Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Cestujúci: Vodiči sa pred nehodou striedali

Faktor únavy vodiča cestujúci nepovažujú za pravdepodobný. Prestávka bola podľa nich aj tesne pred haváriou. KOŠICE. Havaroval košický autobus v

Faktor únavy vodiča cestujúci nepovažujú za pravdepodobný. Prestávka bola podľa nich aj tesne pred haváriou.

KOŠICE. Havaroval košický autobus v Chorvátsku pre mikrospánok vodiča? Túto verziu príčin tragédie ako najpravdepodobnejšiu preveria vyšetrovacie orgány. Druhou je prasknutá pneumatika.

Polícia bude najmä skúmať či vodiči dodržali pravidlá o prestávkach, povinnom odpočinku a striedaní sa pri šoférovaní. Stanovuje ich nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie z roku 2006 a náš zákon o organizácií dopravného času v doprave z roku 2007.

Skryť Vypnúť reklamu

Nariadenie únie

"Vodič autobusu po štyroch a pol hodinách jazdy má neprerušovanú prestávku najmenej štyridsatpät minút. Pri posádke zloženej z dvoch vodicov sú povinní sa po štyroch a pol hodinách jazdy vystriedat sa vo vedení vozidla," povedal hovorca ministerstva dopravy Marcel Jánošík.

Okrem toho musí šofér autobusu každý deň oddychovať najmenej deväť hodín. Ak jazdí celý týždeň, musí v ňom mať voľno najmenej jeden deň. Ak je za volantom aj nasledujúci týždeň, regenerovať sa musí najmenej 45 hodín.

Zastavovali často

Cestujúcim z havarovaného autobusu sa zadalo, že vodiči zastavovali až pričasto. "Každé dve a pol hodiny," povedal Vojtech Vendrák. Náraz prišiel podľa neho len niekoľko minút po poslednej prestávke. "Posledný oddych bol o 5. 40, potom sa to stalo," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

"Stáli sme na nejakej pumpe, cesta bola dovtedy veľmi príjemná," vraví zhodne Anna Lechanová, ležiaca v nemocnici v Gospiči. "Vodiči sa striedali a mali sme často i prestávky," povedala Štefánia hospitalizovaná v košickej fakultnej nemocnici.

Konverzuje s vodičom

S organizovaním podobných zájazdov má skúsenosti aj Alžbeta Ďurišinová, známa košická cvičiteľka seniorov. "Pred tromi rokmi sme cestovali do Grécka tým istým autobusom, ktorý teraz havaroval. To je osud. Za to asi nikto nemôže," tvrdí Ďurišinová. "Zrejme všetci, čo sedeli vpredu a vpravo, sú mŕtvi. To sú najobľúbenejšie miesta v autobuse."

Hovorí, že pre istotu sa na cestách vždy nadránom s vodičom rozpráva. "Keď sa ide sa celú noc, ráno pred šiestou je v autobuse ´mŕtvy čas´. Cestujúci spia, hudba nehrá, v autobuse je ticho. Druhý vodič spí. Na úplne prednom vyklápacom sedadle vedľa vodiča zvyknem ako vedúca zájazdu sedávať a rozprávať s vodičom, lebo môže byť unavený. Udržujem konverzáciu. Pre istotu," povedala.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravca: boli odpočunutí

Informácie o príčinách nehody od chorvátských vyšetrovateľov zatiaľ nemá ani Ján Mihalko, konateľ firmy Mostarko, ktorej havarovaný autobus patril. Hovorí, že vodiči neboli ich stáli zamestnanci, jazdili na dohodu. Podľa neho však boli pred cestou odpočinutí.

"Pred štartom mali voľno. Vedeli, koľko hodín môžu odjazdiť a spraviť si prestávku. V autobuse je tachograf, ktorý to zaznamenáva z neho dajú všetky údaje zistiť," povedal. Po príjazde do cieľa sa nemali vrátiť späť na Slovensko, ale zostať v Chorvátsku sedem dní.

K druhej verzii Mihalko vraví, že pneumatike na autobuse nedávno menili. Podľa neho mali najviac dva mesiace.

* * *

MIKROSPÁNOK - Je za pätinou havárií

(sam, sita)

n Štatistiky hovoria, že únava vodičov je príčinou viac ako 20 percent všetkých havárií. Podľa štúdie zverejnenej časopisom Medical Journal of Australia mikrospánok postihuje najmä vodiča, ktorý jazdí sám v noci alebo cez popoludňajšiu siestu pomerne veľkou rýchlosťou. Pre mikrospánok spôsobujú nehody často muži do 30 rokov. Riziko mikrospánku za volantom hrozí najmä ľuďom s poruchou spánku. Syndróm obštrukčné spánkové syndróm postihuje asi 25 percent mužov v strednom veku.

n Mikrospánok hrozí na diaľniciach pre monotónnu jazdu. Mozog dostáva stále rovnaké vzruchy, je otupený a znižuje sa jeho aktivita. Do spánkového režimu sa však pre nedostatok podnetov prepína nielen mozog, ale aj telo. Uvoľní sa chrbtica, končatiny, vodič sa často zobudí až vtedy, keď mu "spadne" hlava. Pri náhlom precitnutí môže vodič náhle a inštinktívne strhnúť volant a havarovať.

n A ako zabrániť mikrospánku? Hneď, ako vodič pocíti prvú únavu, mal by odstaviť vozidlo a dopriať si prestávku. Prestávky treba robiť pravidelne, aj keď vodič zdanlivo nepociťuje žiadnu únavu. Vyhnúť sa šoférovaniu v noci, únava sa vtedy môže dostaviť kvôli telesnému biorytmu aj po výdatnom odpočinku pred jazdou. Proti mikrospánku pomáha sledovanie stredovej čiary vozovky počas jazdy.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  7. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dalo deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 773
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 785
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 750
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 678
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 266
  6. Aká je chémia vôní 9 173
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 632
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 610
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 053
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 7 841
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nová riaditeľka košickej detskej nemocnice: Teším sa na návrat

Chystá stretnutia so zamestnancami, primármi a vytvorí pracovný tím.

Jaroslava Feketeová. Snímka je z čias, keď pôsobila ako lekárka na Oddelení detskej onkológie a hematológie košickej DFN.
Výročie výbuchu bytovky Mukačevská 7 v Prešove

Rok po výbuchu. Majorošovci veria, že sa na Mukačevskú 7 ešte vrátia

Tragédia odhalila aj silu priateľstva.

Marek Majoroš na mieste, kde stála bytovka.
Viki Olejárová by rada zbierala zážitky z celého sveta, chcela by prespať v baobabe aj si zaspievať so Stingom.
Ľudmila Kolesárová.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava minister zdravotníctva SR Marek Krajčí a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška počas tlačovej konferencie k aktuálnej pandemickej situácii na Slovensku.

Haščák z Penty ide do väzby, rozhodol súd

Haščákovi hrozí až 20 rokov.

Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.
Stĺpček Petra Schutza

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.

Peter Schutz

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop