Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

CESTY: Transorientale 2.časť

Pokračovanie spomienok Košičana Františka Mička na motoristickú súťaž Transorientale 2008 zo St. Peterburgu do PekinguKeď prišla v noci púštna

Pokračovanie spomienok Košičana Františka Mička na motoristickú súťaž Transorientale 2008 zo St. Peterburgu do Pekingu

Keď prišla v noci púštna búrka, nevedeli, kde majú oči, uši ani nos

Minulý týždeň sme priniesli prvú časť zážitkov a spomínania Košičana Františka Mička, ktorý bol šéfom osádky sprievodného vozidla slovenského Environ tímu na Transorientale 2008. Desaťtisíc kilometrov dlhej motoristickej súťaži s 17 etapami, ktorá viedla z ruského Sankt Peterburgu do čínskeho Pekingu. Sled myšlienok sme prerušili vo chvíli, keď naši prekročili ruské hranice a dostali sa do Kazachstanu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Prešli sme spomínané hranice, išli sme asi kilometer po ceste a potom... Potom si ďalšiu cestu hľadal každý sám, lebo tá oficiálna prakticky nebola, taká bola rozbitá a zničená. Kamarát ma síce na tento ´detail´ upozorňoval, ale kým som nezažil, neveril som. Na území Kazachstanu sa nám stalo aj to, že sme išli možno aj 500 km a namiesto asfaltu či betónu bol na akože ceste štrk. Tam sme aj defekt dostali. Na takýchto cestách sa dá ľahko zablúdiť, hoci aj itineár človek má pri sebe. Mne sa, ešte na ruskom území stalo, že ostatní v aute spali, a ja som nejako prehliadol odbočku." Potom mal F. Mičko dve hodiny čo robiť, kým sa vrátili a trafili sa na správne odbočenie. Do tábora síce došli, ale oveľa neskôr ako Jaro Katriňák. Stratili tak čas, ktorý mohli venovať údržbe techniky, prípadne odpočinku.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozdiely boli obrovské

Dedinky v Kazachstane sú veľmi podobné tým, aké sú v známej ruskej filmovej rozprávke Mrázik. Čiže, chudobné, čo je dosť nepochopiteľné, lebo krajina sa pýši veľkými zásobami nerastných surovín. Protikladom biedneho vzhľadu obydlí a nemajetného života sú úžasní, srdeční a milí ľudia, s ktorými sa po ceste stretli. "Babka pri ceste ponúkala päťlitrovú fľašu s jahodami a pýtala sa ňu v prepočte našich 5 korún. Samozrejme, že ich dostala a bola nesmierne rada, keď v ruke zvierala pár mincí. Títo ľudia sú odkázaní ťažko žiť."

Po kúpe jahôd boli spokojní aj naši, pretože aj oni mali na území Kazachstanu problémy. Nielenže neboli veľké možnosti kúpiť niečo pod zub, ale aj benzín bol úzkoprofilový, poťažkal si F. Mičko, pre ktorého bol v Kazachstane zážitkom vraj na celý život už len pohľad na benzínové čerpadlo. "Benzínka doslova opancierovaná, zamrežovaná, s nepriestrelným a pre istotu aj reflexným sklom. Takže dnu nebolo vidieť. Pracovníka, s ktorým sme sa rozprávali cez malý otvor, sme si len predstavovali. Zaplatiť za pohonné hmoty bolo treba dopredu. Až tak na diaľku odblokoval tankovaciu pištoľ a postupne odpočítaval litre nafty zo sumy, ktorú sme uhradili." Takú drobnosť ako sú tužkové batérie, nie je šanca kúpiť. Našťastie, takto zabezpečené a slabo zásobené benzínové čerpadlá boli len na vidieku, v mestách to bolo civilizovanejšie. Tam videli aj benzínky zahraničných spoločností.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď jazdci i tímy dorazili k Astane, ktoré je hlavným mestom Kazachstanu, predtým sa volalo Celinograd, ako keby prišli do iného sveta. Super moderné mesto s nekaždodennou architektúrou, bohatým výberom v obchodoch a širokými bulvármi. Neskutočný rozdiel. "Skôr ako sme do mesta vošli, nás policajti združili a museli sme ísť po skupinkách 5 až 6 áut. Hoci sme nad tým trochu krútili hlavou, mali pravdu. Aspoň sme sa nemotali ulicami a oni nás doviedli k pódiu, ktoré bolo kvôli pretekom postavené. Prekvapením, i keď treba povedať, že príjemným, bola možnosť spoločne si zmeniť peniaze. Zase vodičov sprievodných vozidiel pozbierali, naložili do jedného z policajných áut a odviezli k nimi určenej zmenárni, kde čakalo pri okienkach asi desať žien, aby nás obslúžili. Tento nápad sme kvitovali, pretože keby sa 300 áut rozbehlo po meste, bol by to obrovský chaos." Takto to bolo rýchle a rozumne zorganizované. Len škoda, že sa tak dobre nepostarali o dostatok pohonných hmôt. Občas sa stalo, že keď sa dostali k stojanom kamionisti, tí, čo prišli po nich, "šťavu" už nenatankovali.

"Na túto alternatívu bol náš tím pripravený. Mali sme so sebou nie bandasky, ale prídavnú nádrž. Naraz sme teda mohli prejsť okolo 1 200 kilometrov. Ale keby sme ani potom žiadnu plnú čerpačku nenašli, zrejme by sme súťaž odpískali. To sa však nestalo. Po ceste nás dosť pravidelne sprevádzal nedýchateľný vzduch, pretože o životné prostredie sa tam asi nikto nestará. Haldy z baní dymia ako divé."

O to viac sa súťažiacim i sprievodným vozidlám chcelo piť a žiadalo osprchovať sa. Na pitie mali vlastné zásoby vody v PET flašiach a na umývanie slúžili spoločné prenosné sociálne a hygienické zariadenia. Kým si na ne človek zvykol, chvíľu to trvalo, lebo ľudí od seba oddeľovala len akási plachta. Aj to široká iba pár centimetrov, takže jazdci si vzájomne pozerali na nohy a do očí, žiadna iná zvuková či iná izolácia. "Jaro sa, napriek náročnosti a útrapám, aj po opustení Kazachstanu stále držal na vedúcej pozícii, čo bolo úžasné. Dodávalo to chuť jemu, aj nám, ostatným členom posádky. I keď pomaly, ale isto sme pretekov, zmien počasia aj zmien terénu, začínali mať plné zuby."

Púštna búrka

Ale ešte vždy mali zmysel pre humor. Na mongolskom území, na okraji púšte Gobi, sa napríklad Jarov brat Rasťo Katriňák a František Mičko rozhodli, že je krásna noc. Až 50-stupňové horúčavy konečne klesli a tak vraj budú spať vonku. Nie v stane na pohodlných ležadlách. V noci však prišla neskutočná púštna búrka. Hoci si obaja držali spacáky až pri nosoch, aj tak im do nich nafučalo. Púštne divadlo trvalo asi 15 minút, potom sa všetko upokojilo. Vyliezli teda zo spacích vakov, vytriasli z nich piesok a spokojne sa zase uložili. Pre istotu však tak, aby mali hlavy smerom k stanu, aby sa do neho v prípade potreby čo najrýchlejšie dostali. Ako keby mali dobré tušenie, o hodinu sa búrka zopakovala. Oni sa však do stanu nemohli premiestniť, pretože nevedeli ani to, kde majú oči, uši, nos, nieto, kde je do neho vchod.

Toto však nebola jediná recesia, ktorú sami sebe vyviedli. Raz si išli pozrieť, kedy je štart etapy. Stanovený bol na 3.30 ráno. Jaro mal ísť prvý, čo znamená, že o pol štvrtej mal byť medzi štartujúcimi. Okrem tohto času si mali pamätať aj to, že kvôli inému časovému pásmu sa čas posúva o hodinu. "My, konkrétne ja, som ho však posunul o dve hodiny, a tak sa Jaro povinne zobudil o pol jednej v noci a o jednej išiel na raňajky. Obsluhujúci sa ho pýtal, čo tu chce, či ide na neskorú večeru alebo skoré raňajky...." Druhýkrát sa odohrala "sranda" s hodinami neúmyselne. Vtedy si F. Mičko skutočne poplietol čas. Išiel zobudiť Jara, ktorý bol zarazený, že akosi málo spali, len nejaké dve hodiny. Pozerajú sa okolo seba, všade ticho, kuchyňa nefunguje, v stanoch žiaden pohyb. Išli si teda ešte ľahnúť a... potom Jaro zaspal naozaj. Natvrdo.

"Zobudili sme sa na veľký ruch okolo nás. Na to, aby dobehol na štart, mal necelých päť minút. Predpisy totiž hovoria, dokedy najneskôr sa musí súťažiaci na pomyselnú štartovú čiaru postaviť. V nohaviciach, ale s nezašnurovanými čižmami a bundou i prilbou pod pazuchou, teda všetkým povinným, čo jazdec musí mať, doletel doslova v poslednej minúte. Počkal na štart a potom sa pokojne vrátil do stanu. Urobil rannú hygienu, obliekol sa, naraňajkoval a až tak sa vydal na asi 400-kilometrovú cestu k presunu na štart špeciálu, ktorá ho vtedy čakala." Také niečo však nebolo neobvyklé, občas sa aj iným jazdcom stalo, že prispali, na štart dorazili na poslednú chvíľu a ešte takmer ako námesační. Súťaž bola fyzicky i psychicky náročná.

"Večer, i keď oči občas doslova padali, jazdci si nemohli ísť ľahnúť skôr, kým sa neskončil míting, teda vyhodnotenie. Tam sa dávali aj džípies kódy a itineárové rolky na ďalšiu etapu. Jazdci si ich museli aspoň raz prejsť, aby vedeli, kade sa pôjde a poznačiť si nebezpečné úseky. Jarovi napríklad pri jednej jazde namerali na nejakej poľnej ceste v púšti rýchlosť 187 km a popritom mal pretáčať rolku, teda sledovať itineár, ale aj motorku, terén a súperov, čo je nepopísateľne vyčerpávajúce."

Nór zaspal za volantom

Nór Ullvalseter raz dokonca dostal 20-minútovú penalizáciu, pretože zaspal za volantom motorky. Počas súťaže sú totiž úseky, kde sa nemôže ísť rýchlejšie ako 40-kilometrovou rýchlosťou. Keby ju pretekári prekročili, čo sa sleduje, dostali by trestné body. Motoristi dobre vedia, že ak jazdia po diaľnici alebo pomaly po nudnom úseku, do spánku ich to riadne ťahá. Pritom sadajú za volant väčšinou oddýchnutí, vyspatí. A nie, že sú po nejakých 7 8 etapách a neskutočne vyšťavení. Nórsky pretekár nepočul ani to, že mu pípa a svieti kontrolka, ktorá ho upozorňuje, že vchádza do dediny.

"Na tejto súťaži nebolo výnimočným ani to, že sa traja štyri súťažiaci motocyklisti na spojovacích úsekoch, keď mali časovú rezervu, vzájomne počkali. Vytvorili skupinku a doslova si na polhodinku urobili pauzu, niečo vypili, zjedli, či si aj ľahli spať. Bolo to svojím spôsobom zvláštne, pretože na pretekoch boli konkurentmi, ale súčasne jeden druhého neskutočne podporovali a chránili. Veď denne museli absolvovať obrazne povedané cestu do Bratislavy a späť. To je asi tých 800 kilometrov, koľko každá etapa trvala. Niektoré boli aj dlhšie, ale taký bol priemer," uzavrel F. Mičko rozprávanie o Kazachstane a Mongolsku, ale aj o vytrvalosti a túžbe nášho tímu "dohrať" túto náročnú partiu do úspešného konca.

(V treťom, záverečnom pokračovaní sa dostaneme s F. Mičkom na územie Číny).

Alžbeta LINHARDOVÁ

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  2. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  3. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  8. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  9. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  10. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 007
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 084
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 696
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 892
  5. Aká je chémia vôní 9 510
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 336
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 697
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 582
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 071
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 580
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Financovanie Šírava Parku napadla Národná banka Slovenska

Firma musí zaplatiť pokutu a ukončiť kolektívne investovanie.

Vizualizácia projektu Šírava Park.
Testovanie metódou real time PCR s reverznou transkripciou.

Riaditeľka s dvomi platmi brala dotácie na mŕtve duše. Polícia: Žiadny podvod

Vyšetrovateľ: Žiakmi sú aj deti, ktoré do školy nechodia.

Súkromná škola čelí podozreniu z podvodu, polícia stále koná.

Odchovanec domova: Plánoval som normálny život, ale prišiel pád

Okúsil ulicu i drogy, verí, že bude lepšie.

Adam Oračko po od odchode z detského domova zažil rôzne životné peripetie vrátane života na ulici a drog.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili za nedeľu 196 prípadov, pribudlo 23 úmrtí (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili celkovo viac ako 105-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 839 obetí.

Ilustračné foto.

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Kathy Bates dostala za úlohu sadistickej fanúšičky Annie Wilkesovej Oscara.
Cynická obluda

Pacient Kollár prepustený

Kollár prišiel k úrazu vďaka papalášskym manierom a v nemocnici v nich pokračoval. Kto by to tušil?!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop