697
  7. Crème de la crème po slovensky 3 233
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 964
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 856
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


5 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa bude vyvíjať pandémia.


a 2 ďalší 3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop