Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Cestujúci: Vodiči sa pred nehodou striedali

Faktor únavy vodiča cestujúci nepovažujú za pravdepodobný. Prestávka bola podľa nich aj tesne pred haváriou. KOŠICE. Havaroval košický autobus v

Faktor únavy vodiča cestujúci nepovažujú za pravdepodobný. Prestávka bola podľa nich aj tesne pred haváriou.

KOŠICE. Havaroval košický autobus v Chorvátsku pre mikrospánok vodiča? Túto verziu príčin tragédie ako najpravdepodobnejšiu preveria vyšetrovacie orgány. Druhou je prasknutá pneumatika.

Polícia bude najmä skúmať či vodiči dodržali pravidlá o prestávkach, povinnom odpočinku a striedaní sa pri šoférovaní. Stanovuje ich nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie z roku 2006 a náš zákon o organizácií dopravného času v doprave z roku 2007.

Skryť Vypnúť reklamu

Nariadenie únie

"Vodič autobusu po štyroch a pol hodinách jazdy má neprerušovanú prestávku najmenej štyridsatpät minút. Pri posádke zloženej z dvoch vodicov sú povinní sa po štyroch a pol hodinách jazdy vystriedat sa vo vedení vozidla," povedal hovorca ministerstva dopravy Marcel Jánošík.

Okrem toho musí šofér autobusu každý deň oddychovať najmenej deväť hodín. Ak jazdí celý týždeň, musí v ňom mať voľno najmenej jeden deň. Ak je za volantom aj nasledujúci týždeň, regenerovať sa musí najmenej 45 hodín.

Zastavovali často

Cestujúcim z havarovaného autobusu sa zadalo, že vodiči zastavovali až pričasto. "Každé dve a pol hodiny," povedal Vojtech Vendrák. Náraz prišiel podľa neho len niekoľko minút po poslednej prestávke. "Posledný oddych bol o 5. 40, potom sa to stalo," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

"Stáli sme na nejakej pumpe, cesta bola dovtedy veľmi príjemná," vraví zhodne Anna Lechanová, ležiaca v nemocnici v Gospiči. "Vodiči sa striedali a mali sme často i prestávky," povedala Štefánia hospitalizovaná v košickej fakultnej nemocnici.

Konverzuje s vodičom

S organizovaním podobných zájazdov má skúsenosti aj Alžbeta Ďurišinová, známa košická cvičiteľka seniorov. "Pred tromi rokmi sme cestovali do Grécka tým istým autobusom, ktorý teraz havaroval. To je osud. Za to asi nikto nemôže," tvrdí Ďurišinová. "Zrejme všetci, čo sedeli vpredu a vpravo, sú mŕtvi. To sú najobľúbenejšie miesta v autobuse."

Hovorí, že pre istotu sa na cestách vždy nadránom s vodičom rozpráva. "Keď sa ide sa celú noc, ráno pred šiestou je v autobuse ´mŕtvy čas´. Cestujúci spia, hudba nehrá, v autobuse je ticho. Druhý vodič spí. Na úplne prednom vyklápacom sedadle vedľa vodiča zvyknem ako vedúca zájazdu sedávať a rozprávať s vodičom, lebo môže byť unavený. Udržujem konverzáciu. Pre istotu," povedala.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravca: boli odpočunutí

Informácie o príčinách nehody od chorvátských vyšetrovateľov zatiaľ nemá ani Ján Mihalko, konateľ firmy Mostarko, ktorej havarovaný autobus patril. Hovorí, že vodiči neboli ich stáli zamestnanci, jazdili na dohodu. Podľa neho však boli pred cestou odpočinutí.

"Pred štartom mali voľno. Vedeli, koľko hodín môžu odjazdiť a spraviť si prestávku. V autobuse je tachograf, ktorý to zaznamenáva z neho dajú všetky údaje zistiť," povedal. Po príjazde do cieľa sa nemali vrátiť späť na Slovensko, ale zostať v Chorvátsku sedem dní.

K druhej verzii Mihalko vraví, že pneumatike na autobuse nedávno menili. Podľa neho mali najviac dva mesiace.

* * *

MIKROSPÁNOK - Je za pätinou havárií

(sam, sita)

n Štatistiky hovoria, že únava vodičov je príčinou viac ako 20 percent všetkých havárií. Podľa štúdie zverejnenej časopisom Medical Journal of Australia mikrospánok postihuje najmä vodiča, ktorý jazdí sám v noci alebo cez popoludňajšiu siestu pomerne veľkou rýchlosťou. Pre mikrospánok spôsobujú nehody často muži do 30 rokov. Riziko mikrospánku za volantom hrozí najmä ľuďom s poruchou spánku. Syndróm obštrukčné spánkové syndróm postihuje asi 25 percent mužov v strednom veku.

n Mikrospánok hrozí na diaľniciach pre monotónnu jazdu. Mozog dostáva stále rovnaké vzruchy, je otupený a znižuje sa jeho aktivita. Do spánkového režimu sa však pre nedostatok podnetov prepína nielen mozog, ale aj telo. Uvoľní sa chrbtica, končatiny, vodič sa často zobudí až vtedy, keď mu "spadne" hlava. Pri náhlom precitnutí môže vodič náhle a inštinktívne strhnúť volant a havarovať.

n A ako zabrániť mikrospánku? Hneď, ako vodič pocíti prvú únavu, mal by odstaviť vozidlo a dopriať si prestávku. Prestávky treba robiť pravidelne, aj keď vodič zdanlivo nepociťuje žiadnu únavu. Vyhnúť sa šoférovaniu v noci, únava sa vtedy môže dostaviť kvôli telesnému biorytmu aj po výdatnom odpočinku pred jazdou. Proti mikrospánku pomáha sledovanie stredovej čiary vozovky počas jazdy.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 21 437
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 832
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 956
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 089
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 054
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 319
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 667
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 6 333
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 656
  10. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Marian Kočner prichádza do pojednávacej miestnosti Najvyššieho súdu.

Oslobodzujúci rozsudok zrušili.


a 1 ďalší 18 h
Ilustračné foto.

Výjazdová služba bola aj vo väzniciach.


TASR 1 h
Mesto Prešov v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou zrekonštruovalo cestu na ulici Za Kalváriou.

Zaplavovalo ju, potrebujú ju diaľničiari.


TASR 1 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner počas pojednávania na Najvyššom súde.

Pôvodný rozsudok v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice sprevádzali pochybnosti.


43m
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Špecializovaný súd by mal vysvetliť prečo niektoré dôkazy odmietol.


9m

Oslobodzujúci rozsudok zrušili.


a 1 ďalší 18 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop