Kolízie by mali byť definitívne minulosťou
Už len mesiac uplynie a diaľničný privádzač, vrátane riešenia križovatiek a smerovaní v uzle Prešovská Sečovská, by mal byť dokončený. Definitívne. Tak je to zakotvené v zmluve o dielo a takto to chce Slovenská správa ciest dodržať.
"Koncom septembra by sme mali urobiť bodku, či skôr ´bodisko´ aj za treťou, záverečnou etapou tejto výstavby. Pre nezainteresovaného to tak dnes možno nevyzerá, lebo na prvý pohľad je ešte dosť práce, ale my sa spomínaného termínu nebojíme," rozhodne za ich spoločnosť prehlásil námestník úseku investičnej výstavby Ing. Roman Šplíchal. Hlavnou podmienkou výstavby bolo ukončenie mostného objektu. Ten je hotový, betonáž skončili k poslednému júlovému dňu. "Teraz dobiehajú práce na predopnutí nosnej konštrukcie, potom nás čakajú na samotnom moste, čiže rímsy, obrubníky, izolácie, zvodidlá, zábradlia, teda všetko, čo k nemu patrí. Po odstránení podpornej konštrukcie pod mostom budeme môcť nastúpiť na ďalšiu etapu presmerovanie dopravy, aby sme mohli dotiahnuť nájazdy na most a z neho a komunikáciu pripraviť na definitívne sprejazdnenie." Práve na tento moment motoristi asi najviac čakajú dúfajúc´, že počasie bude aspoň tak zhovievavé ako bolo doteraz a nechystá sa celý mesiac pršať. Vtedy by sa práce mohli spomaliť a termín posunúť, ale podľa Ing. Šplíchala určite nie tak, aby bolo dokončenie prác výrazne ohrozené. "Celý mostný objekt, vrátane zaťažkávacích skúšok, chceme najneskôr v prvej dekáde októbra naozaj odovzdať."
Pri 1. etape výstavby diaľničného privádzača sa robili hlavne preložky inžinierskych sietí, sprejazdnila sa komunikácia Ľavobrežná na zabezpečenie prepojenia do mesta a začal sa stavať prvý veľký mostný objekt cez Hornád. Druhá etapa riešila asanáciu starého mostu cez Hornád pri výjazde z mesta, výstavbu nového mostu, aj s napojeniami na Južné nábrežie, ďalší mostný objekt cez Hornád i množstvo preložiek inžinierskych sietí. "V rámci 3. etapy sa riešilo to ostatné, teda definitívne napojenie mesta smerom od Prešova, Michaloviec s napojením sa na Južné nábrežie. Komunikácie, ktoré boli doteraz využívané na dočasné presmerovanie dopravy touto treťou etapou dostanú charakter približovací a stanú sa súčasťou celého komplexu križovatkových vetiev a miestnych komunikácií napojených do križovatky. Potom sa konečne extrémne preťažená Priemyselná ulica a Ľavobrežná odbremenia a stanú sa bežnými spojovacími komunikáciami, po ktorých budú jazdiť prakticky už len vozidlá tam sídliacich firiem, prípadne poslúžia ako príjazdová cesta k hlavným smerom, " pokračoval v informáciách námestník úseku investičnej výstavby.
Keby sme zobrali kalkulačku a zrátali, čo toto dielo stálo, tak stavebné práce pri prvej etape boli v hodnote cez 320 miliónov Sk, v druhej takmer 850 miliónov Sk a stavebné práce v tretej etape budú v celkovej hodnote cca 600 miliónov Sk. "V rámci tretej etapy stavby došlo k úpravám pôvodnej projektovej dokumentácie stavby. Investor stavby sa popasoval s požiadavkou Krajského úradu, dopravnej polície ako aj s výhradami širokej verejnosti, aby sa upravil a odstránil prepletový úsek pri výjazde z centra na Michalovce a pri smerovaní z Južného nábrežia na Prešov. Prepracovaním projektovej dokumentácie, ktorá zasiahla aj do už ukončenej druhej etapy stavby, bude po ukončení križovatky a po jej odovzdaní do užívania mať každý smer svoj samostatný jazdný pruh. Kríženie tak bude mimoúrovňové, plynulé a bez kolízie s ďalšími smermi vstupujúcimi do križovatky. Pravda, to sa dosiahne vtedy, ak si vodiči pred vstupom do križovatky budú pozorne všímať dopravné značenie a aj sa podľa neho budú riadiť," doplnil Ing. Šplíchal. Váhanie, či šofér je alebo nie je na hlavnej ceste, by po dokončení a odovzdaní celého komplexu križovatky Prešovská Sečovská, nemalo byť na mieste.
Súčasťou tretej etapy stavby križovatky je aj II. ucelená časť stavby podjazd Palackého. Doplnením jazdného pruhu v novo realizovanom podjazde zabezpečí plynulé napojenie vozidiel vchádzajúcich do centra z mimoúrovňovej križovatky. Okrem samotného podjazdu sú súčasťou tejto časti stavby aj súvisiace preložky inžinierskych sietí, úprava verejného osvetlenia, cestná svetelná signalizácia na križovatke ulíc Palackého Krivá a rekonštrukcia čerpacej stanice zabezpečujúcej odvedenie zrážkových vôd z cestnej kanalizácie v podjazde. Práce aj na tomto úseku stavby sú v záverečnej fáze a k uvedeniu objektov do užívania by malo prísť súčasne s I. ucelenou časťou teda samotnou križovatkou Prešovská - Sečovská. Každá z týchto stavieb mala svoje špecifiká a rozhodne to nebolo jednoduché, ale ako Ing. R. Šplíchal podotkol, určite im po ukončení diela čulý stavebný ruch, naháňanie termínov, koordinácia prác za plnej premávky, i pochopenie väčšiny motoristickej verejnosti, budú chýbať. V blízkej budúcnosti sa totiž v Košiciach žiadne podobné dopravné veľdielo stavať neplánuje.
Alžbeta LINHARDOVÁ
Autor: Opravujú bez odstávky plynu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári