Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Exnámestník DPMK: Vráťte priame linky!

Bývalý dopravný námestník DPMK Arpád Schwartz kritizuje zmeny v MHD. Tvrdí, že podnik mal v rámci nového linkového vedenia riešiť nedostatok vodičov,

aby ich vo výprave stačilo menej, ale DPMK to nedokázal, preto spoje naďalej často vypadávajú, navyše cestujúci musia po novom ešte aj zbytočne prestupovať. Schwartz navrhuje čo najskorší návrat k priamym spojeniam z každej zastávky do centra mesta. DPMK kritiku odmieta a o návrh exnámestníka nemá záujem.

KOŠICE. Schwartz vysvetľuje, že s novou filozofiou MHD sa nestotožňuje. Preto spracoval vlastný návrh a ponúkol ho kompetentným, keď tvorili nové linkové vedenie. "DPMK však k nemu doteraz nezaujal stanovisko."

Skryť Vypnúť reklamu

Nagy: Linky cez celé mesto sú minulosťou

Súčasný dopravný riaditeľ Robert Nagy argumentuje, že Schwartzovým návrhom sa zaoberali, ale koncepcie sa diametrálne líšia, a tak jeho materiál nebol súčasťou ďalšieho spracovania. "Pánovi Schwartzovi sme poďakovali za spoluprácu. Jeho snahu o úpravy z pozície dlhoročného kolegu a odborníka v problematike mestskej dopravy si hlboko ceníme."

Nagy zdôvodňuje, že moderným trendom je MHD založená na nosnej električkovej a trolejbusovej trakcii a k nim majú byť len doplnkom autobusové spojenia k prestupným uzlom, pričom menej kratších liniek umožňuje hustejšie intervaly spojov. Tvrdí, že Košice boli možno posledným mestom v bývalom Československu s dlhými, navzájom ťažko koordinovateľnými linkami cez celé mesto "odvšadiaľ všade" s riedkymi intervalmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Schwartz: Ostatní o tom len snívajú

Schwartz to však interpretuje inak: "Môj návrh zachováva osvedčený systém prepojenia každej pričlenenej obce, okrajovej časti mesta i sídlisk priamo s centrom. O takej výhode ostatné mestá len snívajú. Možnosť takého prepojenia vyplýva zo špecifík nášho mesta. Hoci od roku 2002 dochádza k prirodzenému úbytku cestujúcich MHD, DPMK to na racionalizáciu prevádzky nevyužil. Preto mu magistrát vytýčil úlohu znížiť počet kilometrov na rok 2008 z 15,2 milióna na 15 miliónov. Výsledkom riešenia DPMK je však zvýšenie dennej výpravy vozidiel."

Schwartz tvrdí, že jeho návrh vystačí s výpravou 165 vozidiel, čo je podľa neho o 25 menej oproti terajšiemu stavu. "Zachová pritom väčšinu doterajších liniek, zlepší ich koordináciu, uplatní systém nosných liniek č. 11, 18, 27 a 34 (staré označenia), expres so skráteným intervalom v špičke z 15 na 10 minút a mimo špičky z 30 na 15 minút. Ponúkam aj zlepšenie obsluhy lokality medzi VŠA a Optimou električkami." Dodáva, že DPMK má k dispozícii ešte tretí návrh, ktorý tiež zachováva systém priamych liniek, ale s vyššou výpravou ako jeho návrh.

Skryť Vypnúť reklamu

Nagy: Konkuruje nám len v špičke

"Výprava vozidiel, ani denne potrebný počet vodičov nestúpli. Síce len minimálne, ale klesli," oponuje DPMK exnámestníkovým prepočtom. Podľa Nagya Schwartzov návrh môže intervalmi konkurovať novému linkovému vedeniu v špičke (ráno, popoludní), ale v ostatných hodinách dňa nie. Upozorňuje, že by utrpela rovnomernosť dopravy a pocítili by to niektoré sídliská i okrajové mestské časti, ktoré mimo špičky dostali častejšie spoje po najbližší prestup na linku do centra, hoci o celodenné priame spojenia do centra prišli.

Schwartz tvrdí, že realizované zmeny okrem zbytočného rozhadzovania financií a zhoršenej pravidelnosti MHD cestujúcim nič nedávajú.

Schwartz: Stačilo by mi menej vodičov

Bývalý dopravný námestník kritizuje, že hoci DPMK o nedostatku 20 až 30 vodičov vedel (má ich okolo 500), problém nevyriešil. "Pritom môj návrh znižuje výpravu o 25 vozidiel a na to stačí minimálne o 35 vodičov menej oproti terajšiemu stavu. To umožní zvýšiť mzdy vodičov o 5 percent z vlastných zdrojov DPMK a prinavrátiť MHD pravidelnosť."

Nagy reaguje, že prvoradý je ročný počet kilometrov MHD objednaný mestom (15 miliónov) a na ten treba pri novom linkovom vedení určitý počet vodičov. Dodáva, že znížiť výpravu trebárs o 20 vodičov nie je problém, ale mali by kratšie prestávky.

Menej kilometrov, rovnaká kvalita?

Schwartz tvrdí, že jeho návrh umožňuje znížiť ročný počet kilometrov MHD na 14,7 až 13,5 milióna km, ale doterajšia kvalita MHD by ostala zachovaná. "Dokonca by sa zlepšila obsluha na sídliskách Ťahanovce, Dargovských hrdinov i Terasa. Navyše každoročne by podnik usporil na prevádzkových nákladoch minimálne 40 miliónov Sk."

Nagy však trvá na tom, že rozdiel 800-tisíc km, čo predstavuje približne tri silné linky ročne, by sa prejavil negatívne. "Aj my to vieme nastaviť na 13, aj 10 miliónov km, ale za akú cenu?"

Schwartz reaguje, že argumenty DPMK svedčia o tom, že jeho návrh v podniku ani nečítali.

Zmeny stále dolaďujú

Súčasný dopravný riaditeľ dodáva, že po zavedení nového linkového vedenia od 2. augusta sa oveľa viac sťažností týka meškaní a vynechaných spojov, než samotných zmien MHD. "V posledných dňoch sa však kritická situácia s nevypravovanými službami pre nedostatok vodičov upokojila, už ich je denne maximálne pár. Od polovice augusta sme zrealizovali a od začiatku septembra chystáme menšie úpravy na vybraných linkách. Niektorými vychádzame v ústrety podnetom cestujúcich a inými znižujeme denne potrebný počet vodičov." Podľa Nagya ide o dolaďovanie zmien, čo je prirodzený proces a potrvá ešte niekoľko mesiacov.

Nespokojnosť s novým linkovým vedením vyslovila nedávno aj rada starostov s odôvodnením, že stav, ktorý v súčasnosti zabezpečuje DPMK, nezodpovedá proklamovaným predstavám o zlepšení MHD.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Aj matematika sa dá skrotiť
  9. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 160
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 484
  3. Aká je chémia vôní 12 831
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 655
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 448
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 977
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 680
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 281
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 844
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 712
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škola cez počítač: Žiaci sa zatajujú, učitelia nemajú kontrolu

Rodičov to stojí nemálo peňazí. Župa už ide dávať študentom notebooky.

Výročie výbuchu bytovky Mukačevská 7 v Prešove

Správca vybuchnutej bytovky v Prešove spomína na okamihy hrôzy

Chceme sa tam vrátiť, vraví.

Mojmír Květoň na Mukačevskej 7 v Prešove rok po výbuchu.
Vianočné trhy vytvárajú atmosféru vo väčšine slovenských miest.
Vpravo Volodymyr, vedľa neho jeho advokátka. Eskorta ho odvádza do väznice.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

NAKA zadržala bývalého šéfa polície Lučanského

Zadržali ho po tom, ako prišiel na dohodnutý výsluch.

Bývalý policajný prezident Milan Lučanský.
Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Peter Schutz

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop