Korzár logo Korzár Košice

Cestujúci: Vodiči sa pred nehodou striedali

Faktor únavy vodiča cestujúci nepovažujú za pravdepodobný. Prestávka bola podľa nich aj tesne pred haváriou. KOŠICE. Havaroval košický autobus v

Faktor únavy vodiča cestujúci nepovažujú za pravdepodobný. Prestávka bola podľa nich aj tesne pred haváriou.

KOŠICE. Havaroval košický autobus v Chorvátsku pre mikrospánok vodiča? Túto verziu príčin tragédie ako najpravdepodobnejšiu preveria vyšetrovacie orgány. Druhou je prasknutá pneumatika.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Polícia bude najmä skúmať či vodiči dodržali pravidlá o prestávkach, povinnom odpočinku a striedaní sa pri šoférovaní. Stanovuje ich nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie z roku 2006 a náš zákon o organizácií dopravného času v doprave z roku 2007.

SkryťVypnúť reklamu

Nariadenie únie

"Vodič autobusu po štyroch a pol hodinách jazdy má neprerušovanú prestávku najmenej štyridsatpät minút. Pri posádke zloženej z dvoch vodicov sú povinní sa po štyroch a pol hodinách jazdy vystriedat sa vo vedení vozidla," povedal hovorca ministerstva dopravy Marcel Jánošík.

Okrem toho musí šofér autobusu každý deň oddychovať najmenej deväť hodín. Ak jazdí celý týždeň, musí v ňom mať voľno najmenej jeden deň. Ak je za volantom aj nasledujúci týždeň, regenerovať sa musí najmenej 45 hodín.

Zastavovali často

Cestujúcim z havarovaného autobusu sa zadalo, že vodiči zastavovali až pričasto. "Každé dve a pol hodiny," povedal Vojtech Vendrák. Náraz prišiel podľa neho len niekoľko minút po poslednej prestávke. "Posledný oddych bol o 5. 40, potom sa to stalo," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

"Stáli sme na nejakej pumpe, cesta bola dovtedy veľmi príjemná," vraví zhodne Anna Lechanová, ležiaca v nemocnici v Gospiči. "Vodiči sa striedali a mali sme často i prestávky," povedala Štefánia hospitalizovaná v košickej fakultnej nemocnici.

Konverzuje s vodičom

S organizovaním podobných zájazdov má skúsenosti aj Alžbeta Ďurišinová, známa košická cvičiteľka seniorov. "Pred tromi rokmi sme cestovali do Grécka tým istým autobusom, ktorý teraz havaroval. To je osud. Za to asi nikto nemôže," tvrdí Ďurišinová. "Zrejme všetci, čo sedeli vpredu a vpravo, sú mŕtvi. To sú najobľúbenejšie miesta v autobuse."

Hovorí, že pre istotu sa na cestách vždy nadránom s vodičom rozpráva. "Keď sa ide sa celú noc, ráno pred šiestou je v autobuse ´mŕtvy čas´. Cestujúci spia, hudba nehrá, v autobuse je ticho. Druhý vodič spí. Na úplne prednom vyklápacom sedadle vedľa vodiča zvyknem ako vedúca zájazdu sedávať a rozprávať s vodičom, lebo môže byť unavený. Udržujem konverzáciu. Pre istotu," povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravca: boli odpočunutí

Informácie o príčinách nehody od chorvátských vyšetrovateľov zatiaľ nemá ani Ján Mihalko, konateľ firmy Mostarko, ktorej havarovaný autobus patril. Hovorí, že vodiči neboli ich stáli zamestnanci, jazdili na dohodu. Podľa neho však boli pred cestou odpočinutí.

"Pred štartom mali voľno. Vedeli, koľko hodín môžu odjazdiť a spraviť si prestávku. V autobuse je tachograf, ktorý to zaznamenáva z neho dajú všetky údaje zistiť," povedal. Po príjazde do cieľa sa nemali vrátiť späť na Slovensko, ale zostať v Chorvátsku sedem dní.

K druhej verzii Mihalko vraví, že pneumatike na autobuse nedávno menili. Podľa neho mali najviac dva mesiace.

* * *

MIKROSPÁNOK - Je za pätinou havárií

(sam, sita)

n Štatistiky hovoria, že únava vodičov je príčinou viac ako 20 percent všetkých havárií. Podľa štúdie zverejnenej časopisom Medical Journal of Australia mikrospánok postihuje najmä vodiča, ktorý jazdí sám v noci alebo cez popoludňajšiu siestu pomerne veľkou rýchlosťou. Pre mikrospánok spôsobujú nehody často muži do 30 rokov. Riziko mikrospánku za volantom hrozí najmä ľuďom s poruchou spánku. Syndróm obštrukčné spánkové syndróm postihuje asi 25 percent mužov v strednom veku.

n Mikrospánok hrozí na diaľniciach pre monotónnu jazdu. Mozog dostáva stále rovnaké vzruchy, je otupený a znižuje sa jeho aktivita. Do spánkového režimu sa však pre nedostatok podnetov prepína nielen mozog, ale aj telo. Uvoľní sa chrbtica, končatiny, vodič sa často zobudí až vtedy, keď mu "spadne" hlava. Pri náhlom precitnutí môže vodič náhle a inštinktívne strhnúť volant a havarovať.

n A ako zabrániť mikrospánku? Hneď, ako vodič pocíti prvú únavu, mal by odstaviť vozidlo a dopriať si prestávku. Prestávky treba robiť pravidelne, aj keď vodič zdanlivo nepociťuje žiadnu únavu. Vyhnúť sa šoférovaniu v noci, únava sa vtedy môže dostaviť kvôli telesnému biorytmu aj po výdatnom odpočinku pred jazdou. Proti mikrospánku pomáha sledovanie stredovej čiary vozovky počas jazdy.

Autor: rok, sam, kag, nit

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 145
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 738
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 539
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 971
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 734
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 367
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 652
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 525
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu