že cestujúci v električke dal vodičovi znamenie, aby zastal - núdzovou záchrannou brzdou...
KOŠICE. Zastávky na znamenie zaviedol DPMK od augusta v rámci nového linkového vedenia. Z celkového počtu okolo 700 zastávok je na znamenie asi 20 percent. Podnik tvrdí, že vybral zastávky málo využívané alebo v okrajových mestských častiach (na znamenie sú aj všetky zastávky nočných spojov mimo úzkeho centra mesta). Zdôvodňujú, že ak vozidlá nebudú zbytočne zastavovať, znížia spotrebu a doprava sa zrýchli.
Zastávky na znamenie majú byť označené v cestovných poriadkoch (symbolom hviezdičky alebo guličky) a priamo na zastávke. Vo vozidle ich uvádzajú na displeji, aj pri zvukovom hlásení.
Tlačidlo STOP alebo ruka hore
Ak chce cestujúci na takej zastávke vystúpiť, musí dať znamenie vodičovi, aby zastal, včasným stlačením tlačidla STOP na tyči. Kto chce na takej zastávke nastúpiť, vodičovi má dať včas znamenie viditeľným zdvihnutím ruky v priestore zastávky.
Cestujúca: Nervozita, zmätky
Obyvateľka Vyšného Opátskeho nastupovala na 19-ku na zastávke Ovsená, ktorá je na znamenie. "Bola som tam sama, znamenie som nedala, lebo som o tom nevedela, ale vodič zastavil. Neskôr nás tam stálo päť, nik ruku nedvihol a vodič sa zastať nechystal. Tak som mu skoro skočila pod kolesá, aby zastavil. Nervózny vodič nás v autobuse pokarhal, ale aj ostatní cestujúci sa už s ním hádali zrejme pre podobné problémy z predchádzajúcich zastávok na znamenie," opisuje.
Dodáva, že dvíhať ruku na zastávke pripadá niektorým cestujúcim ponižujúce a trápne a starší ľudia slabšie vidia do diaľky na číslo, aké sa blíži, takže majú problém včas reagovať dvihnutím ruky. "Inokedy som opakovane stláčala STOP, a vodič nič, utekala som cez pol autobusu za ním, aby zastal, a tvrdil, že znamenie nepočul."
Nagy: Vodiči dostali pokyn
Dopravný riaditeľ DPMK Robert Nagy nepovažuje dvíhanie ruky na zastávke za nič neštandardné a tvrdí, že funkčnosť tlačidiel denne preverujú. Zdôrazňuje, že do konca septembra, na prvé dva mesiace, kým si ľudia zvyknú dvíhať ruky, dali vodičom pokyn, aby na zastávkach na znamenie zastavovali, aj keď tam niekto stojí, ale znamenie nedáva. Ak na zastávke na znamenie nik nie je, ani nikto vnútri vozidla nestlačil STOP, aj tak má vodič aspoň spomaliť a striehnuť, či si predsa ktosi v poslednej chvíli nespomenie, že mal dať znamenie.
Šéf odborov vodičov Vladislav Stankovič tvrdí, že vyhodnotiť v priebehu pár sekúnd takúto situáciu správne, či zastať, je náročné a zmätky nemožno vylúčiť. "Navyše vodiči sa teraz ponáhľajú, lebo ešte nestíhajú dodržiavať nové cestovné poriadky."
Prípadov viac, sťažnosť jediná
Podľa Nagya doteraz dostali jedinú oficiálnu sťažnosť na vodičku električky, ktorá nezastavila, aj keď na zastávke na znamenie stáli cestujúci. "Dohovorili sme jej." Priznal však, že má informácie o viacerých podobných prípadoch, hoci sťažnosť cestujúci nepodali.
Záchrannú brzdu nie!
Dopravný riaditeľ upozorňuje, že v električkách sa nad dverami nachádza tlačidlo núdzovej záchrannej brzdy, ale tým sa znamenie vodičovi, aby zastal, nedáva. Treba stlačiť len tlačidlo STOP na držadle. "Už asi päťkrát sa stalo, že cestujúci dal znamenie záchrannou brzdou. Električka v 60-kilometrovej rýchlosti ´zaflekovala´. Podobné problémy sme už mali dávnejšie, keď si cestujúci mýlili tlačidlo záchrannej brzdy so samoobslužným otváraním dverí, ktoré sme vtedy zaviedli."
Autobus môže ísť skôr o 2 minúty
Nagy doplnil, že zrýchlenie dopravy vďaka zastávkam na znamenie má slúžiť najmä na zníženie meškania spojov, ale tie môžu byť aj rýchlejšie. "Podľa interného predpisu si vodič na linke môže nadbehnúť (vyraziť skôr z konečnej však nesmie) oproti časom v cestovnom poriadku. U električky a trolejbusu maximálne o 59 sekúnd a pri autobuse o 1 minútu a 59 sekúnd." Na autobusovej zastávke tak treba byť pre istotu o 2 minúty skôr. "Nie je možné jazdiť s nulovou odchýlkou ako v tokijskom metre."
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári