Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Exnámestník DPMK: Vráťte priame linky!

Bývalý dopravný námestník DPMK Arpád Schwartz kritizuje zmeny v MHD. Tvrdí, že podnik mal v rámci nového linkového vedenia riešiť nedostatok vodičov,

aby ich vo výprave stačilo menej, ale DPMK to nedokázal, preto spoje naďalej často vypadávajú, navyše cestujúci musia po novom ešte aj zbytočne prestupovať. Schwartz navrhuje čo najskorší návrat k priamym spojeniam z každej zastávky do centra mesta. DPMK kritiku odmieta a o návrh exnámestníka nemá záujem.

KOŠICE. Schwartz vysvetľuje, že s novou filozofiou MHD sa nestotožňuje. Preto spracoval vlastný návrh a ponúkol ho kompetentným, keď tvorili nové linkové vedenie. "DPMK však k nemu doteraz nezaujal stanovisko."

Skryť Vypnúť reklamu

Nagy: Linky cez celé mesto sú minulosťou

Súčasný dopravný riaditeľ Robert Nagy argumentuje, že Schwartzovým návrhom sa zaoberali, ale koncepcie sa diametrálne líšia, a tak jeho materiál nebol súčasťou ďalšieho spracovania. "Pánovi Schwartzovi sme poďakovali za spoluprácu. Jeho snahu o úpravy z pozície dlhoročného kolegu a odborníka v problematike mestskej dopravy si hlboko ceníme."

Nagy zdôvodňuje, že moderným trendom je MHD založená na nosnej električkovej a trolejbusovej trakcii a k nim majú byť len doplnkom autobusové spojenia k prestupným uzlom, pričom menej kratších liniek umožňuje hustejšie intervaly spojov. Tvrdí, že Košice boli možno posledným mestom v bývalom Československu s dlhými, navzájom ťažko koordinovateľnými linkami cez celé mesto "odvšadiaľ všade" s riedkymi intervalmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Schwartz: Ostatní o tom len snívajú

Schwartz to však interpretuje inak: "Môj návrh zachováva osvedčený systém prepojenia každej pričlenenej obce, okrajovej časti mesta i sídlisk priamo s centrom. O takej výhode ostatné mestá len snívajú. Možnosť takého prepojenia vyplýva zo špecifík nášho mesta. Hoci od roku 2002 dochádza k prirodzenému úbytku cestujúcich MHD, DPMK to na racionalizáciu prevádzky nevyužil. Preto mu magistrát vytýčil úlohu znížiť počet kilometrov na rok 2008 z 15,2 milióna na 15 miliónov. Výsledkom riešenia DPMK je však zvýšenie dennej výpravy vozidiel."

Schwartz tvrdí, že jeho návrh vystačí s výpravou 165 vozidiel, čo je podľa neho o 25 menej oproti terajšiemu stavu. "Zachová pritom väčšinu doterajších liniek, zlepší ich koordináciu, uplatní systém nosných liniek č. 11, 18, 27 a 34 (staré označenia), expres so skráteným intervalom v špičke z 15 na 10 minút a mimo špičky z 30 na 15 minút. Ponúkam aj zlepšenie obsluhy lokality medzi VŠA a Optimou električkami." Dodáva, že DPMK má k dispozícii ešte tretí návrh, ktorý tiež zachováva systém priamych liniek, ale s vyššou výpravou ako jeho návrh.

Skryť Vypnúť reklamu

Nagy: Konkuruje nám len v špičke

"Výprava vozidiel, ani denne potrebný počet vodičov nestúpli. Síce len minimálne, ale klesli," oponuje DPMK exnámestníkovým prepočtom. Podľa Nagya Schwartzov návrh môže intervalmi konkurovať novému linkovému vedeniu v špičke (ráno, popoludní), ale v ostatných hodinách dňa nie. Upozorňuje, že by utrpela rovnomernosť dopravy a pocítili by to niektoré sídliská i okrajové mestské časti, ktoré mimo špičky dostali častejšie spoje po najbližší prestup na linku do centra, hoci o celodenné priame spojenia do centra prišli.

Schwartz tvrdí, že realizované zmeny okrem zbytočného rozhadzovania financií a zhoršenej pravidelnosti MHD cestujúcim nič nedávajú.

Schwartz: Stačilo by mi menej vodičov

Bývalý dopravný námestník kritizuje, že hoci DPMK o nedostatku 20 až 30 vodičov vedel (má ich okolo 500), problém nevyriešil. "Pritom môj návrh znižuje výpravu o 25 vozidiel a na to stačí minimálne o 35 vodičov menej oproti terajšiemu stavu. To umožní zvýšiť mzdy vodičov o 5 percent z vlastných zdrojov DPMK a prinavrátiť MHD pravidelnosť."

Nagy reaguje, že prvoradý je ročný počet kilometrov MHD objednaný mestom (15 miliónov) a na ten treba pri novom linkovom vedení určitý počet vodičov. Dodáva, že znížiť výpravu trebárs o 20 vodičov nie je problém, ale mali by kratšie prestávky.

Menej kilometrov, rovnaká kvalita?

Schwartz tvrdí, že jeho návrh umožňuje znížiť ročný počet kilometrov MHD na 14,7 až 13,5 milióna km, ale doterajšia kvalita MHD by ostala zachovaná. "Dokonca by sa zlepšila obsluha na sídliskách Ťahanovce, Dargovských hrdinov i Terasa. Navyše každoročne by podnik usporil na prevádzkových nákladoch minimálne 40 miliónov Sk."

Nagy však trvá na tom, že rozdiel 800-tisíc km, čo predstavuje približne tri silné linky ročne, by sa prejavil negatívne. "Aj my to vieme nastaviť na 13, aj 10 miliónov km, ale za akú cenu?"

Schwartz reaguje, že argumenty DPMK svedčia o tom, že jeho návrh v podniku ani nečítali.

Zmeny stále dolaďujú

Súčasný dopravný riaditeľ dodáva, že po zavedení nového linkového vedenia od 2. augusta sa oveľa viac sťažností týka meškaní a vynechaných spojov, než samotných zmien MHD. "V posledných dňoch sa však kritická situácia s nevypravovanými službami pre nedostatok vodičov upokojila, už ich je denne maximálne pár. Od polovice augusta sme zrealizovali a od začiatku septembra chystáme menšie úpravy na vybraných linkách. Niektorými vychádzame v ústrety podnetom cestujúcich a inými znižujeme denne potrebný počet vodičov." Podľa Nagya ide o dolaďovanie zmien, čo je prirodzený proces a potrvá ešte niekoľko mesiacov.

Nespokojnosť s novým linkovým vedením vyslovila nedávno aj rada starostov s odôvodnením, že stav, ktorý v súčasnosti zabezpečuje DPMK, nezodpovedá proklamovaným predstavám o zlepšení MHD.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázračná škola so zelenou strechou
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 660
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 721
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 233
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 579
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 216
  6. Po Slovensku na motorke 6 263
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 286
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 036
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 974
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 4 022
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister životného prostredia (MŽP) SR Ján Budaj (druhý vľavo) a premiér SR Eduard Heger (tretí vľavo) počas tlačového brífingu pri vodnej nádrži Ružín I.

Pri Ružíne podpísali memorandum.


SITA 1 h
Martin Dúbravka dostáva gól z penalty v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Jediný gól zápasu padol z penalty.


Sportnet a 1 ďalší 7 h
Pri štvrtkovom požiari sa našťastie nikto nezranil, materiálne škody by mali podľa prvotných odhadov dosiahnuť okolo 500-tisíc eur.

Minister Lengvarský prisľúbil pomoc.


a 1 ďalší 6 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Irena Matová počas pojednávania.

V kauze ostala jedna obžalovaná obeť.


3m
Znížiť regionálne rozdiely v očkovaní môže aj otvorenie čakárne pre deti nad 12 rokov. Čaká ich v nej už vyše desaťtisíc.

Regionálne rozdiely v očkovaní spôsobuje najmä dostupnosť vakcín.


16. jún
Ilustračné foto.

Naučili ste sa počas pandémie novú zručnosť?


14. jún
Marek Hamšík v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Slováci prehrali so Švédmi gólom z penalty.


Pavol Spál 6 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop