Faktor únavy vodiča cestujúci nepovažujú za pravdepodobný. Prestávka bola podľa nich aj tesne pred haváriou.
KOŠICE. Havaroval košický autobus v Chorvátsku pre mikrospánok vodiča? Túto verziu príčin tragédie ako najpravdepodobnejšiu preveria vyšetrovacie orgány. Druhou je prasknutá pneumatika.
Polícia bude najmä skúmať či vodiči dodržali pravidlá o prestávkach, povinnom odpočinku a striedaní sa pri šoférovaní. Stanovuje ich nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie z roku 2006 a náš zákon o organizácií dopravného času v doprave z roku 2007.
Nariadenie únie
"Vodič autobusu po štyroch a pol hodinách jazdy má neprerušovanú prestávku najmenej štyridsatpät minút. Pri posádke zloženej z dvoch vodicov sú povinní sa po štyroch a pol hodinách jazdy vystriedat sa vo vedení vozidla," povedal hovorca ministerstva dopravy Marcel Jánošík.
Okrem toho musí šofér autobusu každý deň oddychovať najmenej deväť hodín. Ak jazdí celý týždeň, musí v ňom mať voľno najmenej jeden deň. Ak je za volantom aj nasledujúci týždeň, regenerovať sa musí najmenej 45 hodín.
Zastavovali často
Cestujúcim z havarovaného autobusu sa zadalo, že vodiči zastavovali až pričasto. "Každé dve a pol hodiny," povedal Vojtech Vendrák. Náraz prišiel podľa neho len niekoľko minút po poslednej prestávke. "Posledný oddych bol o 5. 40, potom sa to stalo," povedal.
"Stáli sme na nejakej pumpe, cesta bola dovtedy veľmi príjemná," vraví zhodne Anna Lechanová, ležiaca v nemocnici v Gospiči. "Vodiči sa striedali a mali sme často i prestávky," povedala Štefánia hospitalizovaná v košickej fakultnej nemocnici.
Konverzuje s vodičom
S organizovaním podobných zájazdov má skúsenosti aj Alžbeta Ďurišinová, známa košická cvičiteľka seniorov. "Pred tromi rokmi sme cestovali do Grécka tým istým autobusom, ktorý teraz havaroval. To je osud. Za to asi nikto nemôže," tvrdí Ďurišinová. "Zrejme všetci, čo sedeli vpredu a vpravo, sú mŕtvi. To sú najobľúbenejšie miesta v autobuse."
Hovorí, že pre istotu sa na cestách vždy nadránom s vodičom rozpráva. "Keď sa ide sa celú noc, ráno pred šiestou je v autobuse ´mŕtvy čas´. Cestujúci spia, hudba nehrá, v autobuse je ticho. Druhý vodič spí. Na úplne prednom vyklápacom sedadle vedľa vodiča zvyknem ako vedúca zájazdu sedávať a rozprávať s vodičom, lebo môže byť unavený. Udržujem konverzáciu. Pre istotu," povedala.
Dopravca: boli odpočunutí
Informácie o príčinách nehody od chorvátských vyšetrovateľov zatiaľ nemá ani Ján Mihalko, konateľ firmy Mostarko, ktorej havarovaný autobus patril. Hovorí, že vodiči neboli ich stáli zamestnanci, jazdili na dohodu. Podľa neho však boli pred cestou odpočinutí.
"Pred štartom mali voľno. Vedeli, koľko hodín môžu odjazdiť a spraviť si prestávku. V autobuse je tachograf, ktorý to zaznamenáva z neho dajú všetky údaje zistiť," povedal. Po príjazde do cieľa sa nemali vrátiť späť na Slovensko, ale zostať v Chorvátsku sedem dní.
K druhej verzii Mihalko vraví, že pneumatike na autobuse nedávno menili. Podľa neho mali najviac dva mesiace.
* * *
MIKROSPÁNOK - Je za pätinou havárií
(sam, sita)
n Štatistiky hovoria, že únava vodičov je príčinou viac ako 20 percent všetkých havárií. Podľa štúdie zverejnenej časopisom Medical Journal of Australia mikrospánok postihuje najmä vodiča, ktorý jazdí sám v noci alebo cez popoludňajšiu siestu pomerne veľkou rýchlosťou. Pre mikrospánok spôsobujú nehody často muži do 30 rokov. Riziko mikrospánku za volantom hrozí najmä ľuďom s poruchou spánku. Syndróm obštrukčné spánkové syndróm postihuje asi 25 percent mužov v strednom veku.
n Mikrospánok hrozí na diaľniciach pre monotónnu jazdu. Mozog dostáva stále rovnaké vzruchy, je otupený a znižuje sa jeho aktivita. Do spánkového režimu sa však pre nedostatok podnetov prepína nielen mozog, ale aj telo. Uvoľní sa chrbtica, končatiny, vodič sa často zobudí až vtedy, keď mu "spadne" hlava. Pri náhlom precitnutí môže vodič náhle a inštinktívne strhnúť volant a havarovať.
n A ako zabrániť mikrospánku? Hneď, ako vodič pocíti prvú únavu, mal by odstaviť vozidlo a dopriať si prestávku. Prestávky treba robiť pravidelne, aj keď vodič zdanlivo nepociťuje žiadnu únavu. Vyhnúť sa šoférovaniu v noci, únava sa vtedy môže dostaviť kvôli telesnému biorytmu aj po výdatnom odpočinku pred jazdou. Proti mikrospánku pomáha sledovanie stredovej čiary vozovky počas jazdy.
Autor: rok, sam, kag, nit
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári